Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av Lurifax »

jfall skrev: Rörande målningen så kommer det bli 3-tons camo. De flesta T-80:or i Tjetjenien var helgröna men det fanns några med kamouflage. Jag har tänkt att jag ska göra någon av de tre översta (på vänstra bladet) på detta dekalark, är dock lite osäker på de exakta kulörerna tycker de ser lite konstiga ut på bilden. De är så lika dagens ryska 3-ton att jag misstänker att de är de korrekta kulörerna bara att färgen blivit förvrängd i tryck.
Bild
Jag gissar att färgerna på T-80B:n nedan är de rätta:
Bild
Vi man (du?) nörda ner sig så finns den numera färgset för modernt ryst pansar från AK Interactive. Jag tror jag har ett set liggande på vänt någonstans. :)
(Jag borde verkligen organister förrådet bättre. )

Annars är det nog inte så blodigt med färgerna. De förändras rätt mycket med omgivningen, damm, sol, mm. Men ... visst ... det är kul att vara korrekt. :geek:
holst

CU@C4
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av Stellan »

iraqi sand, interior green och svart...om man använder Vallejo
Stellan Schroeder Englund
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av jfall »

Ja Stellan det stämmer nog bra tror jag. Sen är ju som sagt grundkulören inte alls lika viktig på pansar tycker jag, särskilt inte rysk som används i strid då de ändras när den slits och blir dammig som Holst säger :) . Tänkte nog använda Gunze dock, den i kombination med leveling thinner har jag lyckats få ordning på när de gäller airbrushing :D
Jakob Fall
AP
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av magnusf »

Det där är grymt snyggt Jakob! Jag tror dock inte du kommer att våga måla över allt ditt fina etsjobb - prove me wrong :-) !

Tycker också du ska satsa på hemblandad Gunze för målningen. Grunda med någon bra primer först bara! (Tamiya eller Games Workshop är favoriter)

Hälsningar

Magnus
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av Plasticbattle »

Very neat build Jakob. Dont blame you not folding etch for all those era blocks ... crazy. Surprised they dont offer them as resin, when they do this often in other sets. Cutting the blocks as you did looks perfect.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av jfall »

Tack till båda Magnus och Frank! Men du ska få se Magnus jag kommer våga måla etsen, men det kommer kännas jobbigt :P Tror det kommer en liten uppdatering idag också. Det ser inte mycket ut men med etsen tar allt mycket tid :D

Jakob
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av jfall »

Som utlovad kommer det en liten uppdatering nu på kvällen. Etsorgien har fortsatt här hemma och jag har fixat i ordning de spännen och band som håller fast locken till förvaringsutrymmena på sidan vilket var ett jäkla pill. Efter att man kommit på en lite bättre ordning blev det dock lite enklare.

Först har vi en bild på etsbiten och en liten 0.3mms (diameter) plaststav och en liten tandpetare så att ni förstår vidden av min sinnesjukhet :P
Bild
Jag började med att limma fast staven på ena sidan som på bilden. Jag vek sedan den delen som staven satt på 90 grader och skar av den i rätt längd.
Bild
Jag avslutade med att vika upp andra sidan som inte behövde något limma och vips så var en klar, bara 19 kvar :D
Bild
När de limmades på såg de ut såhär. Gafflarna som sitter lite konstigt på sidan kommer att bli gångjärn med tiden :):
Bild
Avslutningsvis en liten eloge till trumpeter också genom ett par närbilder på sidokjolarna. Tycker detaljeringen är super och de har också gjutit in "vågigheten". De är nämligen av gummi eller liknande material så de blir lite vågigt när de hänger på vagnen.
Bild
Bild

Ha det bra

Jakob
Jakob Fall
AP
GeekJoan
Inlägg: 192
Blev medlem: 27 dec 2015, 00:05
Namn: Joan
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av GeekJoan »

:shock: Det där är ju galet.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av jfall »

GeekJoan skrev::shock: Det där är ju galet.
Haha :lol: Ja jag antar att man kan beskriva det så :D Finns ju en galning i alla :P

Jakob
Jakob Fall
AP
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Trumpeter T-80BV Tjetjenien 1/35

Inlägg av Mahatma G »

Galet eller ej, snyggt blir det. 8-)
Har själv funderingar på att bygga en T-80BV, men då i det grön-grå-bruna schemat de hade när de åkte hem från Tyskland.
/G
Skriv svar