Stapplande steg att lära sig figurer

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stapplande steg att lära sig figurer

Inlägg av Urban Gardini »

Jag funderade på att använda mazarinformar.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Stapplande steg att lära sig figurer

Inlägg av Janne Nilsson »

Även om mazariner är goda så skulle jag nog vilja ha något späntstigare. Som inte förlorar den tillböjda formen allt för lätt.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stapplande steg att lära sig figurer

Inlägg av Urban Gardini »

Vinfolie är ju också ett trevligt material. Det behöver ju inte vara jättespänstigt då det inte ska sitta över ett huvud.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Stapplande steg att lära sig figurer

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jag tror att en remsa aluminium från ett värmeljus är enklare att hantera än t.ex. en läskburk. Å andra sidan är läskburken styvare...
Mvh F
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stapplande steg att lära sig figurer

Inlägg av Urban Gardini »

Det låter och framförallt känns det vettigt med värmeljus. Det här ska bli spännande, jag har beställt patches med mera från Archer. Jag lär nog hinna fixa till figurerna som jag har tänkt använda innan jag får dem samt bygga vidare på Panthern som jag ska ha dem till.

Vad tror ni som är vana figurer, är det mycket jobb med att få till skarvarna mellan armarna och torson efter det att man har målat delarna eller bör jag fixa till det redan nu trots att det krånglar till målandet på den här figuren?

Bild
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stapplande steg att lära sig figurer

Inlägg av Urban Gardini »

En fråga. Gör jag bort mig om jag sätter fast huvudet innan målning för att få en bra skarv mellan huvud och kropp? Sen är det nästa fråga, hur återskapar jag obefintligt hår på huvudet? Bara svaga antydningar till hår. Samma sak med skarven mellan huvud och "fore and aft" mössan som nog är bäst att limma före med mitt styrentrimmande extra thin för att få en bra övergång där. Hmm, det blev inte riktigt bara en fråga ändå. Och för övrigt så anser jag att Dragons figurer har konstiga öron...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stapplande steg att lära sig figurer

Inlägg av Urban Gardini »

Så här börjar det se ut nu med första figuren.

Bild
Bild
Bild

Edit 1:
Och med korrekt placering av figuren som jag har tänkt.

Bild

Edit 2:
Nu ser jag att mössan är fel väg... :-D
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stapplande steg att lära sig figurer

Inlägg av Urban Gardini »

Här har det inte hänt något nu på två månader. Jag var ju inte speciellt nöjd med hur Dragons figurer såg ut med sina näst intill obefintliga öron tillika hår. Ja, hur svårt kan det vara tänkte jag och letade rätt på en skräpfigur från Academy och Tammys Smooth Surface putty och testade. Njae, det visade sig vara rätt så svårt trots allt. Jag tycker att öronen blev rätt så stora även om de är ungefär i samma storlek och någorlunda form som på några av Alpines fina figurer. Håret då! Ska vi vara snälla så kan vi väl säga att han helt enkelt är rätt så långhårig.

Ni som kan detta, vad har ni att tillägga?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Stapplande steg att lära sig figurer

Inlägg av Janne Nilsson »

Prova att använd Duro, finns ofta hos Games Workshop butiker eller Duro blandat med Magic Sculpt.
Kavla ut det tunt, använd talk för att inte det skall fastna.

Klistra fast med superlim där det skall vara medans leran är mjuk. Forma till själva formen på frisyren genom att skära bort det överflödiga. Lägg in benor, gör hårmönster med en vass nål. Låt leran torka.

Om det går att komma åt att måla efteråt så limmar jag helst ihop så mycket som möjligt just för att slippa arbeta med skarvar i efterhand.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stapplande steg att lära sig figurer

Inlägg av Urban Gardini »

Jag har precis fått hem svart och vit Milliput då min Magic Sculp har gått och dött bort för mig. Jag har prövat att limma med hjälp av Tamiya Extra Thin som jag har klippt ner gjutstamsbitar i. Fungerar perfekt till figurer då det fyller ut skarvarna samtidigt som det limmar. Jag funderar på att försöka mig på att måla det som blir svårt att komma åt innan jag limmar fast armarna och sedan limma allt och måla resten. Det borde inte vara några problem att måla resten sedan, eller. Målningen är ju ett problem så jag behöver verkligen träna på den biten, fast jag föredrar att testa mig fram live på det som jag ska använda, det går ju alltid att fixa till när man gör bort sig och det är bättre att träna på en väldefinierad figur såsom en bättre Dragon eller en resinfigur, figuren här ovan är inte så fin att öva målning på tycker jag.

Här är en figur som jag övningsmålade för snart tre år sen och den senaste jag har gjort i 1:35.

Bild
Bild
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar