Nu äntligen är min Focke Wulf Fw 190D-9 från Hasegawa klar! Det är en lite äldre byggsats i skala 1:72 men den har små fina nedsänkta panellinjer så uråldrig är den inte. En ganska bra byggsats med fin passform. Finns säkert bättre D-9:or på marknaden men denna duger fint.
Det var säkert nästan två år sedan jag påbörjade denna men det dröjde ytterligare ett år ungefär innan modellen målades och då såg det ut som på bilden neda. Inte alls bra. De gröna färgerna är fel. Tog bara några Model Master kulörer som jag hade hemma som såg ut att bli bra. Den ljusa gröna blev väl okej men inte den mörka.

Det var bara att göra lite research på vad för färg det skulle vara och införskaffa denna. Det tog några månader innan jag hade köpt Gunzefärgen men när jag väl hade den med de korrekta kulörerna så blev resultatet oerhört mycket bättre som ni kan se.

Sen rullade bygget på i en ganska seg men jämn takt utan några större tokigheter. Var tvungen att måla om någon gång på nosen när klarlacken inte ville sig men inte värre än så. Slutresultat blev såhär:

Dekalerna var tunna och fina men jag hade lite problem med korsen på vingarna. Dekalfilmen blev väldigt synlig trots klarlack och dekalvätskor. Vet inte om det kanske beror på luft under dekalen. Samma sak hände på min Bf 109:a. I alla fall så gillar jag att man fick med ett helt hakkors i denna byggsats och inte några små streck som skulle pusslas ihop som.

Spiralen på spinnern gjordes med väldigt tunna remsor av maskeringstejp och en klick maskol på spetsen.

All vädring är gjord med oljefärger och airbrush. Har aldrig använt oljefärger till vädring förr så det var med stor spänning jag såg resultatet växa fram. Funkar riktigt bra tycker jag och fortsätter gärna att använda sånt till olika sorters vädring.

Jag är ganska nöjd med bygget även om det kanske blev lite mycket vädring på sina håll. Ser lite grötigt ut tycker jag. Det har varit ett roligt och lärorikt bygge och det är huvudsaken!