Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jag har länge gått och dragit mig för att dels köpa den här byggsatsen och dels att bygga den.
Det är troligen den dyraste byggsatsen jag någonsin gett mig på. Dessvärre så reflekteras inte priset i kvaliteten på själva byggsatsen.
Bild
När jag nyligen fick i uppdrag att bygga en monter på Ängelholms Flygmuseum om Räddningstjänsten på F 10 infann sig inspirationen.
Dags att bygga en 4112:a!

Jag gjorde lumpen på F 10 just som brandman för snart 20 år sedan. Många timmar tillbringades bakom ratten på diverse underliga fordon.
Jag var i stort sett alltid den som körde då det hade blivit någon miss vid mönstringen. De flesta som ryckte in samtidigt som jag hade inte något körkort.
Det var inte något jag sörjde över dock. Skönt att slippa springa hela tiden... :-)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
I våras någon gång fick jag ett mms från Tor Netterby med en bild på en Rätgb 4112 som stod i Stenbäckssamlingen utanför Skurup.
Bilden visade en bil med nummer 121 vilket var den bilen jag körde oftast av våra 4112:or i Ängelholm.
Sedan dess har jag besökt "min brandbil" ett par gånger. Hon är minst sagt risig och är i behov av någon slags renovering. Förhoppningsvis kommer hennes nye civlila ägare vårda henne ömt.
Bild
Fotograf: Tor Netterby
Bild
Jag har tagit mängder av bilder och har även instruktionsboken till hjälp. Skönt att ha förebilden hyfsat lätt tillgänglig.
Bild

Nu bygger vi! 8-)
Bild
Andreas Samuelsson
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jag ser inte mig som någon perfektionist eller "niträknare" men i det här fallet kommer jag vara ganska kritisk.
Jag kommer att försöka bygga en liten kopia av ett fordon som jag har en stark koppling till och kan därför vara extra noggrann.
Dessutom så är det här inte en billig Airfix utan en liten brandbil i 1:48 som kostar 1400 kronor...

De här sakerna var det första jag la märke till när jag öppnade lådan.

Bakstammen är helt och hållet påhittad. Det finns ingenting gemensamt med förebilden!
Bild
Bild
Lucka, bakljus, lister... ja allt är fel!

SKåpet är mycket smalare än hytten i byggsatsen. Det stämmer inte. Skåpet bör vara ungefär lika brett som hytten.
Bild
Bild
Svårt att fotografera...
Bild
Bild

Vi börjar med att fixa till skåpet. Det blev lite mer jobb än vad jag räknat med från början.
Bild
Markera och sedan såga!
Jag breddade skåpet med ca 2,5 mm plastark. Det ser bättre ut och enligt måtten i instruktionsboken stämmer bredden.
Bild
Bild
Bild

Andreas Samuelsson
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av Lennart 12 »

Hej Andreas !
Jag gjorde mastern från de referenser jag hade tillgång till , några fotografier från olika vinklar men ej någon bra från baksidan. Plus en del bilder från hytten. Fick när jag kommit en bra bit på mastern ritningar på mycket, men då var arbetet för långt gånget för att börja om.
Hur ditt skåp kan vara 2,5 mm för smalt förstår jag inte. Jag har byggt med samma skåp och det går från kant till kant på modellen.

Sedan kan man alltid ha synpunkter på om man då borde gå vidare, men i det här fallet så blev det så. Skillnaden när man gör en master så här från Pc är att man får bygga modellen , men inte bygga samman den. Oavsett förebild så finns oftast, för att inte säga nästan alltid synpunkter från det som i sitt arbete med förebilden i skala 1/1 vet och kan bättre. Det är många gånger att göra det lätt för sig eftersom det är en helt annan sak att överföra det till en modell. Men exemplen har vi sett och läst om hur många gånger som helst. Vad sedan beträffar priset så har jag inte en susning vad produktionskostnaden slutar på när mastern är färdig. Men jag förutsätter att det är den som styr slutpriset. Men det schabbel som blev kring priset
på Tgb 11 gjorde att jag avstod från att åta mig fler uppdrag av .Det fanns fler förebilder planerade. Men det var ju flera som ansåg att en sådan modell borde kosta runt 300 kronor i butik. Och även fast jag förklarade både här och via mail jag fick, att priset var inte min sak att bestämma så
var det ett spörsmål för spekulationer att jag var i någon form av maskopi för att tjäna massa pengar. Jag har gjort det här av ren glädje av att bygga modeller, och min egen entusiasm av materiaet Pc , samt förhoppningsvis skapa något som kan glädja andra. Lycka till med bygget hur som helst.
MVH/ Lennart
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av Lennart 12 »

Jag har nu varit i kontakt med Max och dryftat måtten. Vid gjutprocessen så krymper delarna vissa procent 2 till 3 % är inte ovanligt. Han berättade om andra resinprodukter han tagit fram, som även krympt på längden. Men mastern är korrekt. //Lennart
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av Andre B. »

Är väl ofta värre med "krympet" ju större eller solidare delen är? Hytten verkar ju ha klarat sig betydligt bättre med sina fönteröppningar och tunnare väggar. / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av Lennart 12 »

Det bästa vore om man kunde kompensera variablerna i materialets krympning redan vid bygget at mastern. Men efter vad jag nu förstår så varierar det
från gång till annan. Som sagt , det tidiga utgåvor jag byggt har inte haft några avvikelser. Och enligt uppgift så håller formarna för endast 25 gjutningar åt gången. Därefter får det göras om. Så variablerna kanske ökar något med mängden gjutningar på formen? Vad som fick mig att undersöka det hela är att Max är otroligt noggrann, och skulle direkt säga till om bredden på skåp och hytt avvek 5 procent. Dessutom så skulle jag själv sett måttavikelsen vid torrpassning av delarna.

Obs! Gjutarna glömde "joy-sticken" för manöverpanelen .
//Lennart
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Nåväl... det ska nog kunna bli en hyfsad 4112:a i slutändan ändå. Det blir dock en hel del jobb.
Men man är väl modellbyggare? ;)

Jag jobbar vidare på mitt lilla skåp. Jag gjorde främre delen lite djupare med några bitar plastark.
Alla luckhandtag har spacklats igen då både form och placering är fel. Jag har visserligen ingen aning om hur jag ska lyckas göra nya men det är en utmaning som ska bli rolig att försöka lösa.
Bild
Bild
Bild

Jag har även börjat slipa ner alla detaljer på taket. Åtkomstluckorna är inte korrekta. De är väldigt enkla att göra i plastark och som tur är finns det nya gångjärn med på fotoetsarket.

Jag har även skaffat mig en Rätgb 4112 till... 8-)
Bild

Andreas
"Rudolf Filip 121"
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av AndreasSamuelsson »

OK... En uppdatering till!

Jag har spacklat och slipat en gång till. "Sargen" som går längs med den övre kanten på skåpet har slipats bort.
Den finns inte på originalet. Det som däremot finns är en smal dropplist som sitter strax över luckorna...
Bild

Bakstammen har fått en liten makeover och ser ut så här:
Bild
Bild
Jag ber om ursäkt för usel bildkvalitet. Det blir lite hastigt och slarvigt med telefonens kamera.
"Ni får leva med det!" ;)

Det bilderna föreställer är i varje fall lite grovt tillyxade försänkningar till bakljusen. De ska slipas till och få en bit plastark bakom.
Förhoppningsvis kommer det att se ut ungefär så här:
Bild

Andreas
"Rudolf Filip 121"
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av Ingenjör AP »

Jättebra att det finns något som åtminstone liknar 4112A!
Men vad världen verkligen behöver är en formsprutad TGB 30/40, till överkomligt pris.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Rätgb 4112A -Flygvapnets räddningsbil i 1:48

Inlägg av easy_company »

Detta projekt är mycket intressant och det är ju visserligen alla projekt som har något svenskt som förebild, men sen att just byggaren själv har kopplingar till förebilden och modellen gör ju helt klart inte saken sämre. Det här följer jag Andreas med stort intresse :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar