Blitz 1:24

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Den gröna konstaterade jag var fel ganska fort så den är bytt. Den bruna är nog korrekt tror jag. Nackdelen med stora modeller är att man måste göra rätt under längre tid i sträck. Öva på pappersbilder var ju en ide att prova, fast färgen fäster för bra, brukar provspruta på risifruttiburkar för att få mer korrekt plastkänsla. Smörpapper kan möjligen vara en väg att gå.
Framförallt behöver jag öva mig i att lugna mig och inte måla för mycket per session.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag tycker det ser väldigt bra ut så här långt.
Förebild-molbild-färdig modell....
Min erfarenhet är, att någon gång under varje bygge inträffar "sanningens ögonblick", då man inser att modellen inte kommer att motsvara det man tänkt sig. Jag försöker helt enkelt acceptera att min modell inte kommer att motsvara mina förväntningar och bygger vidare.
Oftast blir det rätt bra i slutändan ändå.

Att frihandsspruta Vallejo är ingen lek. Jag gick över till att använda konstnärsfärger från Schmincke/Aerocolor, eftersom jag aldrig riktigt fick till frihandssprutning med Vallejo.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... =Aerocolor

Uffe
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Tack för uppmuntran Ulf, det behövs, att fler upplevt svårigheter med Vallejo är ju en tröst.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Ulf Lundberg »

Håkan F skrev:Ta att fler upplevt svårigheter med Vallejo är ju en tröst.
De torkar helt enkelt för fort. Alltså torkar färgen på nålspetsen och sätter gradvis igen sprutan.
Man kan blanda i retarder i färgen. Det blir lite bättre, men jag fick aldrig till det. Det var för oförutsägbart. Ibland funkade det, ibland inte.
Att mina färgburkar var rätt gamla kan ha påverkat saken, men man kan ju inte springa och köpa ny färg hela tiden.

Uffe
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Stellan »

Som sagt, öva på papper och känn efter när det börjar "brista". Ta då en fundrare på varför det inte funkar. För högt tryck, för lågt tryck, arbetar du för långsamt, avståndet, borde du kanske hälla i retarder eller bara spä lite och sänka trycket en smula, hur länge kan du arbeta innan det torkar på nålspetsen, blir det bättre om du arbetar kontinuerligt med färgflöde över nålen eller blir problemen större om du hela tiden tvekar och färgen hinner torka/bygga upp på nålspetsen? Det finns mängder av färgtillverkare och de flesta hittar till slut en färg som fungerar bätte än de andra och en som de absolut avskyr. Kan inte påstå att jag alltid är helt utan problem med Vallejos färger men jag gör ingen stor sak av det utan försöker komma vidare. Ibland går det lättare om man torkar av nålspetsen innan problemen blivit för stora, då behåller man lugnet och rytmen i målandet. Vissa färgnyanser kan vara knepigare än andra... Bör nämna att jag i stort sett uteslutande målar med Vallejo Model Color och Vallejo Model Air sedan många år.

Sedan ska man ha klart för sig att ibland är det bara en av de där dagarna då man ska lägga ifrån sig sprutan och göra något helt annat.
Stellan Schroeder Englund
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Grundbulten i mina problem är att jag helt enkelt målar för sällan.
Airbrush handlar om handlag, känsla och muskelminne. Det jag hinner lära en dag är nästan borta nästa gång.
Generellt tycker jag att Vallejo fungerar bra. Gillar att man (oftast) kan ta färgen direkt ur flaskan utan extraåtgärder som förtunning.
Målar man enfärgat är det inga problem alls. Det är när man vill ha tunnare linjer som det börjar bli svårt men det gäller nog oavsett färgtyp.
Tror som Ulf att det torkar för fort, tar man för mycket färg i koppen har jag råkat ut för att den torkade ovanpå färgytan i koppen som ett skinn. Det har aldrig hänt med Humbrol eller de mer aromatiska färgerna från Zero, Scalefinishes eller Alclad. Måste även prova MrPaint någon dag.

Nästa delproblem jag har är att jag är för ivrig, låter inte de tunna lagren torka nog (och med Vallejo går det ändå verkligen fort) innan jag lägger på mer så färgen blåser/blöder iväg. Har däremot inte lyckats få vanliga överflödsrinningar med Vallejo vilket jag är bra på annars...
Vallejo kräver generellt skapligt högt tryck för att atomisera fint tycker jag, ska det då målas tunt så avståndet till ytan är runt centimetern blir det dels oväsen och dels problem med turbulens i vissa vrår. Här skulle antagligen en mer utspädd färg göra skillnad.

Ock ibland kommer ett flow då allt bara sitter där. Små stunder av lycka. ;)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blitz 1:24

Inlägg av magnusf »

Tänkvärt och insiktsfullt Håkan!

Man borde sätta sig och bara "leka" med sprutan, man behöver ju inte kasta sig över senaste mästerverket VARJE gång man målar :) ! Inte för att jag själv någonsin praktiserar detta men jag BORDE!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Stellan »

Tror du har rätt i flera punkter här. Att sprutmåla är en färdighet som delvis sätter sig i muskelminnet men det är också en färdighet som måste upprätthållas med en del kontinuerlig aktivitet. De där extra procenten som avgör om man är hyfsad eller bra kommer från att man använder verktyget ofta. Inte alltid mycket och länge men ofta.

Övning 1: Ta en penna, håll långt upp på pennskaftet med topparna på tumme/pek- och långfinger, dra en så rak linje du kan. fortsätt några gånger till du får hyfsat resultat. Lätt instabilt, eller hur? Det är för att det inte finns mycket stöd med så små kontaktytor på fingrarna och pennans kontakt med pappret inte ger mycket stöd heller. Med ett lite normalare grepp håller du pennan längre ned på skaftet och du stöttar förmodligen pek- och långfringrarna med ring- och lillfingret. Ger mycket bättre stöd samt att eventuell instabilitet inte fortplantar sig i en lång hävarm som om du håller högt upp på skaftet.

Övning 2: Fyll nu din färgspruta med färg. Med färgsprutan har du ingen kontakt med ytan och alltså inget stöd i vertikalläget. Reglera avstånd och tryck så att du kan arbeta med ett avstånd på några cm från pappret yta. Öva att dra ett tunnt och framför allt rakt streck från sida till sida på pappret. För att det ska bli jämt, rakt och inte få mörkare fläckar i början och slutet av linjen krävs några saker: tryck ned avtryckaren så att du får luft, påbörja rörelsen i sidled, för på färgen, fortsätt en rörelse som är rak och har jämn hastighet, avsluta färgen, avsluta rörelsen, behåll luften på, upprepa från början. Man kan tycka att det är en mekanisk och sällan använd rörelse i praktiken men jag menar att det är en utmärkt sak att öva in då det innehåller moment som inte kan fuskas bort, nämligen kontroll över rörelsen och var färgen hamnar.

Att det blir skinn på färgen har jag aldrig varit med om, om inte färgen stått åtskilliga timmar....

Undvik problem i hörn och vinklar genom att dels måla dessa först och dels genom att luta färgsprutan kontra ytan som ska målas. Då slipper luften med sitt höga tryck ut och färgen når in i hörnen. Försöker du tvinga in färgen genom att rikta färgstålen rakt in i vinkeln bildas en luftkudde som får färgen att studsa och hamna en bit ut från vinkeln. Resultatet är att du får lite färg i vinkeln och en ful rand en bit upp från vinkeln. Fortsätt sedan att måla de ytor som omger vinkeln, ofta har det hamnat en hel del översprej där redan och du behöver bara "städa upp" lite.

Ska du måla smala camouflagelinjer så målar du så tunnt du kan och upprepar sedan till dess att du fått både densitet på färgen och att du fått linjerna att se ut så spretiga som du vill. Då finns lite extra utrymmer för misstag och du kan måla över eventuella "spindelben" om de inte är alltför tydliga.

Precis som du säger så är det övning som ger färdighet. Lek på vita pappersark med kontrollerade rörelser, rita raka streck cirklar, trekanter osv så att det inte bara blir flams. Du fixar det, det vet jag.
Generellt för sprutmålning är att måla flera tuna lager och bygga upp densiteten sakta. Då kan du också regelera eventuella flammigheter så att de ser ut som färgen blekts eller med skuggningar. Färgen ska landa på ytan så att den precis är så fuktig så att den torkar efter någon sekund. Vinkla modellen hela tiden så att din bordslampa avslöjar hur färgen torkar under tiden ju arbetar.
Stellan Schroeder Englund
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Enligt KISS-metoden (keep it simple stupid) sänkte jag formkraven på mina maskeringsmönster.
Återstår lite småfix här och var där det inte "hänger ihop" men annars får det nog bli såhär.

Bild
Bild
Bild
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Fixat lite till men i stort samma som förra veckan.
Bild
Bild

Även monterat ihop mer på Zündapen.
Bild
Då motorcykeln lackerades i delar är där fler områden som "inte hänger ihop" och som behöver en fix.
Börjat provmontera figur från AC-models.
Skriv svar