Lok bygge"Nu med färg sid 26 "

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lok bygge"

Inlägg av Gabriel »

Jo, det stämmer väl mycket riktigt att barn och ungdomar idag hellre sitter bakom en skärm än att göra något fysiskt (vid sidan av bl.a. modellbygge är det så även för mig). En stor del av problemet kan vara att barnen tidigare och tidigare exponeras för datorer och surfplattor. Det är relativt vanligt (från vad jag sett) att föräldrar väljer att sätta en Ipad i händerna på en tvååring istället för att för att sätta sig ned och leka med barnet. Detta medför att de inte får samma känsla för "fysiskt lekande", som t.ex. att bygga med Lego, vilket ju kan leda till att man börjar med en hobby som denna.

Edit: Jag känner att detta blir mer och mer off topic, men det kanske inte gör något. :)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Det blev väl lite ot, men mig stör det inte . Det ligger något i vad " nationalteatern" en gång sjöng , " vi är barn av vår tid"
Och så skall det nog vara , tror jag ? :) //Lennart
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Lok bygge"

Inlägg av Håkan F »

Glöm inte att många spel även handlar om att skapa. Minecraft, SIMs etc. är lite som att leka med lego eller dockskåp.
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Lok bygge"

Inlägg av AndersR »

Gabriel skrev:Jo, det stämmer väl mycket riktigt att barn och ungdomar idag hellre sitter bakom en skärm än att göra något fysiskt (vid sidan av bl.a. modellbygge är det så även för mig). En stor del av problemet kan vara att barnen tidigare och tidigare exponeras för datorer och surfplattor. Det är relativt vanligt (från vad jag sett) att föräldrar väljer att sätta en Ipad i händerna på en tvååring istället för att för att sätta sig ned och leka med barnet. Detta medför att de inte får samma känsla för "fysiskt lekande", som t.ex. att bygga med Lego, vilket ju kan leda till att man börjar med en hobby som denna.

Edit: Jag känner att detta blir mer och mer off topic, men det kanske inte gör något. :)
Det ena utesluter väl inte det andra?

https://play.google.com/store/apps/deta ... ames.monzo
https://itunes.apple.com/se/app/monzo/id906362026?mt=8


/Anders
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Vad jag avsåg med just ångmaskiner" var att det kanske anses som "töntigt" idag när det finns så mycket annat . Dagens Lego Tec" är ju långt ifrån det Lego som fanns då jag växte upp.

Nåväl, nu är alla prylar på plats , det som skall tillföras senare skall sitta på insidan av lok hytten, och monteras samman med några av det här detaljerna. Håller som bäst på att bygga hjul upphängning och underrede på tendern" //Lennart
Bild
Bild
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lok bygge"

Inlägg av Gabriel »

Du fortsätter att imponera, Lennart!

Håkan: Jo det stämmer i och för sig. I Minecraft kan du verkligen släppa lös din kreativitet, men det är fortfarande något speciellt med att göra något för hand istället för på en dator.

Anders: Oj finns det spel om att bygga modeller nu också... Kanske är ett alternativ ifall man är på en lång semester och får abstinens. :)

/Gabriel
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Lok bygge"

Inlägg av Ulf Lundberg »

Blir grymt byggsugen av att se sånt här.
Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Gabriel !
Kul att du blir byggsugen Ulf, dessutom får man ha skoj hela tiden :)

Yttre vaggan för boggie hjulen till tendern" är färdiga //Lennart
Bild
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Lok bygge"

Inlägg av SvenYoung »

Fantastiskt, Lennart, helt fantastiskt. Njuter av varje bild du lägger upp.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Lok bygge"

Inlägg av TuveB »

Lennart, innan du fortsätter på boggierna tycker jag du ska studera typen Archbar.
Skriv svar