Newbie - presentation och första projektet - Klart sid 6!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av jfall »

jfall skrev:
fieldflower skrev: På förekommen anledning med repet (kopparwire): Vilken sorts lim till etsprylar? Jag har använt hustruns slit-och-släng vitlim till etsen, men det är ett skitlim... Kletar och dummar sig och svårt att få dit på ett bra sätt.
Funderar på typ loctite snabblim istället, men inser att man ibland inte vill att det fastnar på 0,5 sekunder.
Finns det snabblim som stelnar på typ 10 sekunder?
För allt annat än plasten i kitet använder man snabblim av något slag. Det går att köra med typ Loctite men jag skulle rekommendera att du köper en flaska Zap-a-gap (den gröna). Det är lite dyrare och lite besvärligare att få tag på men det är faktiskt ett bättre lim. Sen är förpackningen designad för att man ska kunna använda den mera än en gång så det blir billigare ändå. Den finns på XXL men också på Hobbybokhandeln eller Wentzels, skulle rekommendera att du svänger förbi, både för inspiration och lite specialgrejer för modeller.
Bild

Rörande att de fastnar för snabbt, om du trycker ut en droppe zap-a-gap (typ en halv centimeter i diameter) och låter den ligga ett tag kommer den få gel liknande konsistent. Använder du sedan det tar det cirka 15sek innan det stelnar. Sen är det så att superlim stelnar när det är tunt. Så när du ska limma etsbitar och liknande lägg en mikrodroppe som biten "flyter" på. Du positionera biten som du vill ha den och sen trycker du till biten så fastnar den direkt, gjorde en liten bild för att förklara :D Samma gäller med vajrar också om du ska limma på en ögla. Se till att du har en lite större droppe superlim på den så har du lite tid på dig att få det rätt, men använd limmet som har fått ligga ett tag.
Bild
Målning...
Primer känns som det kanske är en bra idé, men jag får inte ihop i vilken ordning man skall göra vad.
Bygger jag "färdigt" och kör prime kommer jag sabba finliret då jag aldrig kommer få till småpryttlarna då de sitter på plats.
Å andra sidan kan jag inte primea varenda liten pryttel för sig (lägenhet - kan inte springa ned på gatan 10 ggr per kväll och spreja).
Hur gör jag? Hur gör ni?


Det finns precis som med det mesta inte ett sätt att göra det på. Jag tror att det vanligaste är att prima allt, sprutmåla huvudfärgerna och sedan detaljmåla alla småbitar sedan. Vill du inte göra det får du samla alla småbitarna så kan du prima dem allihopa på samma gång. Här har Janne satt delarna på tandpetare med lite superlim. Själv brukar jag använda häftmassa och fästa delarna i dem :D
Bild
Jag lär köra akrylfärger till det mesta (sitter vid köksbordet och bygger och kan inte sitta och lukta thinner).
Ska skaffa mer täckande färger än det jag kört med nu för att slippa så många lager.

Köp vallejo, tycker de är skitnajs att jobba med och de kommer i relevanta färger. Spä ut dem med lite lagom med vatten så blir de slät och fint.
Funderar dock på oljefärg till oljekladd och rökmissfärgningarför att kunna kleta ut det hur länge som helst innan jag är nöjd - funkar vilket märke som helst eller har ni favoriter?

Och funderar på lösningsbaserade varianter till rost och liknande (efter att ha sett Mig Jimenez IPMS-workshop på YT). Bra tänkt eller finns det enklare/bättre (luktfria) alternativ? Tänkte köpa ett par färdiga rostfärger, och kanske pigment också.

Hela vädringsproceduren måste jag göra bort mig lite på innan jag adderar frågor om detta...
Man kan använda i princip vilket märke som helst men det blir bättre med bättre kvalitet på oljan, jag har kört med clas ohlsons oljefärger vilket jag tycker är tillräckligt bra. Men det bästa anses nog vara Newton & Winsor. Rörande Mig grejer, prova framförallt pigment, det är bra att börja med. Deras oljebaserade grejer är också najs men de är lite svårare att använda.

Hoppas det räcker, blev ganska långt :D

Jakob
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av jfall »

jfall skrev: På förekommen anledning med repet (kopparwire): Vilken sorts lim till etsprylar? Jag har använt hustruns slit-och-släng vitlim till etsen, men det är ett skitlim... Kletar och dummar sig och svårt att få dit på ett bra sätt.
Funderar på typ loctite snabblim istället, men inser att man ibland inte vill att det fastnar på 0,5 sekunder.
Finns det snabblim som stelnar på typ 10 sekunder?
För allt annat än plasten i kitet använder man snabblim av något slag. Det går att köra med typ Loctite men jag skulle rekommendera att du köper en flaska Zap-a-gap (den gröna). Det är lite dyrare och lite besvärligare att få tag på men det är faktiskt ett bättre lim. Sen är förpackningen designad för att man ska kunna använda den mera än en gång så det blir billigare ändå. Den finns på XXL men också på Hobbybokhandeln eller Wentzels, skulle rekommendera att du svänger förbi, både för inspiration och lite specialgrejer för modeller.
Bild

Rörande att de fastnar för snabbt, om du trycker ut en droppe zap-a-gap (typ en halv centimeter i diameter) och låter den ligga ett tag kommer den få gel liknande konsistent. Använder du sedan det tar det cirka 15sek innan det stelnar. Sen är det så att superlim stelnar när det är tunt. Så när du ska limma etsbitar och liknande lägg en mikrodroppe som biten "flyter" på. Du positionera biten som du vill ha den och sen trycker du till biten så fastnar den direkt, gjorde en liten bild för att förklara :D Samma gäller med vajrar också om du ska limma på en ögla. Se till att du har en lite större droppe superlim på den så har du lite tid på dig att få det rätt, men använd limmet som har fått ligga ett tag.
Bild
Målning...
Primer känns som det kanske är en bra idé, men jag får inte ihop i vilken ordning man skall göra vad.
Bygger jag "färdigt" och kör prime kommer jag sabba finliret då jag aldrig kommer få till småpryttlarna då de sitter på plats.
Å andra sidan kan jag inte primea varenda liten pryttel för sig (lägenhet - kan inte springa ned på gatan 10 ggr per kväll och spreja).
Hur gör jag? Hur gör ni?


Det finns precis som med det mesta inte ett sätt att göra det på. Jag tror att det vanligaste är att prima allt, sprutmåla huvudfärgerna och sedan detaljmåla alla småbitar sedan. Vill du inte göra det får du samla alla småbitarna så kan du prima dem allihopa på samma gång. Här har Janne satt delarna på tandpetare med lite superlim. Själv brukar jag använda häftmassa och fästa delarna i dem :D
Bild
Jag lär köra akrylfärger till det mesta (sitter vid köksbordet och bygger och kan inte sitta och lukta thinner).
Ska skaffa mer täckande färger än det jag kört med nu för att slippa så många lager.

Köp vallejo, tycker de är skitnajs att jobba med och de kommer i relevanta färger. Spä ut dem med lite lagom med vatten så blir de slät och fint.
Funderar dock på oljefärg till oljekladd och rökmissfärgningarför att kunna kleta ut det hur länge som helst innan jag är nöjd - funkar vilket märke som helst eller har ni favoriter?

Och funderar på lösningsbaserade varianter till rost och liknande (efter att ha sett Mig Jimenez IPMS-workshop på YT). Bra tänkt eller finns det enklare/bättre (luktfria) alternativ? Tänkte köpa ett par färdiga rostfärger, och kanske pigment också.

Hela vädringsproceduren måste jag göra bort mig lite på innan jag adderar frågor om detta...
Man kan använda i princip vilket märke som helst men det blir bättre med bättre kvalitet på oljan, jag har kört med clas ohlsons oljefärger vilket jag tycker är tillräckligt bra. Men det bästa anses nog vara Newton & Winsor. Rörande Mig grejer, prova framförallt pigment, det är bra att börja med. Deras oljebaserade grejer är också najs men de är lite svårare att använda.

Hoppas det räcker, blev ganska långt :D

Jakob
Jakob Fall
AP
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Kanonbra tips! Tack!
Ska absolut kika efter Zap-a-gap.

Vet inte om jag får ihop priming-grejen riktigt än...
Det känns som en moment 22 mellan att bygga och primea. OK med strukturdelar, men alla de minsta pryttlarna vete sjutton om jag får ihop hur man gör med.
Men det är väl kanske det som är en av de roliga utmaningarna med själva byggandet - att planera bygget så man får hanterbara och målningsbara bitar som faktiskt kan sättas ihop sedan.
Nästa projekt är en jeep som inte har så enormt många bitar - ska se om jag får ihop det till den.

Förresten - tips på primer?

Får väl ta en sväng in till stan och shoppa färg av alla de slag och lim nån dag.
Såg inte att Wentzells hade Mig-grejer. Några andra märken med bra rost och smuts? Eller nån annan affär med Mig-färger?
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Gabriel »

Ifall Wentzells har just Mig vet jag inte, men de har i alla fall AK interactive och Ammo of Mig, alla tre är likvärdiga då det är Mig Jimenez som grundat samtliga tillverkare.

/Gabriel
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Jag måste ju inte ha just Mig - har ingen som helst uppfattning om vad som är bra eller vad jag gillar än. :)
Såg bara videon från workshopen och tyckte det såg lättjobbat ut.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Nu är själva byggandet klart, så nu är det mest färgkladd kvar.
Har duttat på lite röd rost med pensel.
Därefter lade jag på brun och svart oljefärg på rostställena och på ställen där man skulle klivit omkring med skitiga skor/kläder. Strök ut detta med vatten på penseln (vattenlöslig oljefärg).
Och efter det körde jag i en blandning av oljefärgerna i ganska mycket vatten för att få en wash som jag börjar stryka på.

Hyfsad start, men washen vill gärna lämna pölar efter sig så antingen gör jag fel eller också har jag blandat den fel.

Ska fortsätta med mer wash, chippningar, damm och lera, men här några bilder på dagsstatus.
Som vanligt är tips och råd mycket uppskattade!

Bild

Bild
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Mina bilder verkar inte funka riktigt.
Har bytt till Photobucket nu och hoppas det skall funka.
Hittade inte de första bilderna, men jag har grejat de allra sista iaf så nuvarande status finns avbildad.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Joakim Hultman »

Min erfarenhet är att det inte går att få till samma effekt med vattenlösliga färger som med oljefärger. Jag tror att det är därför du upplever att det blir vattenpölar.

Principen är dock sund.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Fast jag kunde sudda ut kanterna på vattenpölarna med fuktig pensel då det torkat något.
Då blev det klart bättre.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Dekaler och rost på.
Gjorde lite chippningar och drog på ett lager klarlack efter de här bilderna, så nu saknas mest smuts.
Väldigt rostigt blev det. Men det mattas väl något med lite smutslager.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar