Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av jfall »

Håller på att sätta ihop trumpeters T-80BV i 1/35. Har köpt voyagers ets och kanon till den.
Bild
Bild
Bild
Mer kommer sedan

Jakob
Jakob Fall
AP
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av Stellan »

Huvva, vilken mässingsjulgran. Välkommen tillbaka, har inte sett dig på ett bra tag.
Stellan Schroeder Englund
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av jfall »

Stellan skrev:Huvva, vilken mässingsjulgran. Välkommen tillbaka, har inte sett dig på ett bra tag.
Tack, det har varit lite dåligt med aktivitet de senaste året, framförallt när det gäller aktiviteten på forumet. Men det känns trevligt att vara tillbaka :D

jo det finns en del ets på nu men voyager tycker man ska använda etsade era-block också. Närmare bestämt 130st som ska vikas 8 gånger och består av 5 bitar. Ända byggena där folk använder de blocken lär ju vara de som ligger på deras hemsida. Jag måste erkänna att jag i ett svagt ögonblick fixade i ordning 5st men sen kom jag på bättre tankar :P. Där har du en riktig etsgran:
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av Lurifax »

jfall skrev:
Stellan skrev:Huvva, vilken mässingsjulgran. Välkommen tillbaka, har inte sett dig på ett bra tag.
Tack, det har varit lite dåligt med aktivitet de senaste året, framförallt när det gäller aktiviteten på forumet. Men det känns trevligt att vara tillbaka :D

jo det finns en del ets på nu men voyager tycker man ska använda etsade era-block också. Närmare bestämt 130st som ska vikas 8 gånger och består av 5 bitar. Ända byggena där folk använder de blocken lär ju vara de som ligger på deras hemsida. Jag måste erkänna att jag i ett svagt ögonblick fixade i ordning 5st men sen kom jag på bättre tankar :P. Där har du en riktig etsgran:
Bild

Jakob
Det ser ju toppenkul ut. Men är Voyagers era-block så mycket bättre än Trumpeters med tanke på tidsåtgången? Jag har varit lite sugen på att köpa ett set men backat då jag insett arbetsinsatsen.

Saker i ets som är vikta tenderar till att få en liten kant, som måste spacklas, där sidorna möts.

Ett av skälen till att använda ets är kanske att göra kulhål i en del block. Under första kriget i Tjetjenien så använde man inte "skarpa" block. Insatsen var dåligt förberedd och skedde snabbt. Det var i o m detta som T-80 föll i vanrykte. Den blev en synbdabock för misslyckandet.
holst

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av Lurifax »

Ha, du gav mig ju redan svaret. :-)
Jag stressläste under kaffet på jobb.
holst

CU@C4
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av jfall »

Det ser ju toppenkul ut. Men är Voyagers era-block så mycket bättre än Trumpeters med tanke på tidsåtgången? Jag har varit lite sugen på att köpa ett set men backat då jag insett arbetsinsatsen.

Saker i ets som är vikta tenderar till att få en liten kant, som måste spacklas, där sidorna möts.

Ett av skälen till att använda ets är kanske att göra kulhål i en del block. Under första kriget i Tjetjenien så använde man inte "skarpa" block. Insatsen var dåligt förberedd och skedde snabbt. Det var i o m detta som T-80 föll i vanrykte. Den blev en synbdabock för misslyckandet.[/quote]

Nej det är fruktansvärt mycket jobb med ERA blocken, skulle det vara några stycken vore det en sak med det finns så fruktansvärt många som ska hängas på, även om det inte är mycket jämfört med vissa andra ryska pansarvagnar som har hundratals. Jag tycker att trumpeters block ser bra ut med undantag för att de inte är delade vilket de riktiga är. Det som är bra är att plasten emellan blocken är solid hela vägen till undersidan av blocket, det går alltså lätt att såga bort med en såg och då ser de riktigt bra ut tycker jag :D . La upp en bild på Voyagers ERA instruktionerna också :)
Bild
Bild

Jo T-80:an har ju inte direkt bästa ryktet vilket nog till stor del beror på Tjetjenien. Ukrainarna har ju T-80:or och den uppgraderade T-84:an men de verkar ju inte använda dem utan T-64:ror mestadels så man får ju ingen "second opinion" därifrån.

Hade inte tänkte på kulhål, kanske vore en rolig ide, har tänkt att en del ERA block på tornet och kjolarna ska saknas, de tycks som att de har svårt att hänga kvar när vagnarna används i konfliktområden, t.ex. de i Syrien. Men kulhål är definitivt värt att tänka på, de ger ju en rolig liten detalj.
Jakob Fall
AP
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av Lurifax »

jfall skrev:
Nej det är fruktansvärt mycket jobb med ERA blocken, skulle det vara några stycken vore det en sak med det finns så fruktansvärt många som ska hängas på, även om det inte är mycket jämfört med vissa andra ryska pansarvagnar som har hundratals. Jag tycker att trumpeters block ser bra ut med undantag för att de inte är delade vilket de riktiga är. Det som är bra är att plasten emellan blocken är solid hela vägen till undersidan av blocket, det går alltså lätt att såga bort med en såg och då ser de riktigt bra ut tycker jag :D . La upp en bild på Voyagers ERA instruktionerna också :)
Bild
Bild

Tack för upplysningarna. Det ser riktigt bra ut efter att du sågat mellan blocken ("våga såga" som vissa säger :D ).
Jag ska komma ihåg detta då det är dags för mig att bygga en.

Voyagers instruktion vågar jag inte ens titta på. :shock:
holst

CU@C4
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av jfall »

Tänkte jag skulle bjuda på en liten uppdatering såhär på fredagen :D Har fortsatt pilla med voyager etsen och tornet blir allt mera färdigt. Det som slår en när man hänger på allt är hur fruktansvärt mycket ryssarna har hängt på tornet, är knappt att man ser det under alla snorklar,ERA, ammunitionslådor och liknande. Tänkte bjuda på lite bilder också:

Först på snorkeln som är färdig nu, blev en hel del ets men hållare och rem i ets ser mycket bättre ut en trumpeters egna i plast som ser riktigt klumpig ut i jämförelse. Jag har en liten fundering också, ryssarna har ju snorklar på alla sina vagnar så det kan ta sig förbi floder men hur tänkte NATO? Tänkte de sig att bygga tillfälliga broar över floderna. Känns som att broarna skulle kunna vara sårbara men man kanske räknade med övertaget i luften för att skydda dem? Någon som vet?
Bild
Bild

Jag har också knåppat ihop två ammunitionslåder till NSVT:n som ska sitta på sidan av tornet. De var ganska mycket jobb men de blev jäkligt fina :D
Bild
Bild

Fixade ERA block och håller också, dessa sitter utanpå rökgrantkastarna. Jag har sågat i trumpeters block så att de ser ut lite mera som individuella block:
Bild
Bild

Och några bilder på allt löst påhängt på tornet, kommer som sagt bli ganska fullt när allt är hängt där permanent. Tänkte vänta med att limma fast allt tills efter jag har målat tornet så att man kan komma åt ordentligt.
Bild
Bild

Ha det, frågor och kommentera uppskattas :)

Jakob
Jakob Fall
AP
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av Stellan »

Tusan vilket pill över allt. Pickadollen med vindskyddet ser ut som ett slit bara det med spakar och rattar. Ska akterdäcket vara så där tomt eller ska det på mer bös? En attackhelikopter kanske kan vila där mellan uppdragen? Vad blir det för målningsschema?
Stellan Schroeder Englund
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av jfall »

Stellan skrev:Tusan vilket pill över allt. Pickadollen med vindskyddet ser ut som ett slit bara det med spakar och rattar. Ska akterdäcket vara så där tomt eller ska det på mer bös? En attackhelikopter kanske kan vila där mellan uppdragen? Vad blir det för målningsschema?
Jo en del pil är det allt, men det blir bra så jag är nöjd :D Akterdäck är färdigt så mera än så blir det inte, antar att det är för att gasturbinen ska få plats och gå och serva som det ser ut som det gör.

Rörande målningen så kommer det bli 3-tons camo. De flesta T-80:or i Tjetjenien var helgröna men det fanns några med kamouflage. Jag har tänkt att jag ska göra någon av de tre översta (på vänstra bladet) på detta dekalark, är dock lite osäker på de exakta kulörerna tycker de ser lite konstiga ut på bilden. De är så lika dagens ryska 3-ton att jag misstänker att de är de korrekta kulörerna bara att färgen blivit förvrängd i tryck.
Bild
Jag gissar att färgerna på T-80B:n nedan är de rätta:
Bild
Jakob Fall
AP
Skriv svar