Hobbyboss Tunnan, 1/52 - klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av easy_company »

Den ser riktigt fin ut Björn, du har fått mig att blivit riktigt intresserad av svenskt flyg med denna och alla dina tidigare svenska kärror du har byggt.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av TuveB »

Ytfinishen beror på att SAAB elektrooxiderar aluminiumplåtarna. Vet inte om de olika tillverkarnas matt aluminium fungerar för att få det rätta utseendet.
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Fransson »

TuveB skrev:Ytfinishen beror på att SAAB elektrooxiderar aluminiumplåtarna. Vet inte om de olika tillverkarnas matt aluminium fungerar för att få det rätta utseendet.
Ah, det förklarar saken. Tyckte väl att Saabar är mattare än många andra metallblanka maskiner. Nåväl, här är det fortsatt grönt, nu med lite wash och dekaler. Skalproblematiken med kronmärkena löstes genom att jag tog 1320 mm-märket i 1/72 istället för 960 mm-märket i 1/48. Har inte räknat på det, men det ser rätt ut. De stora märkena på vingarnas undersida fick vara som de är, de är alltså lite för stora. Samma gäller siffrorna, men jag tycker inte att det stör så mycket. I övrigt är det ett hopplock från dekalarkivet medan nos F-et är målat. Jag har alltså maskat och målat en dekal! Hörde du, Magnus F! :)

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av magnusf »

Välkommen i Dhet Dhekalmhålande Bhrödraskhapet Björn!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Välkommen i Dhet Dhekalmhålande Bhrödraskhapet Björn!

Hälsningar

Magnus
Man tackar! Nästa gång går jag lös på småtexterna.
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Fransson »

easy_company skrev:Den ser riktigt fin ut Björn, du har fått mig att blivit riktigt intresserad av svenskt flyg med denna och alla dina tidigare svenska kärror du har byggt.
/Henrik Persson
Tackar, jättekul att höra! Roligt att kunna inspirera!
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Eriksson »

Jätte snyggt Björn!

Är inne på samma linje som dig gällande kronmärken i skala 1:72 och är redan framplockat klart, i övrigt blir det nog att testkolla lite på
AZ modellens ark samt att det blir lite till skärning av dayglo film eftersom det ska bli en F20 maskin, siffermärkning blir nog även den i 1:72 från Flying Colors sifferark.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av bergwall »

Tjusig kärra Björn!

Jag måste nog ta tillfället i akt och påpeka ett fel i mina dekalinstruktioner för "Tunnan Del 3", det här flygplanet finns på en liten bild i Tunnan-boken och jag tyckte först att flygplanet såg helt grönt ut, vilket mest troligt är felaktigt. Vid närmare granskning så ser det ut att vara stråk av mörkare partier bakom cockpit och fram mot nosen.

Kamouflageproven som utfördes på F3, F11 och F17 för att hitta något lämplig målning till Fpl 35 skulle omfatta målningen "skog" och "hav"och det verkar som F3 blev åtagen att måla några av sina Tunnor i "skog" dvs olivgrönt och svartgrönt i "tvärrandig eller molnigt mönster" (tror inte det är ordagrant men ni förstår säkert innerbörden). Det verkar inte som något flygplan på F3 skulle målas helgrönt vilket man kan se om man kikar noga på bilden i "Tunnan" (är det högst upp på sidan 92?? ur minnet). Däremot fick jag se en bild på tregrupp S 29C från F11 som ingick i samma prov, här kan man tydligt se att stora partier på två av flygplanen har blivit bättringsmålat med enbart grönt, dvs, de blå partierna har blivit täckta med grönt.

Om det nu inte är i ett för sent skeda och om du orkar bry dig så kan du kika i boken, om du kisar kanske du ser de svartgröna partierna..

Hälsningar
Robert
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Fransson »

Jo, jag har sett bilden, det är den jag utgår från. Och det kan vara så att det finns svartgröna fält, men de är inte särskilt tydliga i så fall. Men jag stödjer mig också på två svartvita bilder på andra individer ur 1. Div F 3 som finns i flyghistorisk revy om Tunnan. Där syns inga mörka fält (en är dessutom en närbild). Däremot finns andra bilder, dels på F 3-15 som har tydliga mörka fält och S 29:orna. Hursomhelst, nu får den här vara som den är, orkar inte måla om den - om det nu ens skulle behövas.

Däremot har jag hört att en av Drakarna i provet var helgrön, och även sett en sådan bild som antyder det. Men det kanske inte stämmer?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av magnusf »

"Orkar inte måla om" - du har inte den rätta revolutionära andan Björn :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar