Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Inlägg: 988
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av Johan Elvin »

Riktigt bra jobb så långt.
Tycker det ser ut som det finns hopp om att det ska gå att få till nåt vettigt av denna ändå.
Väldigt trevligt att du visar allt som behöver fixas till så att man kan använda detta som referens vid ett eventuellt eget bygge nån gång.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jag har jobbat ett par timmar till på 4112:an. Mycket jobb, men det är samtidigt väldigt roligt. Det finns något stimulerande med att få klura ut olika lösningar på förbättringar.
Jag har även gjort ännu ett besök i Stenbäcksamlingen och "Rudolf-Filip 121". Det blev lite klättrande i regn och blåst men det var det värt.
Tyvärr så kan jag inte visa några bilder då skärmen på min laptop har lagt av. Dessutom några minuter efter att jag fört över alla bilder till den datorn... :-(

Andreas
Rudolf_Filip
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av Andre B. »

Tog mig friheten att lägga in en länk till ditt bygge i Kunskapsbanken. Många bra bilder med historik samt ihop med ett fint bygge är alltid intressant!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av AndreasSamuelsson »

OK. Nya tag med mina räddningsbilar!
Datorn är inlämnad på reperation men jag har lånat svärmors dator för tillfället.
Mitt 4112-bygge har gått ganska långsamt framåt på grund av olika orsaker såsom sjuka barn, operationer och andra tråkigheter.
Dessutom så blev jag minst sagt distraherad av att jag plötsligt fick en räddningsbil i fullskala att leka med!
Jag fortsätter med det "bygget" i en annan tråd.

Bild
Jag har sågat ut för grillen i fronten. Det ska detaljeras innanför själva nätet som finns med som fotoets. Det blir en kylare och diverse ledningar och rör.
Bild


Bild
Något är väldigt fel med golvet i byggsatsen. Som synes hamnar golvet mitt i det som borde ha varit ett hjulhus.
Bild
Bild
Efter lite våldsamt sågande ser det ut så här. Nytt högre golv ska byggas i plastark.
Bild
Bild
Så här vill jag att det ska se ut!

Alla detaljer och luckor på taket ska bort. Både på hytt och skåp. Det ska tillverkas nya luckor av plastark. Just nu strular jag med spackel och mycket slipande. Tristjobb men nödvändigt.
Bild

Det är ett roligt bygge men det är minst sagt utmanande. Jag måste tvinga mig till att sätta mig med den här.
Jag vet dock att när jag väl kommit förbi den här tråkiga biten kommer det att bli mycket roligare. Jag ser fram emot att få ihop inredningen i hytten. Kanonen på taket kan också bli spännande.

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Mitt "bygge" av fullskala räddningsbil har nu fått en tråd i Off topic-forumet... :-)
Andreas
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av Lennart 12 »

Om du tar bort gjutstammen på golvdelen, och placerar den en bit upp i hyttens underdel där den skall vara så blir det annorlunda. Din bild är helt missvisande. Hjulens placering blir då rakt under skärmarna. Du behöver således inte ta bort av golven för att få plats med hjulen?
Men som sagt, synd att du inte gjorde masten själv när du har en riktig bil som förlaga GNÄLLKÄRRING !!//Lennart


För att förtydliga lite om modellen.
När jag skulle börja bygget av modellen efterlyste jag bilder, skisser, referenser. Svaret var Nada" Jag fick till slut tips av en kille att det fanns
sidovy och några svartvita bilder på nätet från instruktionsboken, plus några svartvita bilder men det var på en bil som hade slät baksida.
Jag hade alltså mått, bild på ovansida, en bild inuti hytten, och en sidovy som var ritad. Fick senare några bilder på bilar som tydligen skulle skickas till forna Jugoslavien, med rasskydd på fönster. Jag hade kommit långt med mastern när en annan kille skickade mig riktigt ritningsmateriel, då hade jag jobbat med modellen drygt 6 månader och beslutade att gå vidare trots att det fans oklarheter på vissa punkter. Utgångspunkten var att den som vill förbättra eventuella felaktigheter , och VET" hur alla detaljer ser ut kan göra det. På min sidovy så såg det ut som att skåpet hade en sarg runt om
och även hyttens överdel. Luckorna har jag gjort direkt efter bilder jag hade på översidan. Likaså inredningsdetaljer.
Men nu fanns i alla fall en hyfsad grund modell , och för niträknaren" så är det bara att ändra och förbättra.
Så kom då ett och annat mail och förfrågan om pris. Jag förklarade att vad kostnaden blir för modellen vet jag inte, för det är inget jag har att göra med. Det skulle ju till dekaler, byggbeskrivning, fotoets, eventuellt däck i resingummi .
Och när någon då mailar och berättar att en modell av denna typ bör kosta kring 300 kronor ut i butik, då förutsätter ju det att vederbörande känner till alla faktiska kostnader för framställning och produktion. Och bör väl rimligen då ta det resonemanget med säljaren, och påtala för denne att
han känner till det exakta kostnaderna för produktionen. Samt kunna redovisa dem så att säljaren har möjlighet att kontrollera uppgifterna.
Och vissa personer hade även uppgifter på att jag var med och trissade upp priset för att tjäna en extra hacka"
Vilket jag här och nu kan säga är rent nonsens"

När modellen fanns till försäljning så hörde flera av sig och talade om att den var hutlöst dyr, och jag vidare befodrade dem till Max Nykvist.
Vad jag vet så har ingen hört av sig till Max med klagomål om priset. Modellen tog närmare ett år att färdigställa, och jag mins att Max hade en hel del strul med gjutarna"
Jag anser att kritik är bra och välkommen, och jag själv har inget emot att någon visar att jag gjort fel, och därmed också ger mig hjälp att gå vidare.
Men när man rakt av kritiserar och bara försöker hitta felaktigheter, utan att veta fakta bakom hur och varför det blev si eller så, då tycker jag det är fel. Jag sitter inte och bygger in felaktigheter, eller missar bara för skoj skull. Någon djälvla självdisiplin har även jag, och för mig har det alltid varit viktigt att göra ett bra arbete, och en god prestation. För det kommer alltid att finnas dem eller det som kommer fram när det hela är färdigt med kommentaren "Men så där ser det ju inte ut" det vet ju jag , jag jobbar ju med det där" Det vore på sin plats att man då kunde vara lika snabb att bistå referenser, som man är med att offentliggöra kritik och felaktigheter.
Och än en gång Andreas" det hade varit både enklare och framförallt billigare för dig att scratch bygga en egen modell , eftersom det förutsättningar du har är ljusår ifrån vad jag hade.
Kan tillägga också att det finns ett antal jag vet som byggt modellen och är nöjda. Även det modeller jag byggt på beställning har gjort beställaren nöjd. Därmed inte sagt att man inte skall påpeka fel och brister. Men då skall man också ha bakgrunden .

//Lennart
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av MartinN »

Lennart! Andreas har bakgrunden, vi har alla bakgrunden. Alla som läser den här tråden vet att du inte hade tillgång till alla fakta när du påbörjade konstruktionen. Tja, vad skulle du göra? Jag tycker inte att Andreas på något sätt har framfört kritik som är orättvis utan han har precis som nästan alla här berättat om ändringar/förbättringar han gör på sin modell. Bra. Vem nämner priset? Andreas köpte väl ytterligare en? Hur vill du att han skall formulera sig!?

/M
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av Lennart 12 »

Andreas har sin fulla rätt att uttrycka sig precis som han vill. Men han börjar ju med priset, vilket inte motsvarar osv. Jag finner inte en mening där han ger förklaring till det felaktigheter som finns . Och därför anser jag mig ha rätt att bemöta kritiken, och förklara omständigheterna. Det här gäller inte bara en modell med missar för min del, det gäller även min heder" som byggare och framförallt människa. Eftersom det är fler än bara ankdammen" Sverige som läser på detta forum så kan det framstå som att jag slarvat och gjort ett dåligt jobb som han nu får korrigera. Det är det som är den springande punkten, inte ordval eller vilka detaljer som är fel os.v. Och priset har dryftats mer än en gång, och jag frågar mig varför har inte det som ifrågasatt priset tagit saken med Max ? För utan relevanta kunskaper och förklaringar till prisbild så kan även Max framstå i dålig dager utan att få möjlighet att bemöta kritiken. För som jag tidigare skrev, vet man att priset skall ligga på 300 kr, då skall man också kunna redovisa underlag för det. Och vet man omständigheterna till varför felaktigheter uppstått på modellen, då kan man redovisa även det. Ömsesidig respekt kallar jag det. //Lennart
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av MartinN »

Lennart! Du är en helt fantastisk byggare, alla som läser detta forum vet att du är en formidabel trollkarl med plasten och många, inklusive jag själv, bara häpnar över vad du kan åstadkomma. Slarv? Man gör så gott man kan i det ögonblick som råder, eller hur? Priset är endast en sak mellan säljare och köpare, alltså mellan Andreas och den som sålt bilen till honom – ingen annan. Vi lever ju, tack och lov, i en värld där prissättningen är fri. Det är fantastiskt att den här byggsatsen finns, vi lär få vänta att den kommer från Tamiya. Tack för din insats Lennart! Jag hoppas verkligen att du fortsätter att jobba med liknande projekt och att det leder till fler intressanta byggen som jag kommer att glädja mig åt, antingen genom egna eller andras byggen. Men säkerligen kommer det att behövas ändringar också på framtida modeller – oavsett vem som konstruerat mastern och i vilken världsdel det skett och vad det står på kartongen modellen säljs i. Tack för ditt bygge så här långt, Andreas. Jag läser gärna mer om bygget och konstruktiv kritik från både byggare och konstruktör.

God Jul till er båda två!


/M
Skriv svar