BAe Hawk T1a 1/32 Klar!!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

BAe Hawk T1a 1/32 Klar!!

Inlägg av Henrik R »

Tjo! nu har jag vilat en tjuga ungefär. Så vi drar igång nästa bygge direkt. Vad ska vi bygga då? Jo en BAe Hawk i Engelsk grå kostym. Det har inhandlats en del resin till den här. Valet denna gång blev resin från Tjeckiska CMK. Denna tillverkare håller minst lika bra kvalitet på gjutningarna som Aires om inte bättre. Det jag blir imponerad av är att cockpiten behövde minimalt med justering för att passa som handsken i flygplanskroppen. Flappsen håller också lika hög kvalle, ska bli skoj att se hur dem passar. Allt som är bättre än Verlinden är kvalité nog hoho!


Jag bygger alltså Revells BAe Hawk T1a samt använder eftermarknads grejjer.
Bild

Resinet från CMK passar grymt bra!.
Bild

Blir intressant att se om flappsen passar lika bra!
Bild

Bild

Bild

Cockpit i första halvlek!
Bild
Senast redigerad av Henrik R den 14 mar 2016, 21:08, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: BAe Hawk T1a 1/32

Inlägg av Henrik R »

Nåväl, Som sagt satt CMKs balja som gjutet i flygkroppen. När man sen torrpassade det färdiga kontoret så ser jag att det kommer bli minimalt med inpassning. Med huvdelarna på ser man att allt ser helt ok ut. Den håller linjerna! :-)

Cockpit torrpassad!
Bild

Bild

Bild

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: BAe Hawk T1a 1/32

Inlägg av Henrik R »

Well, long time no see!
Det har varit lite svalt med uppdateringar, jag vet. Men nu har det rullat på och det är väl dags att visa läget. Färgen och dekalerna har kommit på, det är dags för vädringen och en del eftersläntade delmoment som huvens innandömme och FOD locken. Denna modell har över lag varit bra, men modellens "fel" sitter i vingrötterna och luftintagen + en del avsaknande detaljer. Tur att jag fick tag på en cockpit från CMK samt FOD covers(covers har inte dykit upp än dock.). Eduards fotoets till det inre delen av huven. Den etsen behövs med tanke på hur stor huven är och syns när man har öppen huv. Cockpiten passade som sagt perfekt och CMKs flaps var riktigt trevliga. Rekommenreras starkt till denna Revellmodell.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Förskuggning på!

Bild

Färg på...grå då förstås...
Bild

Bild

Bild

Leading edgemålning på G!
Bild

Blankad och dekaler på!
Bild

Sen lite Alclad på utvalda ställen..
Bild

Bild

Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: BAe Hawk T1a 1/32

Inlägg av Lennart 12 »

Det går snabbt , och det blir så fint . //Lennart
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: BAe Hawk T1a 1/32

Inlägg av jfall »

Jösses vad snabbt du jobbar! Hawken ser super fin ut! Jag tycker personligen att RAFs gråa camo med "blekta" rundlar är bland de coolaste som finns så bra val av målning också :D

Jakob
Jakob Fall
AP
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: BAe Hawk T1a 1/32

Inlägg av Björn G »

Ser väldigt bra ut! Läckert bygge!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: BAe Hawk T1a 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tack så mycket!
Ja de gråa Hawkarna är riktigt läckra Jakob, Den svarta kändes bara trist att göra och den röda är ju inget "stridflygplan" egentligen. :-)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: BAe Hawk T1a 1/32

Inlägg av magnusf »

Som vanligt ett bygge att njuta av Henrik! Och Hawken är en snygg maskin tycker jag!

Hälsningar

Magnus
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: BAe Hawk T1a 1/32

Inlägg av Nicklas Karlén »

Skit snyggt och fort går det ju också. Hawk är en snygg kärra med många kul målningsvarianter. Till och med i 1/32 så är den ju rätt behändig i storlek.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: BAe Hawk T1a 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tackar! Nu är det nära. Den blir nog klar till helgen om nu allt dyker upp som det är tänkt.
Skriv svar