Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35 - Klar (minus gubbarna)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar för alla tips! Jag får se vilken nivå jag lägger mig på den här gången. Funderade på de andra näten också, men det blev lite väl mycket trist insyn där. Men det kanske går att göra någon slags kompromiss, det kanske skulle bli en något bättre effekt genom att helt enkelt sätta nät utanpå det befintliga. Och fendrarna var ju mycket riktigt inte allför upphetsande. Men det borde väl också gå att skippa dem helt?

Olive Drab får det bli då. Men den finns ju i olika varianter. Eller spelar det någon egentlig roll? Det verkar som sagt ha varierat väldeliga. Vilken färg ska sätena ha, förresten? Får inte riktigt bra kläm på det, de ser ut att vara gröna - men vilken sorts grön?
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Öken-Erik »

Visst kan du skippa fendrarna, inga problem.
Jag föreslår Tamiyas OD, den anses som en av dom bättre, blanda i lite "dark yellow" el liknande så blir det perfekt.
Sätena kan lämpligen målas i ngn grön el brun nyans. Tänk "galon". :-)
Om du vill vädra ordentligt så är rysk som sagt ett coolt alternativ. Dom använde en hel del av dessa GPA, bla vid flodövergångar o i spaningsenheter. Finns massor av bilder. Miniart har en rysk Jeep besättning (som efter lite konverteringsarbete) kan befolka den.

http://www.miniart-models.com/index.htm?/1-35_WW2.htm

Lite inspiration o tips:
http://www.net-maquettes.com/sv/picture ... =1#afg-524

Öken-Erik

CU@C4
Senast redigerad av Öken-Erik den 03 feb 2016, 15:55, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Stellan »

Björn, skippa etssettet. Onödigt krångel då jag försökt... Lägg krutet på ett rent och snyggt bygge och måla och vädra propert så blir vi nöjda :)
Stellan Schroeder Englund
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av BjörnK »

Ojojojojoj!!!!
Här sitter man och skrattar likt en rysk högsjömatros på Göta kanal! Härligt att se dig komma till dina sinnen och äntligen komma på rätt sida pansarridån!
Ja vill du ha figgar eller dunkar kan det ordnas... Tror jag! Om jag inte har använt alla figgar i något av mina otal vignetter och dioramor! Moahahahaha
Man blir ju nästan sugen att klämma igång en egen version.... Men eftersom jag är i motsvarigheten till modellbyggets 40-åriga ökenvandring tor jag att det det är en lika dålig idé som när vi draggade efter farfar i fel sjö!

Ser fram emot fler uppdateringar av denna modell och dess byggares exodus ur flygträsket!

//BjörnK
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Björn Fransson »

BjörnK skrev:
Ser fram emot fler uppdateringar av denna modell och dess byggares exodus ur flygträsket!
Som sagt. Förväntningarna verkar vara höga. På alla sätt. :)

Här har det i alla fall byggts vidare, det är fascinerande hur länge man kan hålla på och bygga innan det blir dags att måla. Visserligen har jag inte kommit riktigt så långt som på bilden nedan, en hel del är torrpassat (hjul, säten, motorlucka plus alla prylar som ligger ovanpå och skräpar) men i stort sett verkar det faktiskt som om det snart är läge för en session med färgsprutan. Jag börjar förstå varför det sägs att om en pansarbyggare skulle ge sig på att bygga flyg, skulle han måla cockpiten efter att han satt dit huven.

Bild

Spännande och intressant. Snart dags för det riktigt roliga.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Björn Fransson »

Dags att måla. Plockade ut en till synes lämplig färgskala.

Bild

Eftersom jag inte har en aning om hur man målar såna här blev det till att prova sig fram. Började med att dra en del svart för att skapa lite skuggor , främst i hörnen och ytterst runt luckor och annat, som man kunde bygga upp resten av färgerna från. Sedan körde jag lite ljust beige mitt i de platta partierna (ni märker säkert hur hemma jag är på facktermerna).

Bild

Sedan blev det dags för Olive drab i lite olika varianter.

Bild

Sedan var det dags att byta bakgrundsfärg till vitt. Plus lite jox med sprutan med diverse nyanser, tills det började se trevligt ut. Började även bygga upp smuts runt hjulen.

Bild

För att få ett bra underlag för lite chippning i cockpit (ja, det stod ju så på ritningen!), hade jag letat upp mina gamla Humbrol enamelfärger och målat lite olika nyanser av aluminium blandat med svart och en gnutta brunt. Sedan en dusch med hårspray innan resten av färgen blåstes på. Till sist plockade jag bort lite färg dels med vatten och pensel, dels med skalpell och dessutom lite med en tandpetare.

Bild

Sedan lite torrborstning på allt (även om det inte syns någon större skillnad på bilden). Dessutom målade jag det som väl är avgassystemet (bakom gallret)?

Bild

Målningssessionen avslutades med hjulen (jo, reservhjulet är målat också, men inte lika nedsmutsat).

Bild

Snart dags för dekaler och wash. Sedan blir det väl mer nedsmutsning. Det är väl egentligen just det som det här handlar om. :)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av SvenYoung »

Snygg finish, Björn (som vanligt!). Du ser, det är inte speciellt svårt att måla fordon! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Lennart 12 »

Riktig Fransson stajl " //Lennart
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av easy_company »

Jag tycker det är dags för Fransson att sluta ursäkta sig, för du gör ju detta med stor skicklighet.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha!

Henrik: Skulle nog inte säga att jag ursäktar mig, min poäng är att jag inte kan det korrekta hantverket för att måla sådana här. Och det är ju det som blir kul, det var roligare att inte kolla upp det eftersom det då blev mer som ett experiment för att se om de metoder flygbyggaren använder funkar även här. Fast nu börjar det kännas lite konstigt - det finns ju inga panellinjer att fylla i! :-)
Skriv svar