Sida 1 av 7
F-105G Thunderchief 1:32 och stegarna nu klara!
Postat: 19 nov 2015, 22:03
av Henrik R
Som jag alltid säger..Det är dumt att ligga på latsidan. Det är bara börja på nästa bygge så man inte glömmer bort hobbyn. Valet av modell blir faktiskt inget "mindre" än en F-105 Thunderchief, en G dessutom. Den här rackaren användes flitigt i Vietnamkriget och agerade som Wild Weasel. Det blir liksom lite av mitt tema för bidragen på Open 2016. Min F-16 är en Wild Weasel också så att ha dem samlade på en och samma plats sen blir kanske kan bli maffig. Alltså...Den här modellen i 1:32 är GIGANTISK. Det är svårt att föreställa sig hur stor den är utan jämförelse. Men det kommer jag till senare.
Som vanlish så kommer jag köra Aires hjulbrunnar och cockpit. Fasen!! Jag tror jag lider av AMS helt och hållet. Jag borde bygga den rätt ur lådan, men det är så svårt att motstå detta Varm plats!
Det börjar i alla fall dåligt. Resinet har slagit sig rejält i lådan. Den främre gaveln i cockpit såg ut som en banan.Det måste vi fixa till..Då är det bara börja laga mat!
Efter nån minut så har resinet återgått till sin normala struktur!

Re: F-105G Thunda Chef 1:32
Postat: 20 nov 2015, 17:47
av dandersson98
Det här ska bli spännande att se

och som sagt, liten är den inte. Den är till och med något större än F-15 så det gäller att hitta plats för den.
Ett tips när du bygger den är att även hitta någon bra lösning till landningsställena, framförallt dem som sitter i vingarna är i vekaste laget, både själva landningsställena och punkten där man ska fästa dem (förhoppningsvis är dem i resin bättre). Jag köpte ett par landningsställ i metal för att lösa problemet med dem veka landningsställen men upptäckte försent att där man ska fästa dem också gav vika, slutade med att jag byggde en enkel plastställning som får sitta under stjärten för att allt inte ska falla ihop.
Re: F-105G Thunda Chef 1:32
Postat: 20 nov 2015, 21:18
av Urban Gardini
Men om man vet om det i förväg så borde det ju vara möjligt att förstärka infästningspunkterna framtill och använda SAC ställ till den.
Jo, liten kommer den inte bli, nej, den kommer inte ens att bli stor utan den kommer bli större...
Re: F-105G Thunda Chef 1:32
Postat: 30 nov 2015, 21:31
av Henrik R
Re: F-105G Thunda Chef 1:32
Postat: 01 dec 2015, 00:03
av Gabriel
Dina cockpits är alltid bland de absolut snyggaste jag sätt, och den här är inget undantag! Jag blir helt paff när jag ser det arbete du lagt ner på detaljmålningen.
/Gabriel
Re: F-105G Thunda Chef 1:32
Postat: 01 dec 2015, 22:00
av Henrik R
Tack Gabriel! Kul att bygget gillas! Härnäst så ska hjulbrunnarna fixas till och även de enastående veka landställen

Re: F-105G Thunda Chef 1:32
Postat: 02 dec 2015, 08:43
av Joakim Hultman
Häftig kärra! Och den kommer bli mycket tjusig, om resten av bygget blir i samma klass som cockpiten.

Re: F-105G Thunda Chef 1:32
Postat: 04 dec 2015, 17:09
av Lennart 12
Snygg bygge som vanligt. Vilken härlig cockpit . Byggde Monograms 1/48 G variant för ca 25 år sedan, och halva nöjet var att måla alla detaljerna i den baljan. Det hade ju fina gjutningar av cockpitdetaljerna . Likaså deras F-100 , var ett nöje att bygga . Fint gjort Henrik//Lennart
Re: F-105G Thunda Chef 1:32
Postat: 06 dec 2015, 10:25
av Henrik R
Tack Lennart! Precis Monograms modeller är riktigt bra i cockpitarna trots 1000 år på nacken. Det har jag alltid gillat med monogram. Jag byggde ju Monograms gamla F-101 Voodoo förra året, visserligen så använde jag eftermarknadsstolar, men tillförde inget extra alls.

Re: F-105G Thunda Chef 1:32
Postat: 16 dec 2015, 22:14
av Henrik R