Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Sitter och väntar på några kritiska komponenter till 74:an och Paddan, så för att inte gro igen, så har jag så smått börjat på ett tredje scratchbygge. Det kommer jag att ha vid sidan om 74:an och Paddan och ta till medan de andra två torkar eller står på vänt. Nu tänker jag inte tala om vad det kommer att bli, det får ni försöka ta reda på. Det är en svensk vagn, så mycket kan jag avslöja. En och annan kommer säkert att se det direkt och spoliera det roliga... Men ha lite tålamod och låt de andra fundera lite... Jag kan avslöja att det inte tillhör de mera vanliga byggena. Har sökt på det, men inte hittat någon som byggt en tidigare, i alla fall inte som publicerat det på nätet (vad jag kan se....). Det är också lite knepigt att bygga eftersom jag inte hittat någon bra ritning, utan kör i blindo efter bilder, så mest på skoj. Band och hjul kommer jag att ta från en annan vagn. Drivsystemet är alltså baserat på en annan svensk vagn.
Ni som vet, skicka ett PM...
Chassit växer till...
Lasse
Senast redigerad av 103driver den 13 apr 2012, 17:46, redigerad totalt 1 gånger.
Ska bli intressant att följa detta bygge. Har hört om folk som försökt sig på denna, men har aldrig sett något färdigt resultat.
Denna står på min lista av byggen jag skulle vilja göra, men varit för feg för att påbörja.
Tack Erik! Det visar sig att det finns en ritning (1/76) som Kjell S sitter och lurar på. Jag borde hört med honom eftersom han har ritningar på det mesta..
Alla inkomna förslag på vad det kan vara är helt korrekta, så det var nog inte så svårt. Men innan jag avslöjar så kommer nu nästa ledtråd. Den borde sudda bort alla tvivel. Uppbyggnaden av tornet är inte helt enkel. De mjuka kanterna ska fyllas med milliput och jämnas till. Jag tänkte att "det som ska vara i mitten" ska kunna eleveras. Har ingen susning hur jag ska få till det, men det löser väl sig....
Nu har tornets kanter fått ett första lager av milliput. Ja, ni som fortfarande inte har en susning om vad det är, så kan jag tala om att det ska bli en Bandkanon 1C.
Oj, en ammo-dumper, nja,,, uj, det blir nog lite för mycket kanske... Men jag ska försöka få till ett öppningsbart magasin i alla fall och en eleverbar kanon som kan står i antingen uppfällt läge eller transportposition i hållaren. Vi får se...
Nu har också prylarna till 74:an kommit med posten, så den kommer jag att lägga extra tid på nu.
Ja, då har jag med Kjell och Stefan's hjälp fått klarhet i bandkanonens upphängning och placering. PC-bitarna i baken på kanonen symboliserar magasinet för att se så att hela paketet går fritt från vagnens bakända och liknar de bilder som finns med eleverad kanon. Ser ganska bra ut (om man bortser i från kladdepelles spacklade ofärdiga torn). Inget lätt torn att modellera, men det ska bli bra till slut...
Klarar du scratchbygga den där klarar du lätt en dumper. De jag sett är DR860TC och 5350, båda med lång hjulbas, ca 7-8meters lasbilsflak med lämmar och samma kran som på Tbg 411AL (HIAB 550/3). Grundkonstruktionen för Volvos dumprar är ganska enkel och har varit samma från den första varianten av DR860 till dagens A25F.
Kvalificerad (?) gissningstävling... Att få alla luckor, galler och objekt på vagnens ovansida. Den enda bild jag har på bkan ovanifrån (snett) är en lågupplöst bild som knappast hjälper speciellt mycket. Viss ledtråd kan man få från sidobilder som visar lite vad som finns, men ytterligt svårt. Så det får bli en gissningslek. Lägger ett lager pc 0.25 ovanpå där luckor etc. skärs ut för att slippa ritsa.
ML = Motorlucka, TS = Fäste Transportstöd, L = Lucka, GL = Galler, GT = Gasturbin-galler, FL = Förarlucka, LMP = Lampa/strålkastare, K = Krok
Om någon vet att jag är helt fel ute, så hojta. LIte lustigt att en vagn som använts i 35 år bara finns en handfull bilder på nätet... En komplett walkaround hade suttit fint..