Lok bygge"Nu med färg sid 26 "

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Lok bygge"

Inlägg av Ulf Lundberg »

Hur snidade du till bokstäverna så där snyggt?
Uffe
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lok bygge"

Inlägg av Gabriel »

Jag har en känsla av att varje gång du rör vid ett stycke vit plast så skapas magi, helt otroligt! ;)

/Gabriel
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Lok bygge"

Inlägg av easy_company »

Jag imponeras av hur grymt välbyggt dit lok är, att det sedan är scratchbyggt får mig att häpna. Riktigt fint jobb Lennart!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack och bock !

Ulf, jag ritade några olika utkast direkt på en bit 0,25 pc . När jag bestämt vilken som jag ville använda, så skar jag ut den ur arket. Satte en liten dutt" plastlim på den , och satte tillbaka den på arket. Ritade av den , sprättade isär och skar så ut den andra. Använde samma metod med bokstaven R. Ett tips när man skall skära ut snirkliga" former är att vrida pc arket försiktigt, och inte vrida kniven så mycket. Jag använder genomgående 0.3 blyerts när jag ritar måttlinjer ,för mallar , stödlinjer m.m. Och skär alltid direkt på blyerts markeringen . //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Flitens lampa" har lyst hela morgonen" och nu är det Fredag igen , och jag kan dra mig tillbaka till biblioteket " god läsning " W och cigarrer :D
//Lennart
Bild
Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lok bygge"

Inlägg av Urban Gardini »

Ja men det kan du ju vara värd med tanke på hur läckert ditt arbete hittills är...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Lok bygge"

Inlägg av Ulf Lundberg »

Man frågar sig, vad man ska med byggsatser till?

Uffe
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lok bygge"

Inlägg av Andre B. »

Varför säljer inte alla hobby, konstmaterial och hantverksbutiker plasticard? Finns ingen anledning att bygga i balsa när man kan bygga i plast.
Har ett pappersark liggande med HMS Halland/Småland i 1/400 någonstans. Kanske skall bygga HMS Halland i plasticard istället?
Imponerande utveckling på bygget! Börjar undra om inte själva bygget i sig kommer att vara mer imponerande än den färdiga modellen? Den här modellen måste nog presenteras med en bildbeskrivning på bygget! ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Lok bygge"

Inlägg av Ulf Lundberg »

Andre B. skrev: Har ett pappersark liggande med HMS Halland/Småland i 1/400 någonstans. Kanske skall bygga HMS Halland i plasticard istället?
Det är en byggteknik jag läst om. Limma pappersarken på PC och bygg.
Uffe
GeekJoan
Inlägg: 192
Blev medlem: 27 dec 2015, 00:05
Namn: Joan
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Lok bygge"

Inlägg av GeekJoan »

Vilka tjocklekar på styren använder du till detta bygget?
Skriv svar