F-51D SAAF Korea 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Göran NS

F-51D SAAF Korea 1/48

Inlägg av Göran NS »

Hasegawas Mustang i 1/48 här i Sydafrikansk märkning under Koreakriget.
Bild

Färgen är Alclad med en Humbrol semimatt grå under för att inte få ett alltför blankt slutresultat. Dekalerna från Hasegawas box kunde jag tyvärr inte använda då de hade röd färg på "springbokarna" i rundlarna. Korrekt färg på dessa är orange. Plockade dekaler från både Aeromaster set för SAAF Sabre och från MAV decals ark för just SAAF Mustanger.
Bild

Napalmbomber under vingarna, dessa var helt enkelt tankar fyllda med napalm. Detta slabbades i under primitiva former därav det myckna spillet.
Bild

Hasegawas Mustang är lättbyggd och fint detaljerad, ett litet minus är att flapsen inte kan göras nedfällda så troligen har jag gjort ett litet fel när jag låtit de innersta ställluckorna hänga ned :oops: Med tyckte det såg häftigare ut med dem nere... (nämner det själv då jag vet att jag har några niträknare i bekantskapskretsen ;) )

Försökte grisa ner den lite då dessa plan opererade under mycket svåra förhållanden för markpersonalen. Allt underhåll skötes under bar himmel och skiftande väder.
Bild

Modellen är en i en serie av 1/48 modeller av flygplan som flög under Koreakriget som jag byggt/bygger.

Tack för titten och ha de bra!
Göran Nilsson Söderholm
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Re: F-51D SAAF Korea 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Grymt snygg Mustang.
Väldigt ovanlig märkning må jag säga, har nog aldrig sett en Mustang bli byggd i den märkningen förut.
Ännu mindre hade jag koll på att Sydafrika deltog i Korea. Då har jag i alla fall lärt mig nåt nytt idag med.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket vacker din Mustang, och som sagt udda och fin märkning/ Lennart
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Intressant förebild som du fått till bra.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Snygg!

/M
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Vacker Mustang du byggt Göran, och jag gillar den sydafrikanska märkningen!
MVH/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Göran NS

Inlägg av Göran NS »

Tack alla för era kommentarer.

Det totala antal Mustanger som SAAF använde under Koreakriget innan de konverterade till F-86 Sabre:s i Februari 53 var 94 st. Av dessa förlorades 74 och 34 piloter miste sitt liv. Ett oerhört stort offer av nationen Sydafrika. Jag kan tillägga att förebilden till mitt bygge tillhörde SAAF:s andra division som nu flyger JAS Gripen...

Jag tycker Koreakriget är fascinerande av många anledningar. Det var en brytningstid rent tekniskt då de nya jetplanen höll på att ersätta propellerplanen men där många av de bästa planen från VK2 fortfarande kom till stor nytta i krigföringen. Det gör att det finns många förebilder att bygga med bra byggsatser. Rent politiskt är det också intressant att regimen som startade kriget fortfarande styr Nordkorea med järnhand och kastar sin smutsiga skugga över det numera fullt demokratiska Sydkorea.
Göran Nilsson Söderholm
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Jag gillar den också! Snygg förebild och fin finish. Jag borde läsa mer om Koreakriget känner jag.

/Daniel
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Fantastiskt snyggt bygge Göran!

Inre landställsluckorna: alltid stängda vid start och landning men på parkerade maskiner brukar de falla ut när hydraultrycket som håller dem stängda sjunker. Så inget fel i det! Och inte för att jag skulle haft en tanke på att klaga över det i vilket fall som :-) !

Hälsningar

Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Riktigt snygg Mustang, trevligt med lite ovanliga märkningar. Har dekaler till en i RAAF-märkning för Koreakriget men när och om den någonsin blir byggd är en öppen fråga.

Lite info om Flying Cheetas http://sabre-pilots.org/classics/v113cheet.htm
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar