Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mitt nya projekt blir en Mustang från Koreakriget 1952 och jag håller mig "nästan" som vanligt till skalan 1/72 då jag tycker den skalan passar mig bra. Detta projekt ska bli extra skoj eftersom jag har tillgång till min airbrush Och detta blir mitt andra flygplan som jag bygger under min tid som modellbyggare och även min andra Mustang.
Jag ska använda mig utav Vallejo och deras färger.
Men cockpiten penselmålar jag med Humbrol Enamel
/Henrik Persson
Senast redigerad av easy_company den 02 apr 2016, 21:34, redigerad totalt 30 gång.
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Va kul med en Mustang och sedan t.o.m. en F-51:a! Detta ska följas, Henrik.
Vad har du använt för färg i cockpit? Jag har provat lite olika nyanser hittills men har inte hittat en riktigt bra än.
Trevligt Gabriel Jag använder mig av Humbrol enamel nummer 226 som är den gröna samt Humbrol 33 som är den svarta, sen Humbrols 34 till knappar osv. Sen till stolens dynor ska jag använda Humbrol enamel 72, hoppas det hjälpte dig
/Henrik Persson
Tänkte mest på det gröna! Jag hade hoppats att det vore en akrylfärg, men Humbrol finns ju som akryl också, kanske är vart att prova. Jag vet annars att Ammo of Mig har släppt olika cockpitfärger, bland annat till amerikanska WWII. Men nog om det... Jag ska inte kapa din byggtråd.
Cockpiten klar, den ska bara få lite oljewash
Lite bättring ser jag nu på det svarta
Jag ska testa att göra bälten av skyddsfolien som finns i smörpaketen
Det var det hela så långt.
/Henrik Persson
Kul att se Henrik. Rörande färgerna i cockpit så skall tydligen den stora tanken under batterierna vara svart och inte grön. Fanns en tråd om dett på brittmodeller med bra bild på nämnda tank. Och, jo visst hade jag målat nämnda tank grön på min S 26:a när jag fick veta detta... *s*
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B. skrev:Kul att se Henrik. Rörande färgerna i cockpit så skall tydligen den stora tanken under batterierna vara svart och inte grön. Fanns en tråd om dett på brittmodeller med bra bild på nämnda tank. Och, jo visst hade jag målat nämnda tank grön på min S 26:a när jag fick veta detta... *s*
Mvh. André
Skoj att du gillar mitt lilla projekt Andre, och bra du sa det, då målar jag om den till svart innan jag sätter dit halvorna Tack för upplysningen!
/Henrik Persson
Andre B. skrev:Kul att se Henrik. Rörande färgerna i cockpit så skall tydligen den stora tanken under batterierna vara svart och inte grön. Fanns en tråd om dett på brittmodeller med bra bild på nämnda tank. Och, jo visst hade jag målat nämnda tank grön på min S 26:a när jag fick veta detta... *s*
Mvh. André
Skoj att du gillar mitt lilla projekt Andre, och bra du sa det, då målar jag om den till svart innan jag sätter dit halvorna Tack för upplysningen!
/Henrik Persson
Alltid kul med Mustanger. Har en hög liggande då jag satte upp ett litet mål att bygga en modell av varje utgiven Mustang i 1/72. Den jag saknar idag är Matchbox utgåva. Personligen tycker jag Hasegava´s är bäst. Men en modell som är under värderad i sammanhanget är Academy´s. Heller´s gamla är bra formmässigt med om man vill bygga en modell som ingen kan gissa vad det i grunden rörde sig om från början...
Tackar för länken Andrè, där såg man en bra bild på den. Jag har nyligen börjat samla på modeller från Matchbox men även jag har inte någon Mustang ännu från dom. Ska testa Hasegava:s längre fram eftersom jag aldrig byggt någon modell från dom över huvud taget och likaså från Academy, jag har mycket obryten mark i denna underbara hobby
/Henrik Persson