Newbie - presentation och första projektet - Klart sid 6!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Vargaas skrev:Roligt med en nykomling till (Är själv nykomling för bara några dagar sedan).
Ska bli roligt att följa detta projekt!

Bygg lugnt och försök att inte göra som en annan gjorde idag och skära sig på skalpellen :P
Jag skar mig på förskäraren istället, så jag har byggt med plåster ett par dagar. Går ju det med... :oops:
Ulf Lundberg skrev:Helt rätt inställning. Upp med bilder och fråga om råd!

Se upp med hjulen. Några av dem verkar skeva lite. Det är en detalj som drar ner helhetsintrycket på modellen. Försök att räta upp dem och sikta in dem noga.

F.ö. kan jag bara rekommendera IPMS-Stockholms byggmöten och månadsmöten. Dä är en ständigt pågående informell modellbyggarskola. Det är där jag lärt mig bygga och måla. I Berlin, där jag numera bor, finns inget sådant och jag saknar mötena svårt.

Uffe
Jo, de blev nog inte helt raka. Jag gav mig sjutton på att det skulle gå att röra hjulparen. Det var dock innan jag provade gummitracksen, som såg ut som xxxx, så jag har egentligen inte så mycket anledning att ha "fungerande" fjädring på hjulparen.
Jag har limmat ihop länkarna jag skall använda istället, så antingen får det vara som det är eller också limmar jag dit dem i rak vinkel som passar med tracksen. I den vevan kan jag se om det går att rucka lite på upphängningen så att hjulen blir rakare.
Å andra sidan har jag som sagt limmat tracksen så är det o-alignat så är det väl risk att tracksen motsvarar de vinklarna också...
Nästa gång blir det bättre plan från början, och mer detaljtänk.

Aja, har sagt från början att första modellen är en lärmodell, så då måste man göra lite misstag att lära sig från också.
Det heter ju "tänka efter", inte "tänka före"... :D
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Ulf Lundberg »

fieldflower skrev: Aja, har sagt från början att första modellen är en lärmodell, så då måste man göra lite misstag att lära sig från också.
Det heter ju "tänka efter", inte "tänka före"... :D
Helt rätt igen.
Korrigera lätt åtgärdade fel på vägen, låt alltför svårfixade fel vara. Bygg klart och måla. Utvärdera resultatet, be gärna rutinerade byggare komma med konstruktiv kritik. Ofta visar det sig att de fel man retat sig på under bygget knappt märks på slutresultatet.
Tillämpa vunna lärdomar på nästa bygge.
Upprepa.

Så utvecklas man som byggare.
Uffe
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Kände efter och hjulparen är lite lätt vridbara iom den rörliga "fjädringen".
Får se om jag limmar dem så rakt jag kan eller om de får vara som de är och jag petar dem rakt då den skall förevisas.

Ska bli kul att måla och montera tracksen - ser verkligen fram emot det! Lite rost och metallgenomblänk är vad jag ser framför mig.
Körde en variant att jag limmade och förmonterade halva trackbanan i taget så jag kan ta isär dem, för att kunna måla den färdiga banan på både in- och utsida innan montering. Verkar ha varit en fungerande metod, men vi får väl se...
Nu blir det väl prep för 5-årskalas några dagar, så bygget lär stå stilla en stund.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Nu har 5-åringen fyllt klart så nu fick pappsen bygga lite igen. 8-)

Fått dit tracksen äntligen. Så himla kul att lattja med rost- och metallmålning! Och så lite överdel.
Kanske tracksen blev lite väl slitna, aka lite väl mycket metallblänk, men det ser lite kul ut ändå tycker jag. Blir säkert bra med lite smuts på slutet.

Kommit till första missen i modellen - istf fjädrarna för bakskärmarna var det nåt slags brandsläckare eller nåt.
Imorrn blir det Dremel och Hin Håle på nån rambit. I shall overcome! Kul detta!

Börjar inse att planen att måla allt innan montering nafsar mig i rumpan ibland.
De stora delarna blåser jag lätt på samma färg med airbrushen, men småpryttlarna har jag lite svårt att få i samma nyans.
Å andra sidan hade jag t.ex. aldrig fått till tracksen med rost och slitage runt om om jag försökt mig på det som sista steg.
Hur gör ni andra med målning?

Och så börjar högen med missar bli hyfsat stor. Gummislitbana på bärhjulen, några skarvar, etc, etc...
*Det är en lärmodell, det är en lärmodell, det är en lärmodell...*

Bilder:
Bild
Bild
Senast redigerad av fieldflower den 28 mar 2016, 23:41, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Henrik R »

Härligt att se! Välkommen hit föressten! Man är alltid nybörjare nångång. Det ser helrätt ut. Kommer bli intressant att följa dina byggen här framöver.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Lennart 12 »

Roligt att fler börjar bygga modeller, och någonstans måste man börja. Lycka till //Lennart
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av jfall »

Ser riktigt bra ut det där tycker jag! :D Är det gummiband på denna? Annars lär det bli besvärligt att komma åt och måla :)

Jakob
Jakob Fall
AP
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

jfall skrev:Ser riktigt bra ut det där tycker jag! :D Är det gummiband på denna? Annars lär det bli besvärligt att komma åt och måla :)

Jakob
Tack!

Det var med gummiband också, men de såg ut som s**t så dem skippade jag, så det monterade är links tracks.
Och nu sitter de fast...:)

Karossen är målad, så det som saknas på undersidan är mest smuts, och det är ju ok om det stänker lite här och där.

Och så förstås att jag inser att jag skulle målat bladfjädrar och sånt i avvikande färger/rost/etc, men det får väl bli så gott det går med pyttepensel. Det är ju mest avvikelser som skall målas, så det borde gå hyfsat tycker jag (nu, men vi får väl se vad jag tycker sen... :lol: )
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Daniel_A »

Det är bra. Kör på bara! Det är ett gott tecken när man kommer på hur man borde ha gjort, för då kan man göra så nästa gång.
Välkommen hit :)

/Daniel
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Jahapp, lite framåt igen då.

Det här med att måla vete sjutton om jag är nån talang på...
Och då jag tar kort och tittar på bilderna ser det ännu värre ut. Blir för all del ganska stickiga färger med blixt på mobiltelefon, men ändå.

Har monterat lite kanon och insidan av tornet, och skitat till lite eftersom jag ju inte kommer åt sedan.
Ska väl blurra till smutsen lite med wash eller nåt då allt sitter ihop, men såhär får det bli nu.
Såg på bilden att jag missat nåt hörn då jag sprayat över det gröna (efter att ha insett att det jag trodde skulle vara osynlig insida blir fullt synlig insida).

Försöket att highlighta luckan på fronten skall målas över. Mer övning med sprutan innan jag gör såna grejer på riktigt.
Bild
Bild

Men nu är det natti...
Senast redigerad av fieldflower den 28 mar 2016, 23:40, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar