F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)

Inlägg av Janne.S »

SÅ där ja, äntligen klar!

Det tog lite längre än jag tänkt mig men så kan det gå....

Inte särskilt vädrat då det verkar som de var rengjorda med tandborste 3 gånger om dagen...tror jag aldrig sett ett så rent flygetyg :P
Småtrevligt bygge men ingen favorit....


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

LImma lugnt!

Byggtråden
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)

Inlägg av Stellan »

Jisses vad bilder, att du orkar lägga in dem :) Snyggt bygge av ett riktigt stiligt flygplan, men med en deltavinge kan det inte bli fel eller hur. Jag gillar de små luckorna som är öppna och grönmålade. Av någon anledning har jag aldrig fastnat helt för 106:an utan alltid tyckt att 102:an är ballare, speciellt den tvåsitsiga. Kan ha att göra med dess redigt fulsnygga linjer. Finns det någon 102:a i 48?
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)

Inlägg av Henrik R »

Grym! mycket snygg! gillar dina bilder, fattar inte hur folk gör när dom tar så stilrena bilder..det måste ju hänga på nått?..
Nåväl, ska själv bygga en Delta snart i NMF tänkte jag! Deltavingar är kuliga, det är knappt man ser skillnaden på en Dart och en Mirage! :-)

Hur som helst, den där blev mycket bra!!
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)

Inlägg av Stellan »

Henrik R skrev:Grym! mycket snygg! gillar dina bilder, fattar inte hur folk gör när dom tar så stilrena bilder..det måste ju hänga på nått?..
Nåväl, ska själv bygga en Delta snart i NMF tänkte jag! Deltavingar är kuliga, det är knappt man ser skillnaden på en Dart och en Mirage! :-)

Hur som helst, den där blev mycket bra!!
Du har receptet framför nosen: använd ett böjt stort pappersark i en neutral färg som den gråa som Janne använder, belys gärna med två lampor så du kan styra skuggningen och få ett hyfsat jämt ljus över hela modellen, var noga med vinklarna kameran/modellen. Beroende på vad du vill visa ska du vara noga med skärpedjupet i bilden, justera med bländaren om din kamera har den funktionen. Sedan hänger resten på modellen ;)
Stellan Schroeder Englund
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)

Inlägg av Janne.S »

Tack Stellan och Henrik :D
Visst det har en tendens att bli många bilder, jag brukar tänka att jag går 3 varv runt modellen ovanifrån till marknivå sedan tillkommer detaljbilder och bilder på undersidan...inte ovanligt med ca 40 bilder. Just den här fick bara 30 då jag hoppade deta´ljbilderna :P Det är en modell som helst ska avnjutas på en meters avstånd :P JAg brukar ta över 100 bilder under en session men jag får oftast kasta 2/3 av dom.

Jodå, Revell har även återutgivit F-102:an likaså finns det en från Encore MOdels som innehåller massa resin och ets uppdateringar. Det finns även en tvåsits konvertering där ute....vacker är den inte men kool!

@Henrik
SOm stellan säger, grått papper som bakgrund och sedan är det bra med en kamera som man kan ställa in slutartid och bländaröppning...och jo ett stativ är också bra... när slutartiden hamnar på ett par sekunder så kan man inte hålla i kameran. Vidare så täcker jag över mina skrivbordslampor med papper för att sprida ljuset och göra skuggorna mjukare samt att få bort reflexer så gott det går.

Så här ungefär, nu är det här en gammal bild då jag har möblerat om lite och använder mig numer av en NIkon D3100, den lilla kompaktkameran hänger kvar fortfarande dock eftersom jag tar bilder med den under byggets gång.
Bild
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)

Inlägg av Stellan »

Se där ja, där har vi ju uppställningen. Hoppas bara att du fäst pappret ordentligt så det inte viker sig och faller ned på modellen med antenner och jox avbrutet som resultat. Ser lyxigt ut med så mycket utrymme för foto och modellering på samma gång.
Stellan Schroeder Englund
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)

Inlägg av Janne.S »

Stellan skrev:Se där ja, där har vi ju uppställningen. Hoppas bara att du fäst pappret ordentligt så det inte viker sig och faller ned på modellen med antenner och jox avbrutet som resultat. Ser lyxigt ut med så mycket utrymme för foto och modellering på samma gång.
Jodå det är verkligen lyxigt...frågan är hur länge jag får ha de så. har en liten dotter som är snart 8 månader gammal, hon börjar kräva lite utrymme, en lek och sov- kammare behövs.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)

Inlägg av Urban Gardini »

Läckert! Alltid lika roligt att se underbara byggen på mindre populära förebilder istället för en massa Tiger vagnar. Nu gillar jag dem också men det kan bli för mycket. Din fotouppsättning liknar min fast jag har inte kommit förbi stadiet med kompaktkameran ännu.

Vad står på tur härnäst?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Robert (NEXM)
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:46

Re: F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)

Inlägg av Robert (NEXM) »

Mycket snygg.... :) :)
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)

Inlägg av Janne.S »

Tack Urban och Robert :D

Tja, härnäst kan det bli något fint och mögligt... :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar