Lok bygge"Nu med färg sid 26 "

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Lok bygge"

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lennart 12 skrev:När jag gör runda saker som skall vara lika så använder jag mig av en sådan där passare som har nål i båda benen"
Då får man en distinkt linje var man skall skära , och det syns mycket tydligt i Pc:n
Borrar så ett hål i centrum och lägger ihop samtliga. Fäster dem på en träplatta med en liten mässing skruv. Roterar dem mot en fil .
Ungefär så brukar jag också göra, men det blir inte alltid runt och enhetligt för den skull. Du har helt enkelt gjort ett bra hantverk.
Ett mycket inspirerande bygge. Mitt nästa bygge blir sannolikt ett scratchbygge och den här tråden gör mig än mer sugen att komma igång.

Kämpa på!
Uffe
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lok bygge"

Inlägg av Gabriel »

Jag saknar ord för att beskriva hur imponerad jag blir av detta bygge! Helt enkelt ett otroligt snyggt jobb, Lennart! :D

/Gabriel
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: Lok bygge"

Inlägg av Fredrik_B »

Du har glömt att spackla sjunkmärket på den runda platta saken mellan fram och bakhjul ;)

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Har funderat på många olika lösningar, just för att göra runda saker som skall vara lika, men den här metoden var den som fungerade bäst. Jag ser med stort intresse fram emot ditt fartygs bygge Ulf, det är nog bland det svåraste tror jag" man kan ta sig an. Men om någon kommer att klara det så är det du,, det är jag övertygad om ! Kul att du blir inspirerad av mitt bygge, det är ju som du brukar säga riktigt kul .Och det roligaste är att man kommer på nya metoder och problemlösningar för varje bygge .
Tack för vänligheten och feedbacken Ulf !

Tusen tack Gabriel, jättekul att det gillas !

Fredrik, det där sjunkmärket skall genast åtgärdas! Skämt åsido , det är avtryck av min syl och skall vara där. :D
//Lennart
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Lok bygge"

Inlägg av AndersR »

Lennart 12 skrev:När jag gör runda saker som skall vara lika så använder jag mig av en sådan där passare som har nål i båda benen"
Hittat en sån här Panduro:

Bild

http://www.pandurohobby.se/Katalog/30-P ... 2-ritstift

Minsta diameter 10mm men skall man ha mindre så finns det ju andra verktyg som håltänger och huggpipor.
Och prislappen är ju, med våra mått mätt, inte heller så avskräckande.

Följer ditt bygge med spänning, mycket snyggt och kommer att passa perfekt till ditt stadsbygge och biljettkontoret där, undrade först över skylten men nu verkar den få sin förklaring.

/Anders
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Lok bygge"

Inlägg av Stefan S »

Imponerande bygge! Såg föresten att denna byggsats kommer åter

Bild

Stefan
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Jo den där fungerar ungefär likadant som min passare . Problemet med exaktheten uppkommer just vid momentet då cirklarna skall skäras ut ur pc:n.
För hur noggrann man än är så går det inte att få exakt på tusendelen samma linje med kniven på varje del. Hål pipa och hål tång använder jag också till mindre cirklar/rundlar. Men där är problemet att kanten ofta skadas , så man får gå upp en aning i dimension, i förhållande till hor stor diameter cirkeln skall ha . Men från 1mm grovlek på plasten och uppåt, ökar chansen att få större precision .

Såg också att MPC återutger den där modellen .


Tack ska ni ha :)
//Lennart
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lok bygge"

Inlägg av Andre B. »

Går för övrigt en serie som heter "Combat Trains" på Discovery där bland annat The General och den stora "locomotive jakten" nämns.
En och annan stor kanon har också nämnts. Helt klart sevärd!
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Har hunnit lite till i helgen , trots bra ute väder :) //Lennart
Bild
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lars Befring »

Så regndansen var onödig och misslyckad?
*gömmer undan troll-marrackasarna*

Snyggt Lennart! har du lust att ställa en gubbe brevid nästa gång du plåtar?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar