F-105G Thunderchief 1:32 och stegarna nu klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: F-105G Thunderchief 1:32 klar sid 4.

Inlägg av AndersR »

Henrik R skrev:Jag har mörka "skivor" som jag enkelt fäller upp när jag fotar. Men egentligen är dom inte svarta utan gråspräckliga. precis samma som när jag tog bilder på min F-16. jag antar att det ser "svart" ut när det är mörkt i rummet och lampan bara lyser upp modellen. Lite väl mörkt enligt mig, men de får duga.
Ställer du sedan modellen på en spegelblank svart yta och använder låga vinklar kan du få riktigt läckra och, för flygplansmodeller, annorlunda bilder där speglingarna ger vibbar av sportbilsfotografier.

/Anders
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-105G Thunderchief 1:32 klar sid 4.

Inlägg av Henrik R »

Ja det måste jag prova Anders, vore coolt att se.

Hur som helst så har jag "enhanceat fotona nu", det blev faktiskt mycket bättre. nu ska jag bara lära mig fota så jag slipper ljusa upp bilderna.
Föressten så kan den observante se att jag bytt ut ALQ-71:orna mot Napalm bomber. Det glömde jag nämna tidigare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: F-105G Thunderchief 1:32 klar sid 4.

Inlägg av Lars Befring »

hon e Hin Håligt köttig Henrik!
^faktiskt en komplimang, jag lovar!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Draken74
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2012, 22:04
Namn: Jonas Eriksson
Ort: Eskilstuna

Re: F-105G Thunderchief 1:32 klar sid 4.

Inlägg av Draken74 »

Väldans snygg Thunderchief! Hatten av för ett otroligt fint arbete!
Mvh jonas
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-105G Thunderchief 1:32 klar sid 4.

Inlägg av Henrik R »

Apap! Bygget är INTE över än. Nu ska vi försöka fixa några stegar till att kunna komma ombord detta ohyggligt höga flygplanet. Just det ja..Det finns inga stegar i den här skalan. Då får man alltså bygga dem själv. Styrenplast? Resin? Njaa..Jag tänker löda ihop den. Fösta gången jag ger mig på lödning i den här skalan. Men jag har faktiskt försökt tidigare men tyckt att resultatet blev dåligt och med lödtång så slog sig metallen och allt blev puck. Men nu fick jag en annan idé. Att använda lödpasta. Det är en pasta som inte kräver jättehög värme och pastan innehåller flussmedel i sig. Man kan i stort sett smälta denna lödpasta med en hårtork typ. Hur som helst hav beakt att detta är mitt första "lödprojekt" Men visst liknar det en stege? Jag tror att stege nr 2 kommer bli lite bättre..Det jag gjorde var att skala upp en 48 skala fotoetsstege från Eduard och skrev ut den i 32.

Ja den ska se ut något som den här.
Bild

Bild

En jigg, gjordes för detta ändamål. Slagget skrapas bort senare.
Bild

Stegen är ur jiggen och ska nu slipas och putsas
Bild

Bild

1 klar! Sen ska det på med lite färg också
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: F-105G Thunderchief 1:32 klar sid 4.

Inlägg av Lennart 12 »

Grymt fint löd jobb och stege Henrik. det där blir pricken över....//Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-105G Thunderchief 1:32 klar sid 4.

Inlägg av Henrik R »

Tack Lennart!
Jaha det är bara konstatera att det gick både snabbare och lättare med stege nr 2. Jag tänkte visa hur jag gjorde för den som inte fick hela bilden framför sig hur jag gör. Så här följer en halv "walkthrouh".


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Resultatet blev så här!. Det är inte "maskintillverkning" men det duger gott åt mig. Jag kommer använda mig av lödningtekniken
vid senare tillfällen, framförallt när jag ska tillverka dragbommar.

Bild

Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: F-105G Thunderchief 1:32 och stegarna nu klara!

Inlägg av Lennart 12 »

Underbart byggt, super snyggt Henrik //Lennart
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-105G Thunderchief 1:32 och stegarna nu klara!

Inlägg av Stellan »

Jäkligt snyggt handarbete! FOD-skydden också hemgjorda?
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-105G Thunderchief 1:32 och stegarna nu klara!

Inlägg av Henrik R »

Tack Stellan, Ja FOD-skydden har jag gjort i plasticard och toppsrör. Det värsta är att trumpeter inte ägnat något åt själva insuget alls. Du ser rätt in i modellen i och med att intagen är så stora. Jag tyckte det var enklast att göra FOD än att scratcha hela flyginnandömmet. :-)
Skriv svar