Hej och tack för era fina ord!
Jo, Björn, den där gröna är en Heller. En som jag känner det i grunden väldigt bra modell som man med lite slipning, ett rakblad och en bra rits kan göra väldigt mycket med. Och den ger ju möjligheten att bygga en maskin utan spinnfena direkt ur lådan.
Rörande dekalerna Robert...
Det var nog mest en blandning av lite test av olika tekniker och brist på tålamod. När det handlar om den gröna J26:an så fanns det ett par vita "B" med svart kant med på ditt första dekalark. Efter det jag målat modellen så ville jag så gärna "känna" på utseendet att jag totalt glömde bort att det fanns ett par vita "B" i Heller´s dekalark för J 29 Tunnan som jag först tänkt använda. När jag sedan kom ihåg det så var det liksom försent. Men sen märkte jag att storleken ändå var fel på "J 29 B:na" så min tanke är lite att det kanske går att lägga på ett par av dina vita "B" ovanpå de som nu sitter på J26:an. På den modellen sitter numera förövrigt ett par av dekalerna för förgasarinsugen som du gjorde till mig. Så de kommer att synas på nästa fotografering.
När det gäller "6:orna" så var det enkelt så att jag testade med att lägga lite microset på rodret på S 26:an. Normalt brukar jag aldrig göra det utan använder mig av varmt vatten som jag blöter ner dekalen med och låter sedan den glida av dekalpappret över på den ytan som den skall sitta på. Men av någon anledning så "högg" den där "6:an" fast direkt när det fanns microset på rodret. Sen var det kört att få den korrekt på plats. Det är den enda dekalen jag haft problem med. Alla andra dekaler har fungerat fantastiskt bra. De har varit otroligt lättjobbade och jag har inte haft några som helst problem med att få dem dit jag önskar dem. Och när del kommit på plats så har det inte krävts mycket microsol för att för att få dem att anpassa sig efter underlaget. Och det gäller särskilt kronmärkena på vingarna. Och den där lilla röda dekalen för spinnfenan? Den trodde jag aldrig att jag skulle få dit. Men den bara flöt fint på plats och med lite microsol vinklade den sig snällt över spinnfenan.
Kan utan att skämmas rekommendera dina dekalark och den info du ger till vem som helst oavsett väder och vind. Och det är jag inte ensam om!
Se den här "Mustang tråden" (inlägg 45). *ler försiktigt*
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... 172/page-3
Med den kvalitén som dina dekaler har Robert... ...så önskar man närmast ännu ett "specialark" från dig med lite (gula) dekaler för tanklocken, gula, gröna och röda dekaler för de där "lamporna" på högervingen och även trampmattor samt då berörda täckplåtar för förgasarintagen (med och utan hål). Varför inte ett specialark ihop med lite USAAF dekaler för de maskiner som sen hamnade i flygvapnet? Som exempelvis 413345 "Mary Ann" (vit Adam/Bertil 26003) och 472123 "The Millie G" (26092). Det fanns fyra "Millie G" men inga dekaler finns för den maskin som blev svensk. Och kanske även någon israelisk maskin? Med tanke på den kvalité dina dekaler har och den info som medföljer så borde det finnas ett intresse inte bara hos svenskbyggarna för ett (fjärde) "P-51D Mustangark" från dig. Mig veterligen är du den ende som tillexempel låter "flapsindikatorn" följa med som dekal till exempel.
http://www.silvervingar.se/silvervingar ... u_f16.html
Vänligast
André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).