Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72

Inlägg av Ulf Lundberg »

Avmaskering är bland det mest spännande man kan göra inom modellbygge.
Det här var en riktig thriller med ett lyckligt slut.
Nu kan jag sova lugnt,
Uffe
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Hustrun kom just och meddelade att hon börjat plocka bort adventsljustakarna i fönstren. Och i morgon är det tjugondag Knut. Så då är väl julen slut då. Men lyckligtvis hann jag avsluta det här snabbjulbygget i sista stund. :)

Bild

Bild

Ovansidan är målad med Xtracrylics. Undersidan med Tamiya på kanna i grunden och Vallejos gamla aluminium i tunna lager i olika nyanser ovanpå det.

Bild

Bild

Bild

Jag brukar ju låta robotar och sådant vara. Men här är de svåra att låta bli, den absurda placeringen är ju liksom en del av denna märkliga konstruktion. Och då fanns inte ens övervingstankarna på den här versionen.

Bild

Bild

Bild

Åsså en jämförelse med Trumpeters, till viss del nedsablade, Lightning F.6. Mest markant är Trumpeters överdimensionerade nosring, dessutom är utblåsen rätt egna. Men annars är de inte alltför olika i mina ögon. Fast jag är ingen Lightningexpert.

Bild

Och som någon påpekade, det här är ju ett (omedvetet) utsökt val för just ett julbygge! Både julgransljusen och de röda julkulorna finns på plats. :) God fortsättning på er alla!

Bild

EDIT. Har justerat bilderna något nu, de var lite väl bleka.
Senast redigerad av Björn Fransson den 13 jan 2016, 15:06, redigerad totalt 2 gång.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Lars Befring »

den du! en sån gran skulle man ha!
Ruggigt snyggt!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av magnusf »

Det var ett sagolikt åk det där...

Alltid lika intressant att ställa "bra" och "dåliga" modeller bredvid varandra för att se hur lite det skiljer visuellt, speciellt om man inte vet exakt vad man ska leta efter. Och varför leta? Du har två snygga Lightningar i vitrinen!

Jag MÅSTE bygga en sådan här. Snart...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha!

Magnus: Det är bara att börja bygga. :) Gissa förresten vad jag fick i julklapp av min tolvårige son?

Bild

Gossen vet hur man gör pappa glad!
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Gabriel »

Helt underbart! Ett riktigt coolt... eller, udda... flygplan, man kan undra hur ingenjörerna tänkte här! :D

/Gabriel
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av MartinN »

Snyggt som vanligt, Björn. Det är verkligen en häftig maskin, det där. Och du verkar ha begåvats med en god son också.

/M
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Stellan »

Gratulerar till en fin Lightning. Jaha, då ska du väl ha två Lightnings till så du får det ljusgrå och det mörkgrå camouflagena också? För julklappen blir väl i NMF, eller hur? Å med tankar och tankbom! :) God fortsättning på dig också.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Man tackar!

Stellan: Nja, julklappen blir nog ljusgrå. Det är något speciellt med gamla konstruktioner i moderna kläder. Men tankarna och bommen ska förstås dit. Har dessutom en i 1/48 liggandes... Men just nu väntar en annan liten sak med bommar, glasnos och pontoner.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt! De där övervingstankarna som de använde för rena transportflygningar är verkligen absurda.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar