Lok bygge"Nu med färg sid 26 "

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Lok bygge"

Inlägg av tiking »

Han är igång! Looking good. Älskar den redan.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Draken74
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2012, 22:04
Namn: Jonas Eriksson
Ort: Eskilstuna

Re: Lok bygge"

Inlägg av Draken74 »

Vilket härligt scratch byggande! Vackert arbete så långt Lennart, blir till o följa med o se denna fina skapelse ta form! :)

Mvh jonas
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Lok bygge"

Inlägg av SvenYoung »

Majestätiskt scratchbygge, Lennart. Du visar oss vart skåpet skall stå!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lars Befring »

det här är en variant av "På spåret" som jag faktiskt följer =)
SNYGGT!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: Lok bygge"

Inlägg av Fredrik_B »

Supersnyggt. Hur går du tillväga när du måttar och bygger. Mäter du från ritning och för över direkt till PC eller använder du pappersmallar eller någon annan magisk metod?

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Lok bygge"

Inlägg av easy_company »

Jag är imponerad av hur du kan få fram så fina delar av plastic card, hur har du gjort nitarna på hytten? (pansar nörd som jag är blir nyfiken)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Tusen tack för alla vänliga kommentarer :)

(Dina flygmodeller Jonas, är bland det bästa man kan se)

Jag mäter från ritningen och gör en mallskiss ritning i rätt skala . Skriver så tänkt byggmoment på ett papper, och gör en ren ritning med alla mått.
Byggmomenten kan ändras under bygget beroende på hur, och var delarna skall monteras. Längd bredd och höjd ritar jag upp på ett eget ark, och använder som referens vid tillverkningen av delarna. Då kan man använda mallarna direkt på det arket och se så att varje del placeras på rätt plats,
i sidled, höjd led os.v. Fäster försiktigt med tape på baksidan av mallarna, och mäter in delarna med skjutmått.
Nitarna är gjorda av Pc rod som kapats i tunna skivor. Fick så sent som för några dagar sedan veta att det tydligen finns nitar på ark, vilket jag inte hade en susning om. Men den här metoden fungerar också.
Fortsättning följer // Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Så var det stora luft/ång cylindrarna på plats. Det skall få fler mindre detaljer //Lennart
Bild
Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lok bygge"

Inlägg av Urban Gardini »

All heder åt ni som kan den sköna konsten att scratchbygga! Det ser riktigt fint ut. Har du gjort en jigg för att få rätt mått på nitarna?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Ibland blir det galet och så får man göra om, och göra rätt ! Hjulen är endast löst monterade med häftmassa. Och främre upphängning inte färdig byggd! Jag skär på känn Urban, nitarna blir hyfsat lika och det ser bra ut när man limmat på dem .
Lennart
Bild
Senast redigerad av Lennart 12 den 26 jan 2016, 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar