Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Som jag alltid säger..Det är dumt att ligga på latsidan. Det är bara börja på nästa bygge så man inte glömmer bort hobbyn. Valet av modell blir faktiskt inget "mindre" än en F-105 Thunderchief, en G dessutom. Den här rackaren användes flitigt i Vietnamkriget och agerade som Wild Weasel. Det blir liksom lite av mitt tema för bidragen på Open 2016. Min F-16 är en Wild Weasel också så att ha dem samlade på en och samma plats sen blir kanske kan bli maffig. Alltså...Den här modellen i 1:32 är GIGANTISK. Det är svårt att föreställa sig hur stor den är utan jämförelse. Men det kommer jag till senare.
Som vanlish så kommer jag köra Aires hjulbrunnar och cockpit. Fasen!! Jag tror jag lider av AMS helt och hållet. Jag borde bygga den rätt ur lådan, men det är så svårt att motstå detta Varm plats!
Det börjar i alla fall dåligt. Resinet har slagit sig rejält i lådan. Den främre gaveln i cockpit såg ut som en banan.Det måste vi fixa till..Då är det bara börja laga mat!
Efter nån minut så har resinet återgått till sin normala struktur!
Senast redigerad av Henrik R den 26 jan 2016, 18:27, redigerad totalt 2 gång.
Det här ska bli spännande att se och som sagt, liten är den inte. Den är till och med något större än F-15 så det gäller att hitta plats för den.
Ett tips när du bygger den är att även hitta någon bra lösning till landningsställena, framförallt dem som sitter i vingarna är i vekaste laget, både själva landningsställena och punkten där man ska fästa dem (förhoppningsvis är dem i resin bättre). Jag köpte ett par landningsställ i metal för att lösa problemet med dem veka landningsställen men upptäckte försent att där man ska fästa dem också gav vika, slutade med att jag byggde en enkel plastställning som får sitta under stjärten för att allt inte ska falla ihop.
Jo, precis, det där med landställen har man både läst och sett själv är att det är en svag punkt. Resinbrunnarna gör sitt kan jag ändå säga. De stärker upp rätt bra. Men jag kommer förstärka med en metallhylsa över infästningen.
Nu är själva kontoren klara. Det är ju 2 gånger mer jobb med 2 kontor, än med att bara karva 1 stol och en balja.
Dina cockpits är alltid bland de absolut snyggaste jag sätt, och den här är inget undantag! Jag blir helt paff när jag ser det arbete du lagt ner på detaljmålningen.
Snygg bygge som vanligt. Vilken härlig cockpit . Byggde Monograms 1/48 G variant för ca 25 år sedan, och halva nöjet var att måla alla detaljerna i den baljan. Det hade ju fina gjutningar av cockpitdetaljerna . Likaså deras F-100 , var ett nöje att bygga . Fint gjort Henrik//Lennart
Tack Lennart! Precis Monograms modeller är riktigt bra i cockpitarna trots 1000 år på nacken. Det har jag alltid gillat med monogram. Jag byggde ju Monograms gamla F-101 Voodoo förra året, visserligen så använde jag eftermarknadsstolar, men tillförde inget extra alls.
Det händer lite i tomteverkstan..När man passerar steget med all resinbös så känns det faktiskt som en lättnad. Då börjar det gå utför. En sak som skrämde mig i början i bygget var vingrötterna mot kroppen som såg ut att hata varandra. Men efter lite focus och en herrejösses tid med passning så blev fusionen 100%, inte en glipa. Och det kommer inte behövas något spackel alls, inte ens på undersidan. Coolt!
Vingen monteras fördelaktigen innan man limmar ihop kroppshalvorna.