Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Några bilder på mitt sommarbygge, sådär mitt i både ledigheten och bygget.
Trumpeter 1/35. Metallpipa och snart metallband från Spader Ace.
Tamiya akrylfäg, Nato grön + Olivgrön + ökengul.
Tackar!
Jag vet inte hur andra brukar måla men mitt recept är följande.
Grundar med Game workshop "Chaos black".
Två-tre nyanser av samma färg, ljusast på tak och huv.
Till slut svart/brun wash av egen mix oljefärg/Beckers luktfria lösningsmedel.
Washen läggs direkt på tamiyas akrylfärg utan något lager skyddslack/golvpolish.
När färgen tonats ner av washen och torkat över natten kommer sedan lack, pinwash, lack, torrborstning, lack och pastell.
Typ...klar
Very nice .. both of them. If I was to offer one bit of constructive feedback, it would be to vary the hue between both models or weather them slightly different. Would add more interest to the pair to have them looking slightly different.
Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
Precis Henrik, detta var något jag velat bygga sedan länge, tycker det är så coolt.
Frank, funderade länge på hur mycket jag skulle skilja ekipagen åt.
Skulle jag ta en helt annan grön ton på något av dem?
Är fortfarande osäker på vad som ser bäst ut (estetiskt)?
"På riktigt" skiljde det sig förstå en hel del, målad med olika färg på olika ställen och olika tillverkningsår?
Jag tror jag nöjer mig med ett ytterligare lager wash på någon av dem.
Tack för synpunkter och förslag.
Hi Mats.
Personally I wouldnt re-do something like that. Its still very possible to make them look slightly different .... different hues, different weathering, etc. I always see these as 2 different models .. not one, so thats why I like them to look slightly different. Its not likely they came from the same factory/have same ground paint colour and/or have been pared together continuously/have the same history ?????
Funnily enough, I am currently painting the Stalintez tractor and the B4. I used (Tamiya) Nato green faded with flesh for the S65 and Olive green faded with yellow for the B4. My painting method is very similar to your own and there is no huge difference between them at this same stage. I am planning to have the S65 heavily weathered and the B4 ... not so much.
Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
Läckert bygge, Mats, och kanonsnygg målning. Tycker som Frank, håll inte på och måla om till olika nyanser nu, det fixar du när du lägger till filter, wash och allt annat vädringsgodis
Häftigt att se två sådana här ekipage igång samtidigt. Har sett ytterligare en svensk byggare som också bygger den där haubitsen. Häftig pryl!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo