Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Efter en tillfällig utflykt i pansarträsket är det åter dags att ge sig upp i det blå. Och den här gången blir det back to basics. Tre av mina favoritobjekt är MiG-21, tvåsitsare och nordiskt. Så vad kan då bli bättre än den här i finsk kostym?

Bild

Byggbeskrivningen är lite orginell. Man ska alltså montera noshjulet innan man sätter ihop kroppen. Samt montera huvudställ och last på vingarna på innan de monteras på kroppen. Tror nog att jag väljer en annan metod.

Bild

Bild

Man ska i alla fall börja med cockpit även här. Så så långt följer jag beskrivningen. Ryssturkosen är helt underbar att jobba med! :)

Bild

Bild

Bild

Cockpit är kanske lite förenklad, men det duger alldeles utmärkt om man som jag tänker låta huven vara stängd. Huvudställen har helt okej detaljeringsnivå rakt ur lådan även de:

Bild

Bild

Lite extra kablage piggar ändå upp under vingarna:

Bild

En lite irriterande detalj på Trumpeter och Hobbyboss är inloppstappar som går in på delen, där man behöver skära rent ganska ordentligt.

Bild

Å andra sidan kanske det motverkar sjunkmärken - något som den här modellen är helt befriad från. Gjutning och ytdetaljering är fantastiskt fin, precis lagom djupa panellinjer och lagom mycket nitar. På minuskontot finns den mjuka plast som kineserna lagt sig till med på sistone, som visserligen är snäll då det är svårt att bryta av detaljer, men som inte är särskilt trevlig att slipa.

En hyfsad motordel följer med, dock med en helt meningslös detalj, turbinen som är riktad FRAMÅT - där defintivt ingenting syns.

Bild

Sedan är det dags att montera ihop det hela. Passformen verkar okej, dock med undantag av luckan till avioniken framför cockpit. Den passar inte alls särskilt bra, en hel del trimning och ifyllning av skarvar behövs (därav de små "vingarna" av PC, de ska strax skäras rent). Alternativet hade förstås varit att hålla den öppen, men dels förstör det maskinens sköna linjer, dels hade det krävt mer detaljering då delen för inredningen under luckan (liksom luckans insida) är lite spartansk och dels är hela inredningen fel, den är till en MF och inte till en UM. Så det här kändes ändå enklast.

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 11 maj 2016, 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av Lars Befring »

du har bra smak, den ryska färgen ser helt rätt ut (vad använde du) och bygget ser riktigt prydligt ut!

*vill se mer 2-sitsare*
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av jfall »

Kul att höra att Trumpeters MIG-21:a är fin. Hade fått för mig att denna modell inte var så bra :D

Jakob
Jakob Fall
AP
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt som alltid Björn //Lennart
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul bygge!
Jo, tillverkarnas idéer om byggordning kan vara rätt lustiga. I vuxen ålder har jag ännu inte byggt en modell enligt tillverkarens föreslagna byggordning.
Uffe
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av Micke A »

Hmmm....... måste nog fundera på att nån gång bygga ett sånt där ryskt flygetyg bara för att kunna använda den häftiga färgen i cockpiten... :)
Snyggt!

Micke A
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Man tackar! Uppdatering kommer snart, nu är det mesta ihopplockat.

Jakob: Tja, experterna har väl dömt ut den här också. Men jag tycker att den är väldigt lik en MiG-21UM ändå, och det räcker för mig. Möjligen är nospartiet lite för brett. Jämför den här bilden:

Bild

...med detta välbyggda exemplar. Jag tycker nog att nosen borde vara åtminstone lite smalare på modellen.

Bild

Vad gäller passformen behöver i stort sett allt torrpassas ordentligt. Men gör man det och är beredd att fila lite, går det att klara sig undan spackel i stort sett helt.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av jfall »

Björn Fransson skrev:Man tackar! Uppdatering kommer snart, nu är det mesta ihopplockat.

Jakob: Tja, experterna har väl dömt ut den här också. Men jag tycker att den är väldigt lik en MiG-21UM ändå, och det räcker för mig. Möjligen är nospartiet lite för brett. Jämför den här bilden:

Vad gäller passformen behöver i stort sett allt torrpassas ordentligt. Men gör man det och är beredd att fila lite, går det att klara sig undan spackel i stort sett helt.
Jag tycker definitivt att det ser ut som en mig-21UM. Om man inte kan bygga modeller som någon "expert" har dömt ut så finns det inte många att bygga. De man kan bygga är sedan från Ryssland och togs fram på 70-talet så man måste lägga oändligt mycket tid på dem :lol: . Sen finns det ju folk som tycker det är kul och det respekterar jag även om jag själv inte riktigt har den böjelsen :D

Jag glömde säga det förra gången, din modell ser riktigt snygg ut :)

Jakob
Jakob Fall
AP
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack Jakob!

Nu har jag plockat ihop det mesta. Som jag nämnde ovan; inga större problem bara man ser till att torrpassa ordentligt och sedan ägna sig åt lite finslipning. Det enda spackel som krävdes var några enstaka glipor, den största på ryggåsen mellan den del som hänger ihop med fenan och resten av åsen framåt.

De små styrfenorna på vingarna följer med som ets, men är för låga. Så jag fick fixa till nya i PC.

Lite primer på detta, så ska vi väl snart kunna dra igång med målningen.

Bild
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av jfall »

Snyggt jobbat, det där ser definitivt ut som en 21:a. Det är ett jäkligt fräckt flygplan faktiskt, tycker fortfarande att det ser lite ut som ett plan från någon serie :D

Jakob
Jakob Fall
AP
Skriv svar