Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72

Inlägg av Gabriel »

Snyggt bygge Björn, coolt flygplan!
Stellan skrev:EE Lightning J.21...;)
Med två påskjutande propellrar monterade över varandra? Det vill jag se! :D

/Gabriel
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72

Inlägg av Andre B. »

Ja, verkligen snyggt bygge Björn.
Har alltid gillat Lightning sen jag såg dem flyga över hamnen i Immingham i mitten på åttiotalet. Stog och följde en med blicken som kom flygande lågt utefter floden Humber och precis utanför dockorna så drog piloten i spaken och lyft rätt upp i luften. Har aldrig sett något liknande innan eller efteråt. Behöver jag säga att det hela avslutades med en rätt häftig ljudbang? Helt klart ett kraftfullt flygplan av en sort som inte tillverkas längre (tillsammans med Draken, Phantom, Starfighter)...
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, det var ju Lightningens paradgren. Rakt upp i luften med maximal fart. Råstyrka och skönhet i kombination. Eller ja, kanske snarare råstyrka och... ja... utseende i skön kombination. :) Men ett underbart brittiskt utseende är det.

Nåväl. Airfix är frikostiga med dekalerna. Detta i kombination med britternas sedvana att trycka hela instruktionsboken på flygplanet skapar nära 150 dekaler som ska dit. På en 1/72-maskin. Fick nästan en överdos, men hann klart i sista stund.

Bild
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72

Inlägg av Micke A »

Hmmm... Börjar förstå lite mer varför jag mest bygger pansar... :? Bara nåt enstaka kors eller en vit stjärna :)

Micke A
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72

Inlägg av Daniel_A »

150 dekaler!!! :o Jösses. Samtidigt är det ju ett utmärkt julbygge - ställ den på baken så har du en julgran som inte barrar :D
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Daniel_A skrev:150 dekaler!!! :o Jösses. Samtidigt är det ju ett utmärkt julbygge - ställ den på baken så har du en julgran som inte barrar :D
Hehe! Och i den här målningen är den klockren. Dessutom med rundlarna på vingarna som vackra julgranskulor. Perfekt!

Micke A skrev:Hmmm... Börjar förstå lite mer varför jag mest bygger pansar... :? Bara nåt enstaka kors eller en vit stjärna :)

Micke A
Jodu. Just vad gäller den detaljen kan man vara avundsjuk på er pansarbyggare. Dekaler är kul, men det finns gränser för nöjet. Å andra sidan är det rätt läckert när alla är på plats. Fast nu ska de tonas ner en aning, de blir lite för skarpa som det är nu.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72

Inlägg av Lennart 12 »

Uja, men fint blir det . Här får du en bild att njuta av mellan alla småtexter och dekal vätskor :) Lennart
Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Åh... Ja, det där är ju en goding! Hade egentligen tänkt mig Trumpeters MiG-23BN, men de lyckades bomma nosen totalt. Trist! Men jag ska i alla fall avsluta min 23BN i 1/72 i år. Sedan vore det kul med en bulgarisk ML/MLD också... Den här maskinen kan man aldrig få nog av.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Den där nosringen är ett trixigt kapitel. Dels ska den vara i en kromliknande nyans, dels sitter den ihop med hela luftkanalsystemet. Det senare är bra och korrekt utifrån ett byggperspektiv, men lite svårare ur ett målningsdito. En separat ring som man kunde måla och montera sist hade varit enklare. Jag testade ju att måla allt från början och sedan hålla ringen maskerad under bygget. Dels för att skydda den, sedan har jag märkt att även den blankaste lack på krom lätt tar ner glansen. När allt var målat och klart hade dessvärre ringen tagit lite för mycket stryk. Efter viss vånda beslöt jag mig för att måla om den. Våndan låg i att kromen är på kanna, vilket kräver rejäl maskering. Samtidigt satt det en hög dekaler i nosen som - även om de var lackade - nog inte helt skulle tåla alltför hårt ditsatt maskeringstejp. Efter ordentligt maskande med plastpåse och allt, var det dags att måla.

Bild

Att ta bort maskeringstejpen gick bra. Nästan.

Bild

Men bara nästan. En del av dekalen fanns kvar här.

Bild

Men efter en lång kamp med en fin skalpell lyckades jag få bort dekalen från tejpen och få dit den igen. Puh!

Bild

Nu återstår bara lite lack, sedan blir det fullt fokus på J 21:an.

(Eller ja, nästan fullt fokus. Jag har givetvis dragit igång ytterligare ett bygge. Men mer om det senare.)
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72

Inlägg av Lars Befring »

SNYGG SAVE!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar