Tarangus JA 37 Viggen DI [Klar sid.9]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Uppdatering igen,
Går bättre än vad jag trodde med att vara duktig på att uppdatera.

Idag blev det att fokusera på bakändan.
Reverseringspaddlarna är numera lite snyggare.
Tillochmed målat lite rostaktig färg som blev bättre än förväntat. Bara torrborstat med någon humbrol färg jag hade liggandes.
Bild
Bild

Utblåset har också fått lite omtanke med några nya hål som jag saknade när jag tittade på en referensbild :)
Bild

Allt för idag, imorgon kommer jag antagligen jobba vidare med utblåset och få färg på den.
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Urban Gardini »

Det ser riktigt bra ut!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Tack ska du ha urban :)

Någon som vet vad det är för färg som ska vara inanpå luckorna till landningsstället? Har läst metall någonstans men när jag tittar på denna bild ser det vitt ut.

Någon som kan får gärna upplysa mig om rätt uppgifter :)
http://www.tarangus.se/wp-content/uploa ... 24x935.jpg
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av jfall »

Jag börjar misstänka att du har vilselett oss Vargaas, det här med att säga att säga att du är nybörjare... :lol: Utblåsen ser super ut tycker jag, kommer bli ett superbygge det här :)

Jakob
Jakob Fall
AP
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, det där ser verkligen lovande ut! Snyggt jobbat!
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Lennart 12 »

En Viggen är och förblir ett av det vackraste och grymmaste" flygplan som flugit blå gult. Ser mycket fint ut så långt //Lennart
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Tack för de vackra orden Jakob och Björn, det uppskattas verkligen. Jag försöker så gott jag kan.
Brukar också försöka tänka mig för innan jag gör massa dumma grejer.

Idag hände dock en dum grej. Hade precis fått klart fotoetsen på baljan. Och skulle provpassa stolen. Det var väldigt tajt må jag säga. Istället för att tänka om tryckte jag i den, och sedan tryckte jag ut den, Vilket tog med en liten del av fotoetsen på höger sida, vilket skapade att färgen på fotoetsen skavdes av, i och för sig inte alls mycket.

Fick också bättringsmåla efter mitt misstag, vilket nog syns på bilderna då färgen inte riktigt torkat än.

Här kommer iallafall ett gäng bilder på det som gjordes idag :)

Började att måla utblåset med Alclad Jet Exhuast, luktar f*n det där alclad... men går på fint med sprutan. Måste vädra detta framöver också.
Bild

Sedan blev det dags för kontoret att få sin rätta färg.
Bild

Väldigt fina detaljer på den här stolen. Jag hoppas färgerna jag har kommer vara rätt bara.
Bild

Stora delen av kvällen har gått åt till fotoets. Men nu tänkte jag faktiskt tipsa om en sjukt bra grej.
Någonsin upplevt problemet med små fotoetsdelar som är svåra att placera?
Lösningen, Jo en vaxpenna som egentligen är sminkpryl. Men vaxet plockar upp små fotoetsdelar med lätthet. Minsta lilla fäste i t.ex. lim tar tag i fotoetsen och man kan lägga ifrån sig pennan.
Finns på Ica,sminkaffärer eller dylikt. Två tjugor och kommer antagligen räcka en livstid.
Bild

Här har vi instrumentpanelen.
Bild

Här har vi instrumentpanel,säte och baljan med fotoetsen.
Om man tittar noga ser man nog mina misstag jag beskrev ovan. Men förhoppningsvis kan jag vädra bort det lite senare.
Bild
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av jfall »

Cockpiten börjar se riktigt bra ut nu måste jag säga! Det där med vaxpenna ska kollas upp, håller på med min t-80:a och vissa av etsbitarna är inte nådiga. Det andra som verkar bra är väl att superlim inte sitter på vax, tycker att små bitar har en tendens att limma fast sig själva i pincetten :lol:

Jakob
Jakob Fall
AP
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt bygge så långt. Det där med att du råkade skada några etsdelar i cockpiten, låter som ett typiskt fel som bara byggaren själv ser. Bygg lugnt vidare.
Tipset med vaxpennan är noterat och kommer att testas.
Uffe
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Tack ska ni ha Jakob och Ulf!

Så här roligt har det inte varit att bygga sedan barnsben. Jätteroligt att ni följer och kommer med tips och kommentarer, det blir roligare att bygga då också.

Idag fick jag stolen målad, vet inte om det är helt riktiga färger som används, men har utgått från en bild jag tyckte såg rätt ok ut.
Bild

Monterade även instrumentpanelen i baljan.
Bild

Väggarna i cockpit har också fått lite fotoets.
Bild

Är det fusk med fotoets? Jag trycker det ser så bra ut i efterhand, men med så lite arbete bakom ;)

Har jag glömt någon färg på stolen, som känns viktig? Känns som det skall vara svart någonstans?
Skriv svar