Först lite gjutstammar. Jag måste säga att jag är positivt överraskad. Formerna känns helt okej på det stora hela. Den enda större tveksamheten är nosen, luftintaget känns för stort och dessutom är den en aning tillplattad på sidorna i fronten.

Men givetvis finns det fler grodor. Huvudställets hjul är för stora och stolen är väldigt enkel och dessutom inte helt korrekt. Cockpit är förenklad och blandar korrekthet med fria fantasier. Dessutom är målningsbeskrivningen för inredningen helt uppåt väggarna. Enligt HB ska cockpit vara grå med svart stol och svart instrumentpanel. Om den som gjorde byggbeskrivningen hade orkat googla trettio sekunder hade vederbörande kunnat hitta bilder på en typisk Saab-cockpit i grönt och med omålad stol. Nåja.

Huven ser däremot fin ut medan Kalle Anka-dekalerna redan avhandlats i en annan tråd här på forumet.

Och tro det eller ej: Dekalerna är faktiskt ännu värre än de ser ut. Avnjut denna närbild på småtexterna som tycks vara i någon slags blandning av hindi och hieroglyfer:

Ytdetaljeringen är däremot desto trevligare.

Allt är gjutet i en lite märklig, lite mjuk, plast, jag minns den från Trumpeters MiG-23. Rätt obehaglig att jobba med, men med en viss fördel, små detaljer bryts inte av lika lätt. Alltid något.
På det stora hela är det en rätt simpel, men ändå hyfsad modell. Den kostar också bara två tredjedelar av vad Pilot Replicas gör - men det är också något som märks när man jämför dem. Den som lägger till några hundralappar kommer att få en bättre detaljerad, mer korrekt och bättre planerad modell. Dessutom sparar man då in de pengar som varje seriös byggare kommer att behöva lägga på aftermarkedekaler om han väljer Hobbyboss före Pilot Replicas.
Har börjat bygga så smått, fler rapporter kommer.