Accurate Models har släppt en resinmodell, 200 st senast 2009, för runt USD 250 plus moms och tull och frakt. Den är svår att få tag på nu...
För 2 år sedan köpte jag en Printrbot 2.1 som jag sedan moddat med dubbla skrivarhuvuden och lite annat. Roligare leksak får man leta efter! Det är dock långt ifrån någon "plug and play"-historia, den kräver konstant trimmande allteftersom man byter plastmaterial och skrivmunstycken.
På http://www.thingiverse.com/thing:911891 finns en komplett Saturn F1 för nerladdning och utskrift. Jag har nöjt mig med bara F1-motorn.
Några (10-15?) timmar senare:

Filerna är i skala 1:60 men det fina är att en av de programvaror jag använder (Simplify3D) liksom andra "slicers" gör att man kan ändra skalan. jag drog upp storleken med 130% så aktuell skala är ca 1:46. Jag har valt 0.1 mm lagertjocklek utom för dysan där den är 0.2. Ju tunnare lager desto längre utskriftstider, dysan tog ca 5½ timme med 0.2 tjockleken.
Vilken kvalité blir det då med 0.1? Bilderna nedan är starkt photoshoppade (för att se lagren) närbilder på värmeväxlaren:

ABS-plasten kan limmas med aceton. Aceton på ytorna gör att lagren blir lite mindre synliga men det blir bättre efter lite filning och puts med 800-våtslip-papper.

Hur slät behöver ytan vara?
Om man ser 1.0 (vilket anses vara normal synskärpa) på en vanlig Snellen-syntavla är synvinkeln till stolparna i bokstäverna 1 bågminut om man använder det föreskrivna avståndet.

På en meters avstånd motsvarar det 0,29 mm. 0.1 mm skulle då motsvara ca 30 cm. Kontrasten är hög på syntavlan, svart på vitt. I min modell kommer ytorna att vara olika silverfärger eller vita så kontrasten blir lägre. Om man undantar spegelblanka-kromade ytor borde finishen vara Ok. Vad tycker forumet? Jag återkommer med mer bilder när jag primat ytorna.
/RS