Malenkij Bobik

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Malenkij Bobik

Inlägg av Mahatma G »

Här är några bilder på den senast färdiga modellen från den centralöstgötska traktorfabriken. På C4 Open kommer den att kunna beskådas i verkligheten.

Det är Tamiyas lilla 1:48-modell så bilderna är ganska rejäla förstorningar. Jag tänkte testa feletonens möjlighet att plåta modeller och efter detta försök behöver nog de på Samsung som godkänt programvaran till den skickas på omskolning i Sibirien... :x

Det är en trevlig, lätt- och snabbyggd modell. Inga större modifikationer är gjorda. Det jag gjort är följande:
1. Förarvisiret är öppnat.
2. Strålkastaren är uppborrad och ersatt med en lämplig klar lykta från PSP Models.
3. Yxan påminde mer om en slägga i formen, men efter några minuters korrektionssamtal med kommisarie Xacto anpassade den sig till den rätta normen.
4. Sågen hade större likheter med en två-tum-fyra än med en fogsvans så även den fick en lektion av kommisarien.

Målad med en hemkokt Humbrolblandning för oxiderad 4BO, med en tunn oregelbunden filterdimma av ljusare grönt för att bryta upp något. Över detta sedan ett smutsfilter av skitig lacknafta. Det avslutande pastelldammet syns dåligt på bilderna, men bättre i verkligheten. Vare sig "tjipping", "preschäjding" eller andra dekadenta västerländska påfund används - i den här fabriken är det renlärig traditionell teknik som gäller! Om den ska klassificeras så är det "Zavod imeni Zaloga" som är närmaste doktrin.

Bild

http://i1010.photobucket.com/albums/af2 ... bik-2s.jpg

http://i1010.photobucket.com/albums/af2 ... bik-3s.jpg

http://i1010.photobucket.com/albums/af2 ... bik-4s.jpg


Och vad 17 är det med forumet numera? Varför accepteras inte img-taggar till fotohinken längre? :evil:
/G
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Malenkij Bobik

Inlägg av olindau »

Intressant.
Det funkar med img-tag , från knappraden i editorn, på första bilden, men inte på flera.
Då får man felutskrift: Det gick inte att fastställa bildens storlek. Vänligen verifiera att den URL du angav är korrekt.

Ska testa att ta bort storleksbegränsningen på bilder !

/Olle Lindau
forumadmin
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Malenkij Bobik

Inlägg av Björn B »

jag backade in till ditt album och när jag klickar på IMG så fick jag inte en IMG-länk utan en som säger URL. Testade ett par album från andra personer men där blev det en IMG-länk
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Malenkij Bobik

Inlägg av olindau »

Test, utan storlekbegränsning på bilderna

Bild

Bild

Bild

Bild

Vilket ser ut att fungera, tills man högerklickar på bilden och visar bildinfo som säger
1 024px × 576px (skalad till 860px × 484px). Jag trodde inte PhPBB skalade automatiskt.
Mer att grotta i men det gör jag inte i det här inlägget

/Olle Lindau
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Malenkij Bobik

Inlägg av Mahatma G »

olindau skrev:... Då får man felutskrift: Det gick inte att fastställa bildens storlek. Vänligen verifiera att den URL du angav är korrekt.
Japp, det var det jag fick och då gick det inte att spara. Mixtrade man så gick det att förhandsvisa, men att sedan direkt spara gick inte.
/G
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Malenkij Bobik

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt bygge! Intressant med skalningen. Skulle vara bra för min del om forumet tillät större bilder så att de helt enkelt skalades ner för att passa i forumdesignen. Varför? Jo för att alla bilder på mina byggen är i formatet 1280 x 960. Jag har försökt lägga upp tidigare men förvägrats det då mina bilder har varit för stora.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Malenkij Bobik

Inlägg av olindau »

Testa gärna.
Provade just med stor bild och fick: 5 472px × 3 648px (skalad till 860px × 574px).
Så det ser ut att funka. (Sen kan man ju undra var 860x574 kommer ifrån, men det är en annan fråga )

/Olle Lindau
forumadmin
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Malenkij Bobik

Inlägg av Urban Gardini »

Testar!

Bild

Edit: Bra, det fungerar med nerskalning. Det har inte gjort det tidigare men att det gör det nu har ökat användarvänligheten på forumet. Tackar för det!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Malenkij Bobik

Inlägg av Joakim Hultman »

Bild
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Malenkij Bobik

Inlägg av easy_company »

Frän kärra det där :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar