Merkava 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: Merkava 3

Inlägg av John Lindbom »

Hej och tack allihop för responsen.

Mengs kedjeband klistras ihop. använde vanligt flytande klister och det funkade bra. brukar annars använda superklister när banden skall passas in på drivhjul, det är då som vanligt klister släpper.
Vad jag kan se av referensbilder så verkar det som om åtminstone den här varianten av Merkavan har utrymme för soldater. Finns några bilder där infanterister hoppadar ut.
Antihalk skyddet saknas på Mengs Merkava, men finns på Hobby Boss. Använde Cast-a coat, som innehåller ett par flaskor med vätskor med olika viskositet samt ett par burkar med fint pulver i olika kornstorlek. Kollade lite snabbt på nätet men det verkar inte som om det finns tillgängligt längre. Dock producerar MIG en "antiskid" pasta på tub. Går att köpa direkt från dem eller från Ministuff i Sverige http://www.ministuff.se/sv/fargervadrin ... paste.html
Har inte provat den så jag kan inte uttala mig om den.

Med vänlig hälsning: John
Senast redigerad av John Lindbom den 05 feb 2016, 12:08, redigerad totalt 1 gånger.
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: Merkava 3

Inlägg av John Lindbom »

Vad tusan hände med den första bilden? Plötsligt är den bara halv. Tydligen har photobucket gjort något konstigt. Har haft problem när jag skulle skriva inlägget och ett tag var sidan nere för genomgång. Så här skulle det sett ut.
Bild
Hoppas att den håller.

Har försökt fota utan blixt, men då blir det för mörkt.

Med vänlig hälsning: John
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Merkava 3

Inlägg av Lurifax »

John Lindbom skrev:
...
Antihalk skyddet saknas på Mengs Merkava, men finns på Hobby Boss. Använde Cast-a coat, som innehåller ett par flaskor med vätskor med olika viskositet samt ett par burkar med fint pulver i olika kornstorlek. Kollade lite snabbt på nätet men det verkar inte som om det finns tillgängligt längre. Dock producerar MIG en "antiskid" pasta på tub. Går att köpa direkt från dem eller från Ministuff i Sverige http://www.ministuff.se/sv/fargervadrin ... paste.html
Har inte provat den så jag kan inte uttala mig om den. ...
Jag har Migs antislip och den är skräp i mitt tycke. Alldeles för grov, även för IDF. Synd att inte Cast-a-coat finns kvar. Halkskyddet på modernt pansar är en slags motsvarighet till zimmerit. Ganska krångligt och omständligt. Men du har lyckats mycket väl med ditt.

Jag hoppas att jag kan återkomma i ämnet.

Tack för svaret.
holst

CU@C4
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Merkava 3

Inlägg av Urban Gardini »

Jag använder färg som jag penslar panel för panel och sprinklar hamstersand över den blöta färgen. Det fastnar lagomt mycket och det är bara att skaka av det som inte greppar och sen upprepar man det panel för panel. Här är Academys Merkava 3 som jag bygge på det sättet för några år sen.

Bild

Inte lika läcker som din Merkava men så är Academyn inte nån bra modell heller till att börja med.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Merkava 3

Inlägg av Mahatma G »

John Lindbom skrev:Vet någon vad bag-in-boxen på tornet är till för? Öl, vin, vodka?
Det är en 60 mm granatkastare.
/G
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: Merkava 3

Inlägg av John Lindbom »

Hej!

Tack för svaret. Ser ju konstig ut, så den påsliknande saken är alltså en slags canvasskydd av samma typ som finns runt kanonen. De tidigare Merkavorna har ju en granatkastare på utsidan av tornet. Du vet inte om den avfyras inifrån vagnen eller som en vanlig granatkastare?

Med vänlig hälsning: John
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Merkava 3

Inlägg av Janne.S »

Jösses vilket pill, superläckert!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: Merkava 3

Inlägg av John Lindbom »

Hej och tack!

Jag fick slita och slava med min Merekava och det var många fallgropar som man i kunde snava men till slut lyckades jag detta bångstyriga plaststycke avklara.

Med vänlig hälsning: John
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Merkava 3

Inlägg av Mahatma G »

John Lindbom skrev:Du vet inte om den avfyras inifrån vagnen eller som en vanlig granatkastare?
Den laddas och avfyras inifrån. Konceptet är samma som fanns i exempelvis M4 Sherman och tyska Nahverteidigungswaffe.
/G
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Merkava 3

Inlägg av Plasticbattle »

Beautiful model and weathering John.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar