Tarangus JA 37 Viggen DI [Klar sid.9]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Tarangus JA 37 Viggen DI [Klar sid.9]

Inlägg av Vargaas »

Hej,

Vill börja med att presentera mig en rad, då det är mitt första inlägg här på forumet.
Johan heter jag och har återfunnit hobbyn igen, ett uppehåll som varade från barnsben när man mest kladdade med lim.
Jag kommer ifrån modellbygge.ifokus, men tycker inte om hur det forumet fungerar rent tekniskt så provar här istället.

Jag är en Nybörjare/Ombörjare med två något seriösa byggen bakom mig. (Bygge 1 : Academy CV9040 och Bygge 2: Revell F-15 Strike Eagle)

______________________________________________________________

Nu är nästa bygge planerat, vilket blir en Tarangus JA37 Viggen DI (37449 - Den sista som byggdes?)

Jag brukar ta en väldigt lång tid på mig att bygga då jag oftast bygger när tiden finns såattsäga. Bli inte förvånade med att jag skyndar långsamt.

Jag har ett litet FunBuild 1/144 som målningen ska bli klar på sedan hoppar jag på Viggenbygget.

Jag har några frågor om Viggen och Tarangusmodellen.
Ni som byggt Viggen och Tarangus:
Vad bör man tänka på? Erfaranheter?
Vad ska man lägga till/Ta bort för att få DI versionen?

Alla tips mottages med glädje som den nybörjare jag är :)

Första bilden på bygget startar på köksbordet där allt är upplagt.
Bild
Senast redigerad av Vargaas den 05 jul 2016, 13:34, redigerad totalt 1 gånger.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av jfall »

Ska bli kul att följa, snygga tidigare byggen också :D Tycker särskilt mycket om din CV9040 :D
Jakob Fall
AP
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av magnusf »

Välkommen hit! Du kommer säkert att få en del specifika svar, det har hunnits med några Viggar här på senare tid. Vill du prova att snoka själv så funkar sökfunktionen i forumet ganska bra, testa att skriva in Tarangus Viggen !

Håller med Jakob: båda modellerna var fina men din 9040 var riktigt övertygande!

Hälsningar

Magnus
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Björn G »

Ser fram emot detta!
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Nicklas Karlén »

Tarangus Viggen är trevlig att bygga. Jag har byggt två.
Det finns några områden där man ska vara lite uppmärksam dock. Mellan framkroppen och backkroppen så är där en liten expantionsring, se till att det blir en bra skarv här då den är lite besvärlig att spackla och slipa. Det finns också några felaktigheter i beskrivningen, det är numreringen på de små luftutsläppen på ovan sidan som inte stämmer, men om du kollar någa så kommer du se att det inte stämmer. JA har inte den lilla röda rotlampan på undersidan, men den finns med i instruktionen. JA har inga vinglanternor vid spetsarna (radarvarningsantennerna) på vingen som anges på ritningen utan de sitter ute på vingspetsen.

DI modellen har två bladantenner på ryggåsen samt en liten rund antenn (GPS?). Vill du ha snygga antenner så finns dessa med på det etsark som finns för det extriöra delen av Viggen från Meastro, annars går det att gör egna. De främre vapenbalkarna på kroppen har lite skumma former. Det finns ersättare att köpa om man vill det.

Med alla roliga och trevliga tillbehör du köpt så skulle jag rekommedera att du även skaffar "millan" som sitter på väntersidan och alltid är utfälld när maskinen står på marken. Den förhöjer intrycket rejält tycker jag.

Var försiktig med de främre "canadfenorna som hänger ner. Jag lyckades bryta av mina två gånger.

Lycka till med ditt bygge du och är det några funderingar så tveka inte att fråga om råd.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Janne.S »

Håller med övriga, alltid kul med en Viggen :D
Så det är bara att fråga på om du undrar något :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Nicklas Karlén skrev:Tarangus Viggen är trevlig att bygga. Jag har byggt två.
Det finns några områden där man ska vara lite uppmärksam dock. Mellan framkroppen och backkroppen så är där en liten expantionsring, se till att det blir en bra skarv här då den är lite besvärlig att spackla och slipa. Det finns också några felaktigheter i beskrivningen, det är numreringen på de små luftutsläppen på ovan sidan som inte stämmer, men om du kollar någa så kommer du se att det inte stämmer. JA har inte den lilla röda rotlampan på undersidan, men den finns med i instruktionen. JA har inga vinglanternor vid spetsarna (radarvarningsantennerna) på vingen som anges på ritningen utan de sitter ute på vingspetsen.

DI modellen har två bladantenner på ryggåsen samt en liten rund antenn (GPS?). Vill du ha snygga antenner så finns dessa med på det etsark som finns för det extriöra delen av Viggen från Meastro, annars går det att gör egna. De främre vapenbalkarna på kroppen har lite skumma former. Det finns ersättare att köpa om man vill det.

Med alla roliga och trevliga tillbehör du köpt så skulle jag rekommedera att du även skaffar "millan" som sitter på väntersidan och alltid är utfälld när maskinen står på marken. Den förhöjer intrycket rejält tycker jag.

Var försiktig med de främre "canadfenorna som hänger ner. Jag lyckades bryta av mina två gånger.

Lycka till med ditt bygge du och är det några funderingar så tveka inte att fråga om råd.

Nicklas
Tack för tipsen, det är otroligt snällt av dig.
Hur kommer det sig att du kan det här om Viggen? Mycket läsande, eller har du jobbat med Viggen?

millan? är det RAT du syftar på? (millan kanske är något slangord?)
magnusf skrev:Välkommen hit! Du kommer säkert att få en del specifika svar, det har hunnits med några Viggar här på senare tid. Vill du prova att snoka själv så funkar sökfunktionen i forumet ganska bra, testa att skriva in Tarangus Viggen !

Håller med Jakob: båda modellerna var fina men din 9040 var riktigt övertygande!

Hälsningar

Magnus
Jag har sökt en del i helgen nu och hittat några byggen som kommer hjälpa mig på traven också, vilket är roligt.
Men samtidigt ser de byggen jag tittade på väldigt bra ut. Det var nästan så man gav upp i och med att det inte kommer bli i närheten så bra.


Till er andra som svarat, tack ska ni ha för kommentarerna kring mina tidigare byggen.

En till allmän fråga. Hur brukar ni lägga upp bygget? Bygga ihop allt först och sedan måla? eller måla under tiden som ni bygger?
Jag har målat lite under tiden i mina tidigare byggen, men upplevt att jag fått bättringsmåla när väl delarna sitter på plats. Vilket är tråkigt, då bättringsmålning inte ser lika bra ut som allt annat :).
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Janne.S »

Jag brukar börja varje bygge med att klippa loss delarna från gjutstammarna och sedan fästa dom på tandpetare som jag ställer i skumplast. Då är allt lätt att måla och vädra innan mannbörjar sätta ihop saker.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Nicklas Karlén »

Millan är mycket riktigt RAT. Milla syftar på "vindmilla" och det är ju beroende på att det är en liten propeller som driver runt den.

Mina kunskaperna runt Viggen är bara ett nördigt intresse och jag har träffat en hel del både tekniker och piloter som man frågar alla konstiga frågor. Det har också kommit ett par böcker om Viggen på senaste åren som jag läst några gånger.

Ge inte upp bara för att du ser byggen som kanske just nu ligger över din förmåga. Du är på en uppgående bana och varje modell som du färdigställer kommer vara lite bättre än den förra, så är det även för mig fortfarande. Man blir inte duktig över en natt det krävs träning. Besök om möjligt något byggmöte om det finns i din närhet och gärna någon av de större utställningarna så att du live kan få se riktigt fina byggen. Bilder på nätet ger inte samma känsla. Jag tycker att det är inspirerande.

Kör på och häng i.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av magnusf »

Johan! Jag brukar vara ganska "komplett" i mina byggtrådar (jag bygger så j-a långsamt att jag måste posta vartenda litet delmoment i bygget för att det överhuvudtaget ska vara NÅGOT liv i tråden) så här kan du i alla fall kolla in hur jag bär mig åt när jag bygger. Om det sedan passar dig eller inte får du själv känna efter :-) !

Här är ett dubbelt Spitfire-bygge och här är några Focke-Wulfar.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar