Newbie - presentation och första projektet - Klart sid 6!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Newbie - presentation och första projektet - Klart sid 6!

Inlägg av fieldflower »

Hej,

Första posten som medlem, så vi kör väl en liten intro också...
Jag heter Peter och bor i Stockholm. 2 kids i dagis/förskoleålder, kontorsråtta inom telecom, hobbymusiker.
Byggde modeller som barn/tonåring, men nådde aldrig nivån att jag putsade och framför allt inte målade utan jag limmade ihop dem så snyggt jag kunde.
Fick en pansarmodell i 1:35 av hustrun i födelsedagspresent för några år sedan, och nu i år har jag satt igång.
Känner direkt att detta är något som passar mig, och allra helst då med lite större noggrannhet och detaljkänsla än då jag byggde som barn. Började bara bygga, försökte penselmåla lite men ruttnade totalt och gick och köpte mig en airbrush med kompressor i helgen.

Det är lite skrämmande att lägga upp sitt första bygge efter att ha tittat på vilka fantastiska saker ni andra bygger.
Men eftersom jag inte är så himla blyg och i desperat behov av tips så kör vi väl ändå.

Modellen är en Dicker Max från Trumpeter.
Har inte fotat förrän igår kväll, och det syns en ganska klar skiljelinje från när i bygget jag började måla lite mer på riktigt (om än fortfarande taffligt).
Färgval är totalt spontant och baserat på vad som finns att tillgå hemma. Nivå research = 0. :lol:

Motor-delen målades inte, och hellre än att sabba golvet med dålig målning lämnar jag det som det är. Får väl stänga främre luckorna helt enkelt..
Bild
Här nånstans börjar jag bli lite gladare över att se resultatet.
Ser på bilden vart jag missat med målningen och nästa blir säkerligen bättre, men som första läro-modell är det en ok nivå för mig just nu.
Bild

Jag lär väl läsa mer än jag skriver på forumet, men jag postar lite fortsättning på denna då jag kommer nånvart. :)

/Peter

Edit: Fixade till bilderna.
Senast redigerad av fieldflower den 27 feb 2017, 10:25, redigerad totalt 4 gång.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av SvenYoung »

Hej Peter, och välkommen in i "gänget".

Helt rätt, du skall absolut inte vara blyg att lägga upp bilder, här finns det folk som gärna ger feedback och hjälper till på alla möjliga sätt.

En liten feedback jag har redan nu är att försöka använda länkar som genererar större bilder, och inte bara "thumbnails". Det kommer att skapa bättre synlighet i dina inlägg, och därmed generera större intresse hos andra också. För små bilder kan tyvärr ha en "avskräckande" effekt.

Trevligt projekt, jag gillar interiörer i modeller, så en stor "tummen upp" från mig :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Jo, jag blev lite konfys då det inte fanns bildlänkning direkt i forumet (eller så finns det men jag har missat det).

Det går att klicka upp de där bilderna så de blir större, men det är ju enklare med stort från början...
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Stellan »

Välkommen till Forumet ska han va´! Kul att du börjar med att lägga upp bilder direkt. Ingen aning hur det ska se ut men färgglatt var det, å då blir man glad. Har inte för avsikt att avskräcka men skulle du ha tid och möjlighet så har vi bygg- och månadsmöten. De förstnämnda tar man med sig någon modell som man behöver komma vidare med, kanske man behöver lite moraliskt stöd när man putsar 200 bärhjul, och då är det bra om man har lite avledning i form av byggkollegor. Och så har vi månadsmötena som är i ännu högre grad sociala tillställningar där vi fikar gott och pratar modeller. Utmärkt tillfälle att visa upp vad man åstadkommit om man vill. Perfekt för återkoppling på egna byggen eller låta sig inspireras av andras. Nästa möte är den 10 mars, vi håller då till på Hägervägen 60 i Tallkrogen. http://www.ipmsstockholm.se/home/motesi ... stockholm/
Stellan Schroeder Englund
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av jfall »

fieldflower skrev:Jo, jag blev lite konfys då det inte fanns bildlänkning direkt i forumet (eller så finns det men jag har missat det).

Det går att klicka upp de där bilderna så de blir större, men det är ju enklare med stort från början...
Du kanske vet hur man gör detta men det skadar ju inte att skriva det ändå. Man får leta upp direktlänken till bilden och lägga denna mellan två Bild

Detta skriver du i ditt inlägg och sen omvandlar hemsidan detta till att bara vissa bilden som har den länken.

Jag tog en av dina bilder och gjorde så:

Bild

Att lägga upp bilder är inget att oroa sig för, det är roligt att "träffa" andra med samma hobby och då spelar eventuell nivå på bygget väldigt lite roll i min mening. Men det ser riktigt snyggt ut för att vara första bygget tycker jag. Fortsätt att lägga upp mera tycker jag.

Jakob
Jakob Fall
AP
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Urban Gardini »

Välkommen till vansinnet! Och ta du och ställ alla frågor du kan komma på att ställa för om du inte frågar kan du inte lära dig. Det är en underbar hobby som är bra för livskvaliteten, dessutom så finns man hemma och tillgänglig för resten av familjen.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Joakim Hultman »

Välkommen till hobbyn och forumet, Peter!

Jag instämmer med de andra om att det är kul att du lägger upp bilder direkt.

Det ser ut som om färgen inte täcker så bra på sina ställen. Det kan bero på att färgburken inte är skakad/omrörd på länge. I vilket fall rekommenderar jag ett till lager färg på de ställen där plasten "lyser" igenom.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Stellan: Tack! Jo, det är lika bra att börja på djupa sidan.
Det blev färger efter enkelhet på insidan. En militär hade kanske inte valt i det närmaste självlysande grön färg, men på insidan får det vara sådär. Enkelheten bestod i att det bara är en färggrund, och vi hade bara den självlysande gröna hemma.
Till utsidan tänkte jag blanda till nån grå färg med inslag av grönt och brunt. Borde bli hyfsat (om inte "stativet" sjabblar).
Låter kul med träff. Tror jag bygger klart den första innan jag dyker upp dock.

Jakob: Javisstja, så kunde man göra, ja. Tack! Ska editera första posten så blir det bättre.

Urban: Tack! Jo, har lärt mig en hel massa bara genom att läsa och söka här. Det lär nog dyka upp frågor med tiden...

Joakim: Tack! Som sagt - djupa änden kändes som en bra start. Det blir roligare att se tillbaka sedan då man faktiskt lärt sig nånting då..:lol:
Såg att jag missat att täcka med färgen först då jag lade upp fotona. Innebär nog att jag behöver bättre belysning då jag bygger, för det såg jag inte igår.
Jag kör hemblandad och ganska genomskinlig/tunn färg (Golden Fluids) i airbrushen, så det är en drös lager på varenda sprutmålad pryl, men jag har nog missat de där ställena med flertalet sprutlager.
Som tur är är det bara en färg och airbrush medium, så jag kan lätt göra en kopp till och bättra på.:)
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Vargaas »

Roligt med en nykomling till (Är själv nykomling för bara några dagar sedan).
Ska bli roligt att följa detta projekt!

Bygg lugnt och försök att inte göra som en annan gjorde idag och skära sig på skalpellen :P
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Ulf Lundberg »

Helt rätt inställning. Upp med bilder och fråga om råd!

Se upp med hjulen. Några av dem verkar skeva lite. Det är en detalj som drar ner helhetsintrycket på modellen. Försök att räta upp dem och sikta in dem noga.

F.ö. kan jag bara rekommendera IPMS-Stockholms byggmöten och månadsmöten. Dä är en ständigt pågående informell modellbyggarskola. Det är där jag lärt mig bygga och måla. I Berlin, där jag numera bor, finns inget sådant och jag saknar mötena svårt.

Uffe
Skriv svar