Tarangus JA 37 Viggen DI [Klar sid.9]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Återigen tack för alla tips.

Nu har jag efter helgens FunBuild fått ett riktigt sug med att börja med min Viggen.
Antagligen kommer det upp några work in progress bilder imorgon.

Men änsålänge får ni nöja er med en medioker bild på mitt funbuild som endast var för att öva med mina nya airbrush.
Bild
Senast redigerad av Vargaas den 01 mar 2016, 06:26, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av magnusf »

Stirra dig inte blind på vad andra gör och lyckas med utan njut av hobbyn och din egen utveckling! De byggen du har länkat till och visat här är sådant som de flesta av oss skulle vara stolta över och nöjda med!

Vad är din F-16 för modell? Den ser fin ut!

Hälsningar

Magnus
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Magnus.

Ja jag pysslar med detta för att få lite själsro i vardagen :). Samtidigt är det barnsligt roligt.

Det är ett Revell kit 1/144. Köpte det för under 100 spänn på ebay har jag för mig.
Passformen är sådär och fått spackla lite, men annars gick det snabbt att bygga.
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Första uppdateringen med själva byggen!
Framgång!

Idag fick jag bara göra tråkgöra.

Jag följer Magnus exempel med många små mikrouppdateringar så slipper tråden dö.

Först fick gjorde jag rent alla delar med såpavatten och en tandborste
Bild

Alla Resin delar fick också detta bad. Tog mig en närmare titt på "hjulhusen"?? Väldigt fina detaljer där. Ska faktiskt försöka måla ganska mycket detaljer där. Även om det förmodligen inte kommer synas på bästa sätt (med alla kablar) när luckan är stängd. Vilket jag fattat den oftast är när Viggen var stationär.
Bild

Och så packade jag tillbaka allt där det hör hemma, annars kommer jag förlägga delarna någonstans där bara min sambo vet var dem är.
Bild

Frigjorde sätet från resinbiten, vilket inte blev sådär jättebra. Jag har råkat fila lite för mycket och tagit bort lite extra men får fylla igen det senare.
Började trimma sittbrunnen på detaljer. Jag har också filat ner instrumentpanelen för att sedan komplettera med fotoets grejer.

Egentligen skall man skära ut det som ser ut som en gammal CRT monitor och limma detta på fotoets. Men Ska kolla om det fungerar att limma fotoetsen direkt på den gamla instrumentpanelen. Då jag hellre limmar fast panelen med tamiya extra thin istället för superlim.
Vi får se hur det fungerar.

Fick också spackla nedre delen av instrumentpanelen då det var nivåskillnader där, som inte finns på fotoetsen. Riktiga panelen på Viggen verkar ha en liten nivåskillnad, men jag tror inte jag orkar bry mig om att försöka böja fotoetsen. Då färgen på fotoetsen oftast börjar flaga bort då.
Bild

Nåväl det var allt jag hann med ikväll tyvärr. Men kommer säkert en uppdatering inom kort.
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Efter lite sjukdom och födelsedagsfiranden så har jag äntligen hunnit göra extremt lite.

Trimmat instrumentpanelen där jag spackla senast, fått på ratten och börjat spackla upp fotöljen något där jag slipade för mycket.
Bild

Börjat med insuget.
Dock är det frågetecken om vilken färg insidan av insugen skall ha? är det vitt? eller någon annan frän färg?
Bild

Även spacklat igen några grejer på cockpit väggarna. Det skall på lite fotoets där istället för plast.
Bild
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
Ser bra ut.
På frågan om färgen i luftintagen så ska det vara ren aluminium.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Björn Fransson »

Det här ska bli spännande att följa, dina tidigare byggen ser fantastiskt fina ut! En liten detalj: De inre huvudställsluckorna "hänger" lite när de är stängda när ställen är ute. Dvs du ska lämna dem öppna någon millimeter. Se bild nedan:

Bild

En annan detalj är att rodren också hänger när kärran är parkerad. På en JA är de kopplade och hänger lika mycket:

Bild,

På övriga versioner hänger de lite olika. Skillnaden kan variera - på bilden nedan är den ovanligt liten.

Bild

Dessutom hänger rodren på canardvingarna:

Bild

Kanske lite niträknande, men det är ganska enkla metoder att skapa ännu mer liv i modellen.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av jfall »

Vet inte om jag kan hålla med om det där med extremt lite :) Har ju hänt att man "hållit på" en hel dag med modellen men efter allt tittande på modellhemsidor, bilder på förlagan etc. så hinner man i princip lyfta locket på kartongen :D Det ser riktigt snyggt ut det där, kan inte göra annat än att hålla med de andra om att dina tidigare modeller ser väldigt fina ut, och då inte bara för en nybörjare utan jämfört med de man ser "ute i världen". Och ja, det är barnsligt kul :)

Jakob
Jakob Fall
AP
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Oj vad roligt med många bra tips och kommentarer.
Roligt med liv i tråden :)

Tack ska ni ha, ni blir säkert belönande med en smärre uppdatering ikväll :D ;)
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Uppdateringsdags.

Jag jobbade lite igår på modellen, men det var inte så mycket så det var inte värt att göra en uppdatering här i tråden.

Därför gör jag det idag istället :)

Det går framåt och igår fick jag förbereda inför lite grundmålning som skedde idag.
Sedan kollade jag på färgförrådet och planerade lite vilka färger som ska vart osv.

Bestämde mig för att titta lite i bakändan på kärran, vilket såg bra ut.
Förutom... Ett kosmetisk nedsänkning i plasten på "utblåset". Detta fick faktiskt lite spackel.
Sedan följde jag Janne.S(här på forumet) exempel om att ta bort de små upphöjningen och nedsänkningen, som faktiskt inte skall vara där.(Länk till hans inlägg)
Bild

Men det blev ju bra med lite nedslipning och spackel (nu kan man se nedsänkningen jag rättade till också)
Passade även på att spackla igen gjutningshål på reverserings paddlarna
Bild

Det blev bra med lite slipning, Dock ser det väldigt tråkiga ut, så ska försöka piffa upp dem lite senare
Bild

Insuget målat och lagt en dark dirt wash på. Även om det inte syns utifrån så kommer JAG veta om att den inte var målad om jag struntade i det ;)

Provade en ny teknik,för mig, gällande insugskanalerna. En bomullspinne med cellulosa-förtunning på och sedan genom att dra upp och ned på skarven "smälta samman" fogarna. Det fungerade faktiskt väldigt bra. Men man skall inte trycka för hårt utan ytters lite för att få bästa resultat.
Bild

Nu är hjulhusen grundande, med alclad grey microfiller primer.
Bild

Likaså grundade jag kontorsbåset svart.
Bild

Och sen för mig som inte har plats med ett riktigt spraybås.
Hemmabygge av biltemagrejer för 200 spänn.
Fungerar ytterst tveksamt, men gör nog ett litet jobb med att suga upp det värsta.
Oftast har jag andningsmask med partikelfilter när jag sprutar lite större grejer.
Bild
Skriv svar