P-40B Warhawk IIa, Trumpeter 1/48 Färdig s.15

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: P-40B Warhawk IIa, Trumpeter 1/48

Inlägg av Janne.S »

Äntligen färdig!

Det tog lite tid men efter Fallout 4, diverse influensor och dippar i bygg mojo så är den äntligen klar!
Inte så mycket att säga om det...själva modellen var la sådär men med massa eftermarknad så blev det livligare :D
Intressant att köra med masker för märkningen och kammot...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så, håll till goda och limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: P-40B Warhawk IIa, Trumpeter 1/48 Färdig s.15

Inlägg av Urban Gardini »

Till slut så blev den klar! Men den blev bra, snyggt jobbat trots allt som störde under bygget...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: P-40B Warhawk IIa, Trumpeter 1/48 Färdig s.15

Inlägg av Janne.S »

Urban Gardini skrev:Till slut så blev den klar! Men den blev bra, snyggt jobbat trots allt som störde under bygget...
Tack Urban :D

Japp jag blev nöjd, propellisar är inte normalt mitt gift men Vårlöken är en favorit...det lär komma fler :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: P-40B Warhawk IIa, Trumpeter 1/48 Färdig s.15

Inlägg av Gabriel »

Wow, jag vet inte vad jag ska säga för att ge rättvisa till denna modell och visa hur imponerad jag är! Vädringen är helt otrolig, kul idé att använda oljefärg på ett sådant sätt på flygplan, det känner man ju annars igen från pansar. ;)

/Gabriel
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: P-40B Warhawk IIa, Trumpeter 1/48 Färdig s.15

Inlägg av Lennart 12 »

Gillas mycket " Lennart
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: P-40B Warhawk IIa, Trumpeter 1/48 Färdig s.15

Inlägg av Janne.S »

Lennart 12 skrev:Gillas mycket " Lennart
Tack Lennart :D
Gabriel skrev:Wow, jag vet inte vad jag ska säga för att ge rättvisa till denna modell och visa hur imponerad jag är! Vädringen är helt otrolig, kul idé att använda oljefärg på ett sådant sätt på flygplan, det känner man ju annars igen från pansar. ;)

/Gabriel
Tack Gabriel :D

Visst är det så, pansar pojkarna slår lätt flygbyggarna på fingrarna när det kommer till vädring. Jag har tagit pansarvädrings tekniker rakt av och anpassat dom till flygbygge. Framförallt att vädring är en process och att det inte finns bara en teknik, man kan ha många verktyg i lådan.

Tanken bakom vädring är också på efterhand litegrann i flygbygge, det vi kallar vädring är också ett sätt att accentuera detaljer som annars är svåra att se. Ta mina cockpitar till exempel, de är ofta kontrastrika med tydlig torrborstning...och det är inte för att det ska se slitet ocg smutsigt ut, utan för att detaljer ska framträda och kunna ses från ett några decimeters håll. En ovädrad cockpit om än snyggt målad så försvinner detaljerna och du ser bara det fina på macro bilder.

Sedan själva vädringen av flygkroppen börjar jag från under färgen och arbetar mig ut...tills dekalerna kommer på, då byter jag riktning och vädrar utifrån och innåt. Det skapar en balans och harmoni i vädringen och ger djup i ytan.

Om vädring är ert gift så kolla gärna på min gamla viggentråd där jag försökt åskådliggöra hela processen så tydligt som möjligt.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: P-40B Warhawk IIa, Trumpeter 1/48 Färdig s.15

Inlägg av easy_company »

Snygg kärra, har bara en synpunkt och det är att du skulle haft en ljusare bakgrund.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: P-40B Warhawk IIa, Trumpeter 1/48 Färdig s.15

Inlägg av jonaszett »

Huven sticker ut lite med sitt rena utförande mot det i övrigt hårt (och snyggt) vädrade bygget.
Z
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: P-40B Warhawk IIa, Trumpeter 1/48 Färdig s.15

Inlägg av Janne.S »

easy_company skrev:Snygg kärra, har bara en synpunkt och det är att du skulle haft en ljusare bakgrund.
/Henrik Persson
Tack Henrik :D
Baken är som smaken, tyckte det blev bra kontrast med den svarta bakgrunden....däremot tyckte jag inte modellen riktigt fick det ljus den skulle ha. Jag är erkänt dålig på att redigera bilder så jag har lite svårt att få djup och de blir lite platta.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: P-40B Warhawk IIa, Trumpeter 1/48 Färdig s.15

Inlägg av easy_company »

Janne.S skrev:
easy_company skrev:Snygg kärra, har bara en synpunkt och det är att du skulle haft en ljusare bakgrund.
/Henrik Persson
Tack Henrik :D
Baken är som smaken, tyckte det blev bra kontrast med den svarta bakgrunden....däremot tyckte jag inte modellen riktigt fick det ljus den skulle ha. Jag är erkänt dålig på att redigera bilder så jag har lite svårt att få djup och de blir lite platta.
Jag är heller ingen höjdare på att fota och redigera bilder så då är vi 2 Janne, hur som så är du en skicklig modellbyggare.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar