Saab B 17A, Marivox 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Saab B 17A, Marivox 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Kände att jag behövde bygga något enklare efter allt vädringsmålande, scratchbyggande av smådetaljer och strul med värdelösa primerfärger. Dessutom något som rymdes inom det som egentligen är huvudlinjen i mitt byggande; svenska flygvapnet i 1/72. Efter en stunds letande i stashen föll valet på Marivos sköna B 17.

Bild

Nu är ju detta inte någon shake'n'bakemodell direkt. Men det är å andra sidan nästan ingenting för oss svenskbyggare. Alltid är det någon detalj som måste ändras, läggas till eller dras ifrån. Den här går åtminstone att bygga direkt ur lådan. Vilket jag också tänker göra.

Bild

Direkt ur lådan innebär också att jag ska använda den inte helt genomskinliga huven. Vilket ytterligare underlättar bygget eftersom jag då inte behöver ägna särskilt stor omsorg åt den cockpit som ändå inte kommer att synas.

Bild

Kamouflaget lär ju inte stöta på några större svårigheter. Grönt och grått. Punkt. Skulle tro att det blir F 4-kärran med storsjöodjuret.
Henrik R

Re: Saab B 17A, Marivox 1/72

Inlägg av Henrik R »

App..vafalls! Draken då? Du kan väl inte lämna draken halvbyggd? :-)

Förövrigt ser den kanon ut trots att det är en super mariovox brothers modell..hihi
Björn Fransson
Kontakt:

Nja, Draken är målad. Fast jag kände att jag behövde lägga undan den ett tag. Så den lär nog dyka upp snart på ett forum nära dig. :)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

åh kanon! jag får helt enkelt håll koll då! :-)
Björn Fransson
Kontakt:

Björn Fransson skrev:Nja, Draken är målad. Fast jag kände att jag behövde lägga undan den ett tag. Så den lär nog dyka upp snart på ett forum nära dig. :)
Typ nu! :)
Björn G

Inlägg av Björn G »

Mmmm, B 17 är en underbar modell! Ser fram emot bygget!
Björn Fransson
Kontakt:

Färdigbyggt, målat och Johnsonat...

Bild
ecafrze

Inlägg av ecafrze »

Du får till färgerna så himla väl! Hur fasen gör du?!?

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Björn Fransson
Kontakt:

Tackar :D

Gamla kärror ger ibland ett lite flammigt intryck. När jag ska göra den här typen av målning brukar jag börja med att lägga ett lager olivgrön som grund. Därefter kör jag med svart både längs en del panellinjer (men inte alla) och dessutom lite större fält lite kors och tvärs, främst på vingarna. Därefter kör jag ljust ljusgrå i liknande lite större fält lite här och var, för att sedan avsluta alltihop med en ganska ordentlig dusch av den olivgröna, så att det svarta och ljusgrå övergår till lite diffusa, flammiga schatteringar. Det brukar resultera i en rätt levande yta som inte känns varken alltför nymålad eller alltför solblekt.

Ska jag göra något rejält solblekt kör jag samma recept, men med skillnaden att de områden som ska blekas först målas det ljusgrå ovanpå det gröna. Först efter det kommer det svarta innan jag avslutar med en betydligt mindre dusch grönt.
Trollis

Inlägg av Trollis »

Väldans tjusig målning.
Blir det sommar eller vinter?

MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
Skriv svar