Saab 210 Lilldraken, Planet Models 1/72 - Klar (också för länge sedan)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Saab 210 Lilldraken, Planet Models 1/72 - Klar (också för länge sedan)

Inlägg av Björn Fransson »

Hade ju utlovat ett bygge av Drakenprototypen i sommar. Men resor, hus, trädgårdsfix och annat tjafs kom emellan. Men för att ändå i viss mån verkställa mina planer inhandlades Planet Models Lilldraken vid ett besök på Hobbyhörnan i Norrköping i förra veckan. Prototyp som prototyp, liksom.

Här är delarna i putsat skick:

Bild

Inte många delar att sätta ihop som synes. Men det hindrar inte usel passform. Men likväl, få delar med usel passform är fortfarande få delar. Dvs rätt lätt att fixa till. Och här är vi nu.

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 29 dec 2016, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Re: Saab 210 Lilldraken, Planet Models 1/72

Inlägg av MartinN »

Ja, det ser ju riktigt lovande ut, Björn. Nu har du väl snart bara den där linstyrda draken kvar och den får väl scratchas antar jag.

/M
Björn Fransson
Kontakt:

Detta enorma projekt går vidare. Nu primad en första gång och försedd med interiör och huv. Jag trodde först att den sparsmakade interiören och stolen var ren fantasi, men hittade sedan några bilder som visar att tjeckerna faktiskt gjort en hel del research.

Bild

Nu återstår lite justering av panellinjer innan det är dags att måla. Funderar på dekalerna, de skickar med fyra kronmärken, men de bilder jag hittar visar bara på att det bara var kronmärke på vänster vinges ovansida (på undersidan var det däremot en på varje sida) på den här tidiga konfigurationen. Det andra kronmärket verkar ha kommit på plats först sedan luftintagen modifierades. Någon som vet mer?

Bild

Dessutom saknas märkningen strax framför framrutan. Vad kan det ha varit för märke? Saab-logga? För övrigt verkar det inte vara en alltför avancerad gissning att det dyker upp en utgåva av den sena varianten också.
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Det är nog inget märke utan bara påmålade cirklar. SAAB-logon var förresten inte rund på den tiden.
Bra bilder finns i Flygets årsbok, I luften, 1953 och i Flygplansritningar 6.

På din modell ser det ut som luftintagen blir parallella med kroppen längst fram, men bilderna visar att de var avsmalnande helt fram.
Björn Fransson
Kontakt:

Ja, den blir inte helt hundra. Såg det på bilden, det är inte lika tydligt i verkligheten (se byggbilden i omålat skick). Men jag ska slipa lite mer på det, det är ytterligare en del som behöver justeras, bland annat behöver skarven mellan luftintag och kroppen slipas bort precis bakom noskonen. Däremot har jag upptäckt att det fanns två olika noskoner, en tidig mer avrundad som på modellen och en senare, mer spetsig, som på bilden.

Jag undrar om det bara är cirklar, det ser ut att vara något i dem. Få se hur jag löser det.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag har varit bortrest och inte riktigt haft 100 koll på vad som händer häromkring men letar man så hittar man ju underhållning både här och där :-) ! Hur går det Björn?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Nja, har fastnat i ett 750-årsjubileum den här veckan. Så det blir inte mycket byggt just nu. Dessutom är det en massa Wessexar och Meteorer i vägen, men det vore väl tusan om jag inte skulle ha den här klar till AIM. Har i alla fall slipat och spacklat lite ytterligare, för att få bort skarven mellan intagen och nosen, plus sett till att intagen har samma vinkel som vingarna. Så nu återstår bara målning och den oerhört omfattande dekaleringen.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Akta så du inte sliter ut dig med dekalerna...

Hälsningar Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

magnusf skrev:Akta så du inte sliter ut dig med dekalerna...

Hälsningar Magnus
Jag vet... Lyckligtvis behövs bara tre av kronmärkena... Puh!
Björn Fransson
Kontakt:

Som om det inte räckte med övriga projekt, fick jag en lite lätt vansinnig idé häromdagen. När jag ändå målar MiG-15-kärran, skulle jag ju kunna passa på att avsluta den här samtidigt. Det enda som återstod var målningen. Trodde jag. Men en sliporgie senare var jag till slut där jag trodde att jag var (de där främre delarna av luftintagen är en riktig j-a rysare...). Men nu så är även denna målad. En liten trevlig spinoffeffekt.

Bild
Skriv svar