Newbie - presentation och första projektet - Klart sid 6!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Och så lite smuts på det.
Börjar vara sugen på att göra ett minidiorama med denna, så jag avvaktar nog värsta leran på chassit tills jag vet hur jag skall göra det.
Bild
Bild
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Knajd »

Ser fint ut! Från en amatör till en annan!
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av John Lindbom »

Hej!

Blev riktigt fin.

Med vänlig hälsning: John Lindbom
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Tack! :)
Kanske lite väl mustigt skitig och rostig, men man får tänka Ryssland våren -45. Då var inte underhåll prio 1.

Tänker mig att basplattan får bli nåt slags lera och kanske en korsande grusväg.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av jfall »

Snyggt jobbat med vädringen! Visst ser den sliten ut men det är bra övning, ibland är ju inte 100% realism det viktigaste. Tycker en basplatta verkar var en bra ide! Gasa vidare bara :D

Jakob
Jakob Fall
AP
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

"Och på sitt 45:e levnadsår fick han göra papier maché för första gången" (såvitt han kunde minnas iaf).
Ska bli spännande att se vad det blir av det här.
Jag tänker gräs med korsande grusväg och leriga uppkörda spår, plus lite soppa- och ammopåfyllning.
Bild
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Lite grästillverkning på gång.
Man tager vad man haver, och hustrun haver en himla massa ull i alla möjliga former och färger. Ull fick bli gräs.
Liiite jobbigt att applicera gräs en pincett i taget, men resultatet blir hyfsat. Kletar dit en bit av mattan och klipper sedan bort alla långa strån så det blir lite mer homogen matta.
Till nästa gång skall jag nog göra färdigblandade tussar i olika nyansblandning för att slippa leopardfläckar (men hustrun tycker tvärt om).
Bild
Bild
Bild
Ska bli kul att se hur den blir då den är klar med lera och vagn och figurer.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Joakim Hultman »

Gräset såg rätt bra ut, tycker jag. Jorden är jag dock inte helt övertygad om. Kanske strö på lite finkornig sand?
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Joakim Hultman skrev:Gräset såg rätt bra ut, tycker jag. Jorden är jag dock inte helt övertygad om. Kanske strö på lite finkornig sand?
Jo, gräset blir hyfsat...
Jag tror fortfarande på att försöka åstadkomma områden med lite olika färgton (olika mix av färger, men alltid mix liksom).

Jorden är mest för att vara rätt färg då det skiner igenom. Tänkte köra gräs överallt där det är upphöjd jord nu.
Och upphöjningen längst bak är på väg att bli en väg. Ska väl dit med lite grästovor och försöka få lite mindre exakta områden av stenstorlekar, men på väg som sagt.
Sedan skall det bli uppkörd jord i områdena där vagnen rullat fram. Tänkte köra vitlim blandat med matjord för att se om man kan få jord från jord liksom. Tänkte mig rätt klafsigt uppkörda spår med stående vatten här och där, men vi får väl se hur det blir.

Med påbörjad väg:
Bild
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Äntligen gräset där.
Nu blev det dags för lite uppkörd jord och track marks.
Blandade jord i vitlim och kletade dit och körde på lite tracks.
Nu får jag besinna mig tills allt torkat så får vi se om det behövs målning eller så, plus att det väl skall dit lite gräs här och där fram till de uppkörda spåren.
Bild
Skriv svar