Dubbelt svenskt på bordet

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Dubbelt svenskt på bordet

Inlägg av Halvar »

Tarangus JA37 och Hasegawa/Maestro Sk35. Bägge börjar närma sig målning. 35:an ska bli metallren och 37:an standard blågrå.
Viggen har fått Neomegas cockpit, och Maestros fotoets instrumentpanel, kanardvingar och hjul. Pilot replica ståt för nödgeneratorn.

35:an får stängd huv så de fina linjerna syns bra, den är ju för snygg helmetall och dubbelsits.

[/i]Bild

Bild

Det ligger faktiskt en 3:e svensk på bordet, har börjat fila på Tarangus Safir också.

Peter
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Dubbelt svenskt på bordet

Inlägg av Johan Elvin »

Som vanligt ser det kalas ut Peter.

Är själv väldigt sugen på en Sk 35. Hur funkar konverteringen? Är den svår att få till?

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Re: Dubbelt svenskt på bordet

Inlägg av Halvar »

Konverteringen från Maestro är väl lite pysslig att få till. Lite oklara instruktioner hur de tänkt med huven mm. (Jag kapade den fel först) som tur är skickar de med två huvar. En del spackling/slipning runt utblåset och luftintagen.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbelt svenskt på bordet

Inlägg av Björn Fransson »

Aaah! Härligt att se denna duo! Trettiofemman finns på att göra-listan. Ser kalas ut!

En liten detalj som Maestro missat i instruktionerna - om det inte är för sent - är att nosen på Draken A-C är spetsigare än i lådan. Det är inga problem att slipa till den och heller inget som märks enormt mycket om man missar.

Jämför

Bild

Med:

Bild

Bilderna är inte optimala för att jämföra, men den sena versionen är lite bulligare strax bakom pitotröret.
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Re: Dubbelt svenskt på bordet

Inlägg av Halvar »

Tack för den Björn, det hade jag inte koll på. Känns inte allt för svårt att få till. Syns nog allt för bra nu när jag vet av det :-)

Peter
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Dubbelt svenskt på bordet

Inlägg av Henrik R »

Av bilderna att dömma så ser J35:ans NMF riktigt bra ut, mycket snyggt. Jag har själv lust att göra en skoldraken. Att se denna tråd var ju som att hälla bensin på elden :-)
Viggenbygget är ju inte sämre den, ska bli kul att följa dina byggen Peter!
Skriv svar