En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A - FÄRDIG! Bilder sid 3.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A

Inlägg av magnusf »

Snyggt Björn, håll tempot uppe nu!

Jag är ganska övertygad om att avgasrören ska vara lite "DB-605-brända" som på en bättre 109:a :-) ! Kollade lite svartvita bilder och de ser ut att avvika ganska kraftigt i färg från resten av skrovet (de ser ljusare ut, man kan misstänka omålad metall).

Hälsningar

Magnus
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A

Inlägg av Björn G »

Houston, we have a problem!

Bild

Har jobbat med flygplanskroppen ett tag, men ville för skojs skull låta göteborgar'n provsitta cockpit. När jag målat klart honom ville jag skydda med lack och hittade en gammal burk matt. Såg helt ok ut då, men nu när jag tog en bild såg jag att "Glenn" blivit alldeles "dammig"! Vad göra?!? Tror enklaste sättet blir att måla om honom, i vart fall delvis. Men någon kanske har ett smartare sätt???
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A

Inlägg av magnusf »

Det man kan göra (och lyckas med om man har lite tur :-) ) är att lacka blankt igen, då borde det dammiga intrycket försvinna. Om du ändå tror att du behöver måla om honom så kostar det ju inget att prova!

Du får inventera dina kemikalier och prova de som verkar tveksamma på något gammalt skräp innan du kastar dig över senaste mästerverket...

Hälsningar

Magnus
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A

Inlägg av Björn G »

Dags för en liten uppdatering (så ni vet att jag fortfarande lever/bygger)! Tveskjärten har fått ben!

Bild

Hjul och landningsställ var ganska joxiga. Lokaliseringspiggarna(?) är i det närmaste mikroskopiska och passar knappt i hålen även före lager med färg och lack. Det gäller verkligen att planera innan man stänger kropp och bommar! Har byggt upp med ca-lim runt fästpunkterna med hjälp av knivsegg i förhoppning att det skall bli tillräckligt stabilt. Konstigt med pyttigheten på ställen där man faktiskt kan behöva lite mer handfasta lösningar.

Bild

Annars löper det mesta på ganska smärtfritt. Man glömmer mycket teknik på ett par år, men än så länge inga större katastrofer. Hon kommer bli gôrsnygg!!!

Glenn klarlackades, men utan önskat resultat, så honom får jag måla om. Bra övning!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A

Inlägg av magnusf »

Det där rullar ju på alldeles förträffligt! Du är trots din egen påstådda ringrostighet betyligt snabbare än vad jag är :-) !

Sorry att det inte funkade för Glenn men det var ju trots allt värt ett försök!

Hälsningar

Magnus
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A

Inlägg av Björn G »

Vi börjar närma oss slutspelet!

Har haft mängder med små problem, bland annat på grund av gamla vätskor! Den Future jag köpte på en USA-resa för 5-6 år sedan börjar bli trögflytande, vilket gjort att jag fått göra om glaspartierna ett par gånger. men nu börjar även dessa falla på plats!

Bild

Efter närmare 10 baddningar med Microsol kunde jag till slut knö ner dekalerna. Ett lager sidenmatt till så får det vara klart...

Bild

Hur är det med Future, förresten? Har det hänt något de senaste fem åren? Finns det andra grejor att använda?

/Björn G
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A

Inlägg av Björn Fransson »

Ser riktigt fint ut, härligt bygge! Inväntar slutspurten med stort intresse!

Future finns som Johnsons Pledge, men med ny blandning. En ogenomskinlig sörja som man först tror är oanvändbar - men som faktiskt funkar lika bra som den gamla. Enda problemet är att det kan vara svårt att hitta huvar som man doppar...
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A

Inlägg av Björn G »

Tack! Finns pledge i Sverige?

Nu går det undan! Smådetaljer, finputsning och lättare vädring - sedan är det dags att sticka gaffeln i den och kalla den färdig. Lite mer målning på Glenn och inköp av ny mattlack till honom.

Bilden nedan är tagen med iPhone under helkassa ljusförhållanden. Skall försöka ta bättre bilder till helgen (då jag hoppas modellen är klar).

Bild

Jösses, vad kul det är att bygga igen!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A

Inlägg av Björn Fransson »

Jadå, Pledge brukar finnas på ICA eller motsvarande.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: En go' göteborgare... Pilot Replicas J 21A

Inlägg av jfall »

Ser jättefin ut, man blir riktigt sugen på att köpa och bygga en J21:a faktiskt.

Jakob
Jakob Fall
AP
Skriv svar