Blitz 1:24

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Kameror är bra på att avslöja de fel som inte ses medans bygget pågår.
Igår satte jag ihop grundelementen på Zündapen och kände mig nöjd.
Fotona visar dock att det är en hel del kvar att fixa innan den kan kallas klar.
Mer byggtid :-)

Bild
Bild
Bild
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Ny statusrapport för Zündapen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Återstår ett instrumentglas, en glömd dekal och lite färg i baklyktan.
Sedan ska det på mattlack och en massa damm.

Även börjat så smått måla snubbarna.
Bild
Bild
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Försökte skapa en presenning till Blitzen. Det görs genom att blöta silkespapper med en blandning av vitlim och vatten.
Blötningen gick bra men vid torkningen krympte pappret och drog i de klena bågarna så det blev alldeles skevt.
Dessutom glömde jag att ha på plastfolie innan så hela presenningen fastnade i bågarna och gick inte att få loss utan att gå sönder.

Nu har jag byggt en rigg för lite bättre stabilitet, hoppas den står pall för krympet.

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blitz 1:24

Inlägg av magnusf »

Den där borde palla tycker jag! Å andra sidan så har saker som jag som ingenjör bedömt ska hålla gått sönder förr så ta det inte som ett löfte :-) ! Snyggt och ambitiöst riggbygge!

Hälsningar

Magnus
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Har under de senaste veckorna fokuserat på, förutom kapell, instrumentbräda och instrument.

Bild
Instrumenten gjordes av styrenstav och div plastbitar. Bilder på mätartavlor hittades på webben och skrevs ut i lagom storlek och pappret limmades med klarlack på mätarna. Till detta fungerar det lika bra med papper som dekalfilm och är inte lika känsligt.

Bild
Sedan tryckte jag in instrumenten i hålen jag gjort och "limmade" dit dem med Johnsson Pledge golvpolish.
Johnson fick även tjänstgöra som instrumentglas efter att lackats i ett tre fyra tjocka lager.

Bild
Baksidan av instrumentbrädan fick lite detaljer i form av kablage. Tog de tunnaste metalltrådar jag hittade i materialförrådet och svepte in dem i en bit självhäftande aluminiumtejp. Pyssel hela kvällen att få alla tåtar dit de skulle.
Borde rullat trådarna i kromfolie istället, nu blev kabelstammen alldeles för tjock men det får var så nu.
Även handskfackets insida och batteriinfästningen är scratchad. Finns antagligen kabelskor för batterier att köpa men jag gjorde mina själv, även de ser lite stora ut.
Återstår att se vart resterande kablar och instrumentvajrar ska ta vägen när jag dockat chassie och motor.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Jobbat vidare med kapellet.
Silkespapper fungerar i princip men det går även lätt sönder.
Detta är tredje försöket och det blev bra nog att få färg på sig.
En provmontering på flaket ser ut såhär.
Bild
Bild
Det finns några områden jag inte tycker om. Får se om de går att fixa eller om det får blir ett fjärde försök.

Att använda gladpack på riggen är inte helt optimalt heller, smörja in riggen med vaselin istället kanske, huvudsaken inte limmet till pappret fastnar i riggen.
Alternativ B är att istället sätta tydliga lagningslappar i något avvikande färg på de områden som behöver justeras.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Ledsnade på presenning av papper och tappade lusten i några månader, men ska nu försöka ta nya tag och prova aluminiumfolie. Har även ett tunt tyg som plan C.
Men samtidigt har jag bildgooglat utan framgång för att förstå hur presenningen/kapellet satt fast på flaket.
På modellen finns det små "knoppar", se sju av dem på bilden nedan, som jag inte kan hitta på bilder på nätet.
Bild
Jag antar att de kan ha haft med kapell att göra. Kan det vara öglor? (då behöver de borras ur... :evil: )
Någon här som nördat ner sig på Blitzar?

Om ingen vet kan jag göra hur jag vill, eller hur? 8-)
Det finns många bildförslag på montage av kapell/presenning men inget som verkar passa med modellen i övrigt.
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Gabriel »

Ja Håkan, angående "knopparna" har du helt rätt, det är öglor. Här har du en bild som visar detta tydligt:
Bild
http://www.worldwarphotos.info/gallery/ ... 0-s-3-ton/

Nu är jag inte helt säker på hur kapellet är fastsatt, men förmodligen är det så att dessa öglor träs igenom hål i kapellet varpå ett rep lindas runt hela kapellet. Återigen ett förtydligande med bild:
Bild
http://www.worldwarphotos.info/gallery/ ... rio-truck/

Hoppas det hjälper!

/Gabriel
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Utmärkt!!
Verkar finnas olika många öglor på flaken, jag använder väl de understa så behöver jag inte bråka med alla.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Blitz 1:24

Inlägg av Håkan F »

Då kapellet ger mig en lätt ångest har jag skapat last istället.
Eller rättare sagt en kuliss då kapellet ju ska dölja det mesta.
Tanken är ett antal rader med trälådor staplade med tysk ordning. ;)

Började med att fixa framsida och översida i plasticard. Graverade linjer i plasten får symbolisera delningarna mellan lådorna.
Bild

Sidor till kulisserna gjordes också av plasticard och det var dags för första mockupen.
Rullarna är av resin, köpta färdigformade men målade av mig.
Bild

Prov på flaket, ett tidigare försök till kapell användes för att ge en bild av hur rumpan kommer se ut.
Bild

Kulisserna fick ett lager av primer.
Bild

En ljust beige kulör användes som bas och en gulorange för trämönstringen.
Bild

Delningarna förtydligade med mörk färg. Blev för mörk dessvärre, måste åtgärdas.
Bild

Skulle använt en tjockare variant av plasticard och då kunnat göra djupare ristningar än vad det blev nu.
Lite mer pyssel med dessa kulisser och sedan ska de monteras på flaket och sedan dags för kapellet igen... :(
Skriv svar