På byggbordet: M114 spaningsbandvagn

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

På byggbordet: M114 spaningsbandvagn

Inlägg av TomasJ »

Hej igen

Nu har surdegen äntligen jäst klar!
Detta är Accurate Armours M114A1, M113:s okände lillebror. Runt 3700 tillverkades 1962-1964 och vagnarna fungerade som spaningsbandvagnar i pansarförband och togs ur tjänst runt 1973.
Byggsatsen består av resin med detaljer i vitmetall och fotoets. Resinbanden var väldigt sköra och jag lyckades bryta av dem trots uppvärmning. Modellen kan även byggas som en M114A1E1 som har en senare automatkanon. Vanligtvis brukar det inte bara några problem med AAs dekaler men denna gången fastnade de inte riktigt som de skulle. Som vanligt målad med Gunze/Tamiya och vädrad med oljefärger.

Vagnen är målad i amerikanskt MASSTER-kamoflauge som introducerades runt 1970 och försvann under sent 70-tal till förmån för det mer spridda MERDC-kamouflaget. Vem säger att amerikanska vagnar bara var tråkigt enfärgade... :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Några byggfoton
Bild

Bild

Bild

Limma lugnt
/Tomas
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: På byggbordet: M114 spaningsbandvagn

Inlägg av magnusf »

Vilken fräsig variant på M113 (vars lådiga utseende jag aldrig riktigt tagit till mig)! Och snyggt kamo!

Hälsningar

Magnus
Micke A

Inlägg av Micke A »

Kul att du valt en sådan ovanlig förebild och med så bra resultat! Byggen baserade på AA´s modeller ser man inte så ofta.

Micke A
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Härligt att se en surdeg bli klar till slut. Håller själv på med en surdeg.

Snyggt bygge må jag då säga trots att förebilden inte alls är så snygg.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
John Lindbom
Namn: John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

Snyggt bygge av en tuff liten vagn. Har för mig att jag såg någon fabrikör skulle tillverka den i vanlig plast, men det kanske inte blev av. Det var en hel hög med fina byggen du fått till.

Med vänlig hälsning: John
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Kul liten vagn. En sån skulle jag kunna tänka mig att bygga... nån gång..
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

Inlägg av TomasJ »

Tack för alla åsikter och synpunkter
Det var ett kul kammo på den även om det kan vara lite svårt att hitta MASSTER-foton på alla olika fordonstyper.
Jag får skaka fram en ny amerikan som jag kan gå loss på. Kanske en Gama Goat? :P
Skriv svar