USAAF C-79 (Airfix Ju52) färdig

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

USAAF C-79 (Airfix Ju52) färdig

Inlägg av Björn B »

Av någon anledning tycks folk tro att jag gillar korrugerade flygplan vilket utmynnade i att jag fick en gammal Ju52 av Öken Erik. Just denna utgåva är från MPC med tre olika märkningsalternativ. Min första tanke var att bygga den rätt ur lådan som en maskin från det spanska inbördeskriget eftersom dekalerna fanns i satsen men det är inte bombversionen med en skytt i en skopa undertill så det får vänta.

Bild
Det lustiga med Airfix är att man hade en standarduppsättning figurer för flygplan. Dom flesta av oss har väl sett jaktpiloten med skotthål i magen. Den här har en bombplansbesättning. Tyvärr en amerikansk komplett med syrgasmasker osv.

Bild
Bild
Passformen är minst sagt intressant med en botten som är rakare är sidorna den ska limmas mot men det kompenseras av att sidorna är böjda, utåt. Nåväl den spanska varianten gick bort men eftersom jag vet att Öken Erik älskar Airliners :D så bygger jag väl denna i Airlinerkonfiguration. Hålet i taket har lagts igen och dörrar påbörjade i kroppssidorna bakom cockpit. Så gick det med att bygga rätt ur lådan.
Senast redigerad av Björn B den 06 sep 2022, 10:24, redigerad totalt 4 gång.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Airfix Ju52 påbörjad

Inlägg av Öken-Erik »

Kul att du satte igång med den med en gång, men ärligt talat, airliner... när man kan bygga den som krigarflygplan? :-)
Får vi se den färdig på C4a?

Öken-Erik
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Ju52 påbörjad

Inlägg av Björn B »

Var inte för ledsen. Du kommer nog acceptera denna airliner.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Airfix Ju52 påbörjad

Inlägg av Öken-Erik »

Jo, jag brukar ju gilla dina grejor rent generellt... :-)

Öken-Erik CU@C4

www.c4-open.se
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Ju52 påbörjad

Inlägg av Björn B »

Bild

Det mesta är ihopbyggt. Väntar på nya motorer.

Bild

Provmonterade huven och såg att den verkar vara ca. 2 mm för kort. Jag som började gilla denna modell. :)
Senast redigerad av Björn B den 06 sep 2022, 10:24, redigerad totalt 2 gång.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix Ju52 påbörjad

Inlägg av magnusf »

Det tar sig, det tar sig... Fattar inte hur du lyckas få ordning på korrugeringen bara, minsta slipning så har man ju sabbat den tycker jag?

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Ju52 påbörjad

Inlägg av Björn B »

Lite fler bilder.

Bild

Snodde piloter från Airfix DH Heron och gav dom flytvästar av papper. (Dom får skylla sig själva om dom landar mitt plan i vatten)

Bild
Bild

Lite mer korrigeringsjobb eller kanske korrugeringsjobb. Fixade dörrar bakom cockpit. Gjorde dom samma storlek som bakdörren och det var nog för brett.
Att hålla på ned korrugering är inte så svårt, det är mest tidsödande.
Senast redigerad av Björn B den 06 sep 2022, 10:25, redigerad totalt 2 gång.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Airfix Ju52 påbörjad

Inlägg av easy_company »

Ska bli intressant att se denna airliner färdig Björn, inte varje dag man ser en korrugerad kärra byggas.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Ju52 påbörjad

Inlägg av Björn B »

Bild

Handlade på mig en hög motorer så att det även räcker till en svensk DC-3 senare.

Bild

Jag fick till slut såga lite eftersom motorerna är till DC-2. Nu gäller det att få tag på Lockheed Hudsonpropellrar.
Senast redigerad av Björn B den 06 sep 2022, 10:26, redigerad totalt 2 gång.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Ju52 påbörjad

Inlägg av Björn B »

Bild

Är egentligen inte så förtjust i miniborrmaskiner typ Dremel då dom är för klumpiga att jobba med och har för högt varvtal. Har en gammal Minicraftmaskin som jag knappt använt. Den är mycket mindre och svagare och långsammare än dom stora och funkade bra till att bearbeta baksidan av motorerna. Det jobbet hade varit mycket svårare utan maskin. Nästa steg blir att jobba med den "missanpassade" huven.
Senast redigerad av Björn B den 06 sep 2022, 10:26, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar