Blitz 1:24

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Att senaste inlägget är från augusti speglar inte riktigt verksamheten på byggbordet men jag blev inte nöjd med varken papper eller aluminiumfolie så plan C var ju tunt tyg.
Efter många vändor ser det nu ut såhär i någon slags preshadat utförande.
Bild
Detta får bli bra nog för att tas hela vägen in i mål.
Gabriel
Inlägg: 648
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Gabriel »

Kul att höra att det händer saker här. Det ska bli intressant att se hur tyget står sig i jämförelse med de andra två alternativen.

/Gabriel
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

För och nackdelar med allt visar det sig.
Svårare att få en jämn yta på tyget, limningar från baksidan ser ut som stora lerpåslag.
Funderar på att spraya hela rasket med fyllande primer, i övrigt verkar tyg fungera bättre i allt. Hållbart och inga "veck".
Eller så får jag helt enkelt vädra ner bilen mer än jag tänkt mig så det får vara lera på bilen...
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

"Mockuppat" i kväll för att se om det hänger ihop.
Bild
Bild
Bild
Här syns även hålen som jag gjort för öglorna på flaket, de saknas ännu på andra sidan.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Nu är kapellet även fastknutet.
Återstår att få rätt färg på repet, hade förmålat tenntråden men det mesta föll av då den fick böjas en del för att komma på plats.
Bild
Bild
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Mer smått, eller halvsmått, det är ju ändå 1:24 och kräver detaljer för att inte se tomt ut.

Har gjort något som ska se ut som spännen till "fönsterluckorna" på kapellet.
Böjt ihop blytråd och använt maskeringstejp som rem.
Hade först tänk använda fotoetsade säkerhetsbälten men hade inte tillräckligt många.
Bild

Spännena målades mörkt bruna och när de torkat så på med dem på kapellet.
Bild

Någon som vet varför små saker alltid fastnar bättre strax bredvid där de var tänkta att sitta, eller snett?

Tjollahopp
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Daniel_A »

Det ser riktigt trevligt ut det där. Vilket arbete! Repen och spännena ger verkligen liv åt hela bygget.

/Daniel
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Jaha, då var den färdig då.
Även dess basplatta men figurerna återstår så jag behöver inte ha separationsångest riktigt ännu.

Basplattan gjordes av ett stycke gipsskiva som "avpapprades" med försiktighet och vatten.
Bild
Sedan ristades gatstensmönster i gipsytan och alltihop fick en primer.
Bild
Sedan på med div olika kulörer via airbrusch och stänk för att ge en mer gatstenslik lyster och så en massa jox i skarvarna.
Bild

Själva Blitzen då, jo här kommer några bilder på kompletten.
Bild
Bild
Bild
Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blitz 1:24

Inlägg av magnusf »

Jag har följt detta med intresse, det blev en väldigt fin Blitz och jag är imponerad av din uthållighet och att du lyckades slutföra med hög standard ända in i kaklet!

Hälsningar

Magnus
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Förutom att ha luktat i kartongen tidigare så har den hållit mig sysselsatt i knappa 2,5 år. Mycket man lärt sig och en del som jag aldrig kommer göra om.... :?
Skriv svar