Tarangus JA 37 Viggen DI [Klar sid.9]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Janne.S skrev:Det rör på sig :D Bra du håller ångan uppe....tyckte modellen var lite så att om man tappade momentum så hade det lätt hänt blivit en hyllvärmare. Synd på RATen, om det är något du skulle lagt lite pengar på så var det den...den är ju alltid utfälld på backen. Men men, ibland behöver man bara gå vidare för att komma vidare :D
Janne, ja det är synd att jag missat RAT när jag planerade bygget i första hand.
Jag brukar dock köra med regeln att jag inte skall handla eftermarknadsprylar efter bygget startat, man tappar ofta bygglädjen när man väntar på paket från diverse leverantörer.

När bygget således drar igång har man färg och eftermarknadsdelar redo att användas.
Det är om jag orkar scratcha ihop någonting, men blir svårt att få dit det bra nu när jag limmat ihop kroppen.

Du har ju byggt en otroligt fin Jaktviggen Janne. Om jag skall vara ärlig är det bygget en stor inspirationskälla och tittar dagligen på den byggloggen.
Har du några tips?
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Urban Gardini »

Jag tenderar också till att skaffa allt innan start. Det känns som säkrare så.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Janne.S »

Hehe, ja mitt bygge var en studie i improvisationer och scratch till stor del..just RATen hade jag liggande någon som jag kunde använda som grund.

Men annars är det inget oöverstigligt att scratcha, luckan är liten och det som syns är den öppna luckan med den lilla generatorn på.

Jag tycker du ligger bra till även utan RAT så ånga på du så blir det en fantastisk jaktviggen av det :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Det står faktiskt inte still..
Jag har bara varit dålig på att uppdatera om vad som hänt.

Nu har canarder fått sin plats, likaså klaffarna.
Det var mer meckigt än vad jag trodde att såga bort osv. men det blev nog hyfsat resultat tillslut.

jag har sprayat lite svart för att titta på skarvarna och även fyllt på lite fylling där det behövdes mer.

Snart är det nog dags för primer! så snart man spraya och få på vindrutan fram. Det ska på lite fotoets på dem också.
Ska bli roligt att få på den då det brukar vara ett bra steg i rätt riktning.
Just nu ser det väldigt skitigt ut.

Bild
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av jfall »

Ser fin ut! Nu ser det ju ut som en riktig viggen :D Ska bli kul att se färg på den

Jakob
Jakob Fall
AP
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Efter mycket rescribande, slinta med scribeverktyger och göra om har jag äntligen fått färg på åbäket....
.... Eller ja, iallafall undersidan :)

Började med en preshade, och lite krimskrams med samma färg som skapar lite djup även på de helt släta ytorna.
Gillar inte för stark preshade så det är väldigt subtil och syns lite mer på bilden faktiskt.

Bild

En till bild som har något bättre ljus
Bild

En fråga innan jag sprutar ovansidan.
Det skall ju vara en övergång med färg precis vid noskonen, hur får man till det snyggt? frihand med sprutan?
Hört talas om häftmassekorvar som ska vara till hjälp, men hur fungerar den tekniken? blåser man endast färg i en specifik vinkel då?
En grundlig förklaring innan jag pajjar målningen uppskattas :D
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Fredrik L »

Snyggt! Håller med angående preshaden, det ser bättre ut om den inte är för stark. Fast det där är väl beroende på förebild också...

Angående häftmassekorvarna, så är det tjockleken och vinkeln du lägger på färgen, som styr hur mycket kanten blir diffus. Jag skulle rekommendera att du provar på nått övningsobjekt innan du kör skarpt på modellen. Jag är skitkass på att förklara, men jag gör ett försök:

Rulla korv/rulle i önskad längd ca 3 mm tjock (1/72) placera rullen på modeller och maskera av så att överspray inte hamnar på oönskade ställen, Sen lägger jag på färg i en snäv vinkel från häftmasserullen, och minskar vinkel successivt för önskad skarphet på färglinjen. Ibland får jag går in så att jag sprutar svagt in mot häftmassekorvens kant. Men är den tillräckligt tunn, så räcker det med rakt uppifrån. Det är bättre att börja försiktigt , för att sedan minska vinkel till önskad effekt är uppnådd.

Hoppas jag gjort mig lite förstådd. :)

/Fredrik
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Ett alternativ, som dock fortfarande använder sig av häftmassa, är att klippa till en pappersmask som sedan sätts på rätt ställe. Pappersmasken ska då vara upphöjd från ytan, vilket t.ex. kan åstadkommas med häftmassa. Om man då sprutar färgen vinkelrätt mot pappersmasken, uppstår det en diffus färgkant där diffusheten/skärpan beror på hur upphöjd pappersmasken är - ju närmare plastytan desto skarpare kant. Här kan kanske också Fredrik L's tips om sprutvinkeln,från ovanstående inlägg, användas för att variera skärpan.

En fördel med pappersmasken, enligt mig, är att det är lättare att få till samma skärpa i linjen. Jag har nämligen svårt att få mina häftmassekorvar jämntjocka.

Mvh Fredrik - en annan av dem :)
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
en liten notis / tips från coachen.
Du bör kanske sätta dit den mittersta kåpan för roder/klaff aktivatorn innan du målar färdigt undersidan.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Fredrik L »

FredrikAlmlöf skrev:Ett alternativ, som dock fortfarande använder sig av häftmassa, är att klippa till en pappersmask som sedan sätts på rätt ställe. Pappersmasken ska då vara upphöjd från ytan, vilket t.ex. kan åstadkommas med häftmassa. Om man då sprutar färgen vinkelrätt mot pappersmasken, uppstår det en diffus färgkant där diffusheten/skärpan beror på hur upphöjd pappersmasken är - ju närmare plastytan desto skarpare kant. Här kan kanske också Fredrik L's tips om sprutvinkeln,från ovanstående inlägg, användas för att variera skärpan.

En fördel med pappersmasken, enligt mig, är att det är lättare att få till samma skärpa i linjen. Jag har nämligen svårt att få mina häftmassekorvar jämntjocka.

Mvh Fredrik - en annan av dem :)
Ja, precis! Det är ju samma princip och funkar också bra. Huvudsaken är att man har en upphöjd mask som genererar ett skalenligt överspray.

Har du provat att rulla körvarna med en linjal eller en skiva?

Nä nu blir man ju nästan hungrig av allt korvprat! :P
/Fredrik L
Skriv svar