Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Urban Gardini skrev:Snyggt! De där övervingstankarna som de använde för rena transportflygningar är verkligen absurda.
Ja, Lightningen är en märklig konstruktion. För att citera en pilot jag såg i en dokumentär en gång är den "full of compromises". Hela konstruktionen bygger på idén att stapla motorerna på varandra istället för att ha dem sida vid sida som var normalt. Ingen hade testat det innan och ingen har gjort det efteråt heller. Begripligt nog, Lightningen var en mardröm för mekaniker eftersom man fick demontera hela den undre motorn för att kunna komma åt den.

Men det stannade inte där. De staplade motorerna skapade en smal flygkropp som omöjliggjorde landställ i kroppen. De fick flyttas ut i vingarna, vilket i sin tur minskade möjligheterna att ha bränsletankar där. Tankarna hamnade istället i den märkliga buken som fick maskinen, för att citera hustrun, att se ut som "en gravid guppy". Men att landställen hamnade i vingarna skapade nästa problem: Det fanns inte plats för vingbalkar. Det gjorde att robotarna hamnade på den udda placeringen på framkroppen. Detta i sin tur försvårade möjligheten att ta sig in i cockpit, så denna lite komiska stege fick tas fram:

Bild

Eftersom Lightningen skapades under en period då man såg all framtid i robotar, plockades den fasta beväpningen bort på senare versioner. Det gjorde att maskinen i stort sett alltid flögs med robotar (har något vagt minne av att de dessutom förbättrade flygegenskaperna). Det gjorde att man behövde hitta en alternativ plats för extratankar när sådana krävdes. Och vad fanns kvar? Jo, ovansidan på vingarna. Så de hamnade där.

För övrigt var protesterna så stora på de obeväpnade versionerna, främst F.6:an, att man efter några år beslöt att sätta dit nya kanoner. Problemet var att den plats i nosen där de satt på tidigare versioner nu hade fyllts med annat. Så de hamnade istället i, i anslutning till bränsletankarna.

Så där hamnade man. Ett av historiens märkligaste jaktflygplan, fjärran i design från smäckra samtida kollegor som Starfighter, Mirage III och Draken som konstruerades efter samma grundprinciper, snabba insatser för att kunna slå ut fientliga bombplan och sedan återvända till basen. Men ändå med sin givna plats i flyghistorien. Och den visar också vad som händer om man trycker in två urstarka motorer i en förhållandevis liten flygkropp. Med pur råstyrka var Lightningen ett av historiens mest snabbklättrande flygplan med en toppfart på uppåt 2 500 knyck. Så det kanske inte är så konstigt att det kan bli som i filmen nedan när de rytande motorerna drar igång på startbanan. Enjoy! :)

https://www.youtube.com/watch?v=AyfuBDN3Vdw

Och här en fantastisk promotionfilm från sextiotalet. Bara att njuta!

https://www.youtube.com/watch?v=j3xVAxBM4RI
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av magnusf »

Precis: man behöver inte vara bäst för att bli en legend :)

Jag har en gammal broschyr för Red Arrows från 1989, den innehåller bland annat pilotpresentationer. Folk har tidigare flugit "the Phantom", "the Harrier", "the Jaguar" samt i ett eller två av fallen "the magnificent Lightning". Den ni!

Ian Blacks "Last of the Lightnings" är väl värd att leta upp, kul att läsa och full av fantastiska bilder tagna under "vanliga förhållanden", alltså inte rena fotoflygningar.

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Stellan »

Kul historia om kompromisserna, Björn. Man måste nog vara smidig för att krångla sig uppför stegen men under tankningsbommen. Njöt varje sekund av promofilmen, vilken musik, vilken klass!
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Ulf Lundberg »

Grattis till väl genomfört bygge.
Uffe
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Stellan »

Björn Fransson skrev:Man tackar!

Stellan: Nja, julklappen blir nog ljusgrå. Det är något speciellt med gamla konstruktioner i moderna kläder. Men tankarna och bommen ska förstås dit. Har dessutom en i 1/48 liggandes... Men just nu väntar en annan liten sak med bommar, glasnos och pontoner.
Modernt i fårakläder, då tycker jag även att pakistanska F-6/MiG-19 ligger bra till i grå/grå eller ljusgrått http://www.pafwallpapers.com/aircraft_g ... _F-6_2.jpg
Stellan Schroeder Englund
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Urban Gardini »

Ja, verkligen absurd konstruktion rakt genom. Men tydligen så var de ju så stormförtjusta i vingbalkar ovanpå vingen att de utrustade Jaguaren med dem också. Jassi dessa Britter...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Stellan »

Kanske mest absurt med ovanvingbalkarna var väl idén med kombinationen raketkapsel/extratank.
Stellan Schroeder Englund
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av AndersR »

Björn Fransson skrev:Och som någon påpekade, det här är ju ett (omedvetet) utsökt val för just ett julbygge! Både julgransljusen och de röda julkulorna finns på plats. :) God fortsättning på er alla!

Bild
Komplett med ett par raketer att bränna av som nyårsfyrverkeri.
Kan det bli mer säsongsanpassat :)

/Anders
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Joakim Hultman »

Fasen vad snyggt det blev! Du fick verkligen till fina nyansskillnader på de gröna ytorna.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mellandagsutmaning: Airfix Lightning F.2A 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Uffe: Tack! :)

Stellan: Kul att se MiG-19, lite low-viz-märken på den också, så hade den varit ännu mer oemotståndlig.

Apropå Lightningen så är det som bekant ett brutalt och häftigt flygplan med en enorm stigförmåga. Men jag har ibland funderat på om det inte har fått en lite väl framträdande plats i flyghistorien just för att det är brittiskt, därtill det sista (i alla fall som det ser ut nu) helt brittiskbyggda stridsflygplanet.

Konstruktionen hade sina brister och jag har för mig att de brittiska Phantom som togs i tjänst fem-sex år efter att Lightningen kom ut på förband i praktiken fick en mer betydande roll än vad som var tänkt från början. Samtidigt fick Lightningen redan tidigt spela andrafiolen även i den roll som den konstruerats för och fasades sedan långsamt ut redan från mitten av 70-talet, långt innan generationskamrater som Starfighter, Draken, Mirage och - i synnerhet - MiG-21.

Trots det är min upplevelse att när britterna lyfter fram sin egen flyghistoria hamnar Phantomen i högsta grad i skuggan av Lightningen, trots att de allra flesta nog skulle säga att Phantom var en betydligt bättre konstruktion. Fast jag kan förstå dem. Den grymt fulsnygga Blixten är ju så mycket fräckare än den elegant strömlinjeformade, men lite anonyma Fantomen! Rule Britannia! :)
Skriv svar