Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35 - Klar (minus gubbarna)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35 - Klar (minus gubbarna)

Inlägg av Björn Fransson »

Jo, ni läste rätt. Jag också (fast jag var tvungen att skriva av texten på lådan i rubriken ovan). Jag ska alltså bygga ett markmål. Bakgrunden har jag nämnt tidigare, men för er som missat det är felet alltså helt Björn Kågners. I ett svagt ögonblick på 08 Open råkade jag säga att jag var grymt imponerad av pansarfolkets vädringsfärdigheter och att det vore kul att testa någon gång. Fast ogärna med larvband. Och vips slet han fram denna ur sin säljhög; "bygg den och ställ ut den på nästa Open så slipper du betala den". Svårt att motstå den utmaningen!

Och snart är det ju april. Bäst att börja. Det är alltså den här maskinen det handlar om:

Bild

En titt i lådan visar att det är relativt få delar som ska ihop:

Bild

Bild

En av gjutramarna är i ljusare färg och verkar vara nyare än övriga. Gissar att modellen kompletterats med figurer och diverse prylar någon gång.

Bild

Befriande få stenciler på dekalarket. Inte mycket färg heller. Ja, inte många dekaler alls. Arket rymmer tre kompletta uppsättningar.

Bild

På beskrivningen återfinns i alla fall en del bekanta termer för en flygbyggare. :)

Bild

Tja, sedan var det bara att bygga på. Inte så många konstigheter. Stolar och motorhuv (hela rubbet därfram alltså) är bara torrpassade.

Bild

Lovade mig själv att bygga rakt ur lådan. Inget mer. Men på frontpartiet fanns ju ett trist nät (antar att det är någon slags ventilation för motorn).

Bild

Så det fick ersättas av ett nät. Förmodligen inte korrekt, men det ser i alla fall roligare ut.

Bild

Har jobbat vidare en del sedan bilderna togs igår. Funderar på vilken färg som är lämplig. De här verkade ha målats i alla möjliga nyanser av olivgrönt/olive drab. Förslag på baskulör mottages gärna. Sedan ska det förstås vädras en hel del. Det är ju den delen som är själva poängen med det här bygget! Så snart börjar det roliga! :)
Senast redigerad av Björn Fransson den 13 feb 2016, 16:27, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Mikael dBW »

Välkommen till pansarträsket, Björn! Det skadar inte att kliva ur komfortzonen och bygga något annat än man är van vid. Det skall bli spännande att se om det går att se att det är en "flygare" som byggt den.

Mikael
(som främst bygger bilar och pansar, men har fuskat till två flygplan senaste året)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av SvenYoung »

Jättekul att du gått igång med bygget Björn! Ser fram emot att se ett riktigt litet mästerverk när detta är klart. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Pål Björkman »

Instämmer! Kul att du vågar dig på en cross over :D
Det är bra mkt enklare med ett lerigt fordon än en metallblank drake/Pål
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Stellan »

Säger lycka till med den där. Om man inte börjar bråka för mycket med korrigeringar så är den inte så tokig. Har en handfull av di därna. Tamiya skulle göra alla en stor tjänst om de tog sig i kragen och gjorde en helt ny.
Stellan Schroeder Englund
Plasticbattle
Inlägg: 713
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Plasticbattle »

Good luck Björn. Looking forward to the weathering stages and the figures. Something tells me you´ll manage these just fine.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lennart 12
Inlägg: 1919
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Lennart 12 »

Oh, nä nu har du väl kommit galet Björn ? Skämt åsido, den lär bli hur fin som helst i dina händer. Ser fram emot vädringen :D Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar för er support. Känner pressen nu när målning och värdring börjar närma sig... :) Men det ska bli intressant. Och kul. Jag försöker medvetet undvika att titta på hur andra gör och prova mig fram själv. Allt för att detta ska bli just det som är tanken; hur skulle det se ut om en inbiten flygbyggare gav sig på att bygga en jeep?
Öken-Erik
Inlägg: 1344
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Öken-Erik »

Hej Björn!
Välkommen till pansarträsket!

Tamiyas gamla GPA är just... gammal. :-)
Efter den ursprungliga utgivningen har den har getts ut i två upphottade varianter, dels med nya amerikanska figgar och dels med ett par (ganska fina) ryska figgar från ICM.
I minst en av dessa satser har man hottat upp formarna (lite bättre lösningar bla) och jag tror också man har lagt i lite fotoets.

"Din" modell är den ursprungliga.
Gjutstammen med figurerna är den ursprungliga, jag kan inte förklara färgvariationen.

Lycka till, bygg den gärna rysk, ryssarna var nog den flitigaste användaren, dom använde den i dess orginalfärg OD.
Figgarna och dess tillbehör är som sagt från sjuttiotalet och jag rekomenderar att du byter ut dom mot ngt bättre gärna från Dragon, ICM, Miniart eller Master Box vars figurer i mina ögon iaf rent generellt är bättre än Tamiyas "trädgårdstomtar". :-)
Om du vill hotta upp den lite så är ett litet etsark inte heller fel, jag har för mej att det finns ett litet ett från Eduard tex,.

Öken-Erik

CU@C4
Senast redigerad av Öken-Erik den 03 feb 2016, 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
Öken-Erik
Inlägg: 1344
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35

Inlägg av Öken-Erik »

Bra att du bytte ut nätet, du har även två små nät på sidorna som mår bra av att bytas ut. Fendrar kan du själv göra av snöre, dom som medföljer är.... inte så bra. :-)
Olive Drab är färgen du bör använda oavsett var du skall använda den. Inte olivgrön som boxarten. Tamiyas gamla boxarts som förvisso var väldigt trevliga lade också grunden till missuppfattningen att amrisarna målade sina fordon olivgröna. Det skall vara Olive Drab!
Använd inte den medföljande dunken som är en grov förenkling ( bara en sådan sak som att den bara har två handtag!), det finns massor av bra dunkar att byta ut med. Italeri, nyare Tamiya, GWH, Dragon mm.
Jag tycker du skall prata med Björn Kågner och be att få både nya dunkar o nya figgar! :-)

Öken-Erik

CU@C4.
Skriv svar