Lok bygge"Nu med färg sid 26 "

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Lok bygge"

Inlägg av MartinN »

Ja, det är otroligt fint. Lennart, jag har ett minne av att du någon gång skrivit ihop lite tips om hur man trollar med pc och som fanns med i något alster från IPMS. Stämmer det? Jag har letat i mitt arkiv men inte hittat något.

/M
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Martin. Jag minns faktiskt inte ärligt talat. Har för mig att jag skrev en artikel då jag byggde min Strv 103 under 80 talet, och möjligen något om min A Andersson 35:a ? Men exakt vad det var kommer jag inte ihåg dessvärre. Har inte kvar mina gamla Scala tyvärr//Lennart
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Lok bygge"

Inlägg av MartinN »

Jo, det kan nog ha varit under 80-talet jag läste det jag mins. Men det går antagligen att leta på webben nu för tiden så jag testar det.

/M
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Lok bygge"

Inlägg av Ulf Lundberg »

Har använt tekniken med varmvatten själv.
Den kan ta en ur många knepiga situationer. Ibland kan man rista ett spår i det som sen blir insidan av bockningen/vecket, för att få ett skarpt hörn.
Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

MartinN skrev:Jo, det kan nog ha varit under 80-talet jag läste det jag mins. Men det går antagligen att leta på webben nu för tiden så jag testar det.

/M
Det skall jag prova .
//Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Ulf Lundberg skrev:Har använt tekniken med varmvatten själv.
Den kan ta en ur många knepiga situationer. Ibland kan man rista ett spår i det som sen blir insidan av bockningen/vecket, för att få ett skarpt hörn.
Uffe

Pc beter sig knepigt stundtals, för ibland så går den bara rakt av. Men just att böja brukar jag använda mig av olika metoder annars. Penselskaft , träbitar, rundstav m.m. Skall man ha stora böjar på strips och remsor så drar jag hela biten over ett rundat skaft, då har jag märkt att den sedan går att böja hur mycket som helst utan att knäckas . Skarpa hörn kan annars vara knepiga, men böjer man i etapper så brukar det gå bra.
Problemet med formen på te.x det här delarna är att blir det inte lika då kan det skeva vid montering av nästa del. os.v För det blir nästan alltid spänningar i någon del när man böjer, det vill sträva tillbaka , och räta ut igen. Men tydligen så motverkar uppvärmningen det.
//Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Har börjat prova in ved baljan" . Ca en tredjedel av bakdelen kommer att täckas, det är vatten tanken. (Den är vattentät, har testat) Skall gå en slang på undersidan till loket.
Och så är det dags att nita sidorna, blir en massa nitar att limma dit. Två längsgående rader och en tvärgående . Ligger bara löst på pc rod på bilden, den kommer att sitta ca 5 mm ovanför i rambalkar. Och så skall den putsas lite mer. //Lennart
Bild
Bild
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Lok bygge"

Inlägg av tiking »

Tålamod! heter denna bygget. I bow down to you oh great one. I see the student has lots to learn from you Vader. :)
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

You are to kind Charles, thanks a lot !

Innan nit raderna så byggde jag sarg och Beaver Creeks rail roads monogram på lådan.
Beaver Creek var en liten håla utkastad öster om Cannon ball river, söder om staden Bismark. Den låg på Owerland ruttens väg genom Nord Dakota.
(Finns många platser i Nordamerika med samma namn)
Men någon egen järnväg hade man inte förrän sent , men det har min lilla stad istället. Union P får ursäkta :) Lennart
Bild
Senast redigerad av Lennart 12 den 08 apr 2016, 05:36, redigerad totalt 1 gånger.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lok bygge"

Inlägg av Urban Gardini »

Mycket läckert!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar